Iranian Agriculture News Agency

بررسی 10 کشور اول تولیدکننده گندم در سال 2017

چین، بزرگترین تولیدکننده گندم در دنیا

طی سی سال گذشته تولید گندم در استرالیا سالی ۱درصد افزایش داشته است

گندم که وعده غذایی اولیه تمدن اروپا، غرب آسیا و آفریقای شمالی به شمار می‌رود قدمتی 8هزار ساله دارد. امروزه گندم بیشتر از هر محصول تجاری دیگری از جمله برنج، ذرت و سیب‌زمینی کشت می‌شود.گندم به دلایل بسیاری مانند سازگاری زراعی، آسانی نگه‌داری و تبدیل دانه آن به آرد برای درست کردن مواد خوراکی خوش‌طعم، هیجان‌انگیز و سیر کننده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. داده‌های آماری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد یا FAO در رابطه با تولید سالانه گندم در دنیا نشان می‌دهند که کشور پیشرو در این صنعت در خاور دور قرار دارد. در ادامه 10 کشور بزرگ تولیدکننده گندم در دنیا را بررسی می‌کنیم.

چین، بزرگترین تولیدکننده گندم در دنیا

 

  1. چین (126 میلیون تن)

چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده گندم در دنیا نقش بسیار مهمی در پویایی بازار  جهانی غلات دارد. این کشور سالانه 126 میلیون تن در مساحت 24 میلیون هکتار (معادل مساحت کل کشور الجزیره) گندم تولید می‌کند. گندم یکی از مواد تشکیل‌دهنده اصلی خوراک چینی‌هاست و 40درصد مصرف غلات در این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. این غله به‌طورگسترده‌ای در دره‌های رود زرد و رود هوآی چین کشت می‌شود و بعد از برداشت آن در همان زمین‌ها ذرت کاشته می‌شود. در دره یانگ‌تسه هم کاشت گندم با برنج به صورت چرخشی صورت می‌گیرد.

  1. هندوستان (95 میلیون تن)

گندم بعد از برنج دومین محصول خوراکی مهم کشت شده در هندوستان به شمار می‌رود و روزانه خوراک میلیون‌ها هندی از آن تامین می‌شود. این غله در ایالت‌های شمالی و شمال‌شرقی هندوستان (نزدیک مرز پاکستان) مواد اولیه اصلی غذا به شمار می‌رود. هندوستان نزدیک به 8.7درصد کل گندم دنیا را تولید می‌کند و 13درصد زمین‌های زراعی در این کشور به کشت این غله اختصاص داده شده‌اند. با اجرا شدن برنامه «انقلاب سبز» در این کشور تولید گندم رشد بسیار شدیدی پیدا کرد و  باعث شد تولید ملی آن دو برابر شود. ایالت‌های اوتار پرادش، پنجاب، هاریانا و مادیا پرادش بیشترین میزان گندم در این کشور را تولید می‌کنند.

  1. روسیه (60 میلیون تن)

روسیه سومین کشور تولیدکننده گندم در دنیاست و از سال 2006 تا 2011 در میان پنج کشور اول صادرکننده گندم در دنیا بوده است. در این کشور از میان گونه‌های مختلف گندم، گندم زمستانی بیشتر پرورش داده می شود. این غله بیشتر در قسمت‌های غربی روسیه و در اطراف مسکو کشت می‌شود. کاشت این غله بین ماه آگوست تا هفته اول اکتبر انجام می‌شود و برداشت آن در جولای و آگوست سال بعد صورت می‌گیرد.

  1. آمریکا (55میلیون تن)

گندم اصلی‌ترین غله کشت شده در آمریکاست و در سراسر این کشور تولید می‌شود. تولید گندم در آمریکا به 55میلیون تن می‌رسد و  به همین ترتیب چهارمین کشور تولید کننده گندم از لحاظ مقدار در دنیا به شمار می‌رود. آمریکا در این رتبه‌بندی با روسیه رقابت نزدیکی دارند. بر اساس طبقه‌بندی وزارت کشاورزی آمریکا یا USDA هشت نوع مختلف گندم در این کشور کشت می‌شود. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گندم دوروم (که در ماکارونی به کار می‌رود)، گندم قرمز سخت زمستانی، گندم قرمز سخت بهاری، گندم سفید نرم و سفید سخت اشاره کرد. 70 تا 80درصد کل گندم تولید شده در آمریکا به گندم زمستانی (که به دلیل میزان گلوتن بالا اغلب در پخت نان بکار می‌رود) اختصاص داده می‌شود. بر اساس داده‌های وزارت کشاورزی آمریکا ایالت‌های داکوتای شمالی، کانزاس و مونتانا بزرگترین تولیدکنندگان گندم در سال 2014 به شمار می‌روند. 50درصد گندم تولید شده در آمریکا به خارج از این کشور صادر می‌شود و سالانه درآمدی معادل 9میلیارد دلار را به همراه دارد.

  1. فرانسه (39میلیون تن)

فرانسه بزرگترین تولیدکننده گندم در اروپاست و این غله در تمام سطح کشور و اکثرا در مناطق شمالی آن کشت می‌شود.

ایالت سنتر اصلی‌ترین تولید کننده گندم (16درصد کل) و بعد از آن پیکاردی در رتبه دوم قرار دارد. گندم زمستانی که اصلی‌ترین گونه گندم در این کشور است در فصل پاییز کشت و در آگوست سال بعد برداشت می‌شود.

  1. کانادا (29میلیون تن)

گندم مهم‌ترین فرآورده غذایی در کانادا به شمار می‌رود. در این کشور چندین گونه گندم کشت می‌شود که شامل گندم زمستانی، گندم بهاری تیره شمالی یا DNS  و دوروم می‌باشد. از گندم برای تولید آرد در صنعت نانوایی و غذای دام و طیور استفاده می‌شود. ساسکاچوان  بزرگترین تولید کننده گندم DNS و دوروم (55درصد DNS و 76 درصد دوروم) و بعد از آن آلبرتا (26درصد DNS و 18درصد دوروم) در رتبه دوم قرار دارد. اونتاریو 82درصد گندم زمستانی را در کانادا تولید می‌کند.

  1. آلمان (28میلیون تن)

آلمان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم در اتحادیه اروپاست. به همین ترتیب فعالیت‌های کشاورزی این کشور تحت قواعد و قوانین اتحادیه اروپا و بوسیله مدیریت بازار آن کنترل می‌شود. در سال 2013 صادرات گندم در آلمان به 9.1 میلیون تن رسید. بر اساس تخمین‌ها، آسیاب‌های آلمانی سالانه 7.2 میلیون تن گندم را به آرد تبدیل می‌کنند. گندم زمستانی در تمام نقاط کشور کشت می‌شود. بایرن (19درصد کل) و نیدرزاکسن (17درصد کل) بزرگترین ایالت‌های تولیدکننده گندم می‌باشند. اگر شرایط آب و هوایی مساعد باشد، این غله در ماه اکتبر کشت و در آگوست سال بعد برداشت می‌شود.

  1. پاکستان (26میلیون تن)

گندم در پاکستان مهم‌ترین فرآورده خوراکی است و در رژیم غذایی پاکستانی‌ها نقش مهمی دارد. بین سال‌های 2013 و 2014 زمین‌های زراعی گندم 4.4درصد گسترش یافته‌اند. گندم در تمام مناطق پاکستان کشت می‌شود و بیشترین تولید متعلق به پنجاب و سند است.

  1. استرالیا (25میلیون تن)

گندم یکی از اصلی‌ترین غلات کشت شده در فصل زمستان در استرالیاست. استرالیای غربی، ویکتوریا، ولز جنوبی و کویینزلند بیشترین میزان گندم را در این قاره تولید می‌کنند. این غله در پاییز کشت و بسته به شرایط محیطی در بهار یا زمستان برداشت می‌شود. استرالیای غربی بزرگترین صادرکننده گندم مخصوصا به کشورهای آسیایی و خاورمیانه است و درآمد حاصل از آن سالانه به 2میلیارد دلار می‌رسد. در سی سال گذشته تولید سالانه گندم سالی 1درصد در استرالیای غربی افزایش داشته است. از طرف دیگر گندمی که در سواحل شرقی استرالیا تولید می‌شود برای مصرف داخلی و مواد اولیه صنعتی بکار می‌رود.

  1. اوکراین (24میلیون تن)

گندم در تمام مناطق اوکراین مخصوصا در مناطق مرکزی و مرکز-جنوب آن کشت می‌شود. این غله در فصل پاییز کشت و در ماه جولای یا آگوست سال بعد برداشت می‌شود. اوکراین که زمانی به «سبد نان اروپا» معروف بود عمدتا گونه‌های سخت و قرمز گندم را تولید می‌کند که در پخت نان بکار می‌روند. افزایش تولید گندم در سال‌های 2013 و 2014 باعث شد تا در سال 2014 صادرات این غله از اوکراین 41درصد افزایش یابد.  

منبع: World Atlas

ترجمه: یاسمن طاهریان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید