Iranian Agriculture News Agency

روایت مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از تاثیر بازار جهانی بر قیمت مرغ؛

بهار، نهاده‌های طیور 31 تا 34 درصد گران شد

ایانا-کشاورزی: در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته قیمت جهانی کنجاله سویا ۳۱، ذرت ۳۳ و جو ۳۴ درصد افزایش یافت. افزون بر قیمت‌های بازار جهانی، قیمت ارز اختصاص یافته نیز برای خرید نهاده‌ها بر قیمت تمام شده گوشت مرغ تاثیر گذاشته است.

بهار، نهاده‌های طیور 31 تا 34 درصد گران شد

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: ۱۶.۵ نیم درصد قیمت تمام شده گوشت مرغ متاثر از بازارهای جهانی است.

به گزارش ایانا به نقل از صداوسیما، حمید ورناصری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: ۱۶.۵ نیم درصد قیمت تمام شده گوشت مرغ متاثر از بازارهای جهانی است؛ حدود ۷۵ درصد قیمت تمام شده مرغ هزینه تغذیه و ۹۰ درصد آن نیز مربوط به ذرت و کنجاله سویا است.

او گفت:​ ۹۵ درصد کنجاله سویا و بیش از ۵۰ درصد ذرت وارداتی و قیمت آن بر اساس قیمت جهانی مشخص می‌شود.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه این دو نهاده ۶۷ درصد قیمت تمام شده گوشت مرغ را تشکیل می‌دهند، افزود: در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته قیمت جهانی کنجاله سویا ۳۱، ذرت ۳۳ و جو ۳۴ درصد افزایش یافت.

ورناصری گفت: افزون بر قیمت‌های بازار جهانی، قیمت ارز اختصاص یافته نیز برای خرید نهاده‌ها بر قیمت تمام شده گوشت مرغ تاثیر گذاشته است.

او افزود: در فروردین سال ۹۶ ارز ۳۲۵۰ تومانی برای واردات این نهاده‌ها اختصاص یافت، اما اکنون ارز ۳۸۰۰ تومانی در این زمینه اختصاص می‌یابد.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تصریح کرد:​ این کالاها را نمی‌توان مدت زیادی در انبار نگهداری کرد بنابراین خریدها جدید است و کالایی که به عنوان مثال در تیر ماه استفاده شده در اسفند گذشته خریداری شده است.

ورناصری افزود: قیمت ارز ۳۲۵۰ تومانی نیز قیمتی ثابت نبوده و همگام با افزایش قیمت ارز بالا رفته است.

او گفت: در مجموع بازار داخلی و خارجی باید تورم ۲۳.۵ درصدی در قیمت تمام شده مرغ ایجاد می‌کرد، اما اینکه بانک مرکزی تورم ۱۵.۹ درصدی در این زمینه را اعلام کرده است به دلیل حمایت‌های دولت از این بخش است.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: گوشت مرغ نسبت به تیر ماه سال گذشته یک درصد کاهش قیمت داشته است.

ورناصری گفت: وزارت جهاد کشاورزی از نیمه اردیبهشت امسال تا ۱۰ روز پیش ۴۰ هزار تن مرغ منجمد از تولید کنندگان برای حمایت از آن‌ها خریداری کرده است.

او افزود: در بخش گوشت مرغ میزان تولید بیش از نیاز داخلی است، اما در گوشت قرمز به دلیل شرایط خشکسالی و اینکه ۹۰ درصد دام کشور مرتعی است در برخی مواقع با کمبود این محصول روبرو می‌شویم.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت:​دولت در سال ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز وارد می‌کند که ۳۵ هزار تن آن گوشت گوسفند و مابقی گوشت گوساله است.

ورناصری افزود: روزانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن گوشت تازه گوسفندی وارد و در تهران و برخی شهرها توزیع می‌شود.

او گفت: برای تولید ۹۷۵ هزار تن گوشت قرمز تا پنج سال آینده برنامه ریزی کرده ایم.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: نسبت به تامین کالاهای اساسی اقدام کرده ایم و در این زمینه برخی کالاها وارد و برخی نیز در حال ورود به کشور است.

ور ناصری گفت: مردم از موجودی کالا و اینکه دولت برای کنترل قیمت‌ها مصمم است اطمینان داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید