Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی:

6.7 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد

ایانا-کشاورزی: ظرفیت تولید آرد در کشور ۲۵ میلیون تن است، نیاز ما در این زمینه ۱۰ میلیون تن است و علیرغم این مسئله، هنوز متقاضیانی برای احداث کارخانجات آرد مراجعه می‌کنند که ما به شدت با این مسئله مخالفت کردیم. با این حال کسانی هستند که مجوز گرفته‌اند و در حال احداث کارخانه هستند.

6.7 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد

تاکنون خرید گندم از کشاورزان به 6 میلیون و 700 هزار تن رسیده است و به تدریج به میزان خرید سال گذشته نزدیک می‌شود.

به گزارش ایانا، مدیرکل دفتر هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه ظرفیت تولید آرد در کشور ۲۵ میلیون تن است، گفت: نیاز ما در این زمینه ۱۰ میلیون تن است و علیرغم این مسئله، هنوز متقاضیانی برای احداث کارخانجات آرد مراجعه می‌کنند که ما به شدت با این مسئله مخالفت کردیم. با این حال کسانی هستند که مجوز گرفته‌اند و در حال احداث کارخانه هستند.

سید مومن نیافر افزود: شرکت بازرگانی دولتی با طراحی سامانه‌هایی سعی کرده تحویل گندم توسط کشاورزان به دولت را آسان کند و ما به سمتی می‌رویم که سال آینده به کشاورزان از طریق این سامانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم گندم خود را چه زمانی و کجا تحویل دهند و در نهایت با این اقدامات می‌توانیم هزینه مبادله و قیمت تمام شده گندم را کاهش دهیم.

او با اشاره به اینکه استان‌هایی که تولید مازاد گندم دارند، منابع خوبی برای کارخانجات آرد هستند تا آرد موردنیاز خود را ارزانتر تهیه و نیاز صنایع غیر نان را تامین کنند، توضیح داد که شرکت بازرگانی دولتی با سامانه ها و مراکز خریدی که ایجاد کرده، گندم را از کشاورزان تحویل می گیرد و به کارخانجات تحویل می دهد و تسهیل روند در این زمینه باعث شده ضایعات ما در حوزه مذکور به حدود دو درصد نیز نرسد. گندمی که ما تحویل می گیریم و به کارخانجات تحویل می دهیم ضایعات چندانی ندارد، مگر اینکه آسیبی به محصول وارد شود و خسارت ببیند.

مدیرکل دفتر هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی، با اشاره به اینکه قصد داریم محصول امسال را از مراکز موقت خرید به مراکز بلندمدت منتقل کنیم، گفت: شرکت‌های تعاون روستایی متعلق به خود کشاورزان است و این مراکز هیچ گاه از چرخه خرید حذف نخواهد شد. ما اعلام کرده بودیم کشاورزانی که بخواهند گندم خود را به مراکز دولتی یا مراکز بلندمدت بخش غیردولتی انتقال دهند، می‌توانند تا سقف کیلویی ۱۵ تومان کرایه حمل دریافت کنند اما متاسفانه این امر به اندازه کافی اطلاع‌رسانی نشده و کشاورزان اطلاعی از آن ندارند.

نیافر با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم در سراسر کشور از کشاورزان خریداری شده است، گفت: به تدریج به مرز خرید سال گذشته نزدیک می شویم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید