Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون قضایی به ایانا خبر داد:

لایحه حمایت از حقوق کودک یک ماه دیگر در شورای نگهبان

انتظار می‌رود لایحه حداکثر چهار ماه دیگر جنبه قانونی پیدا کند

کلیات لایحه حمایت از حقوق کوک و نوجوان دیروز مصوب و از امروز بررسی جزییات آن در مجلس شروع شد. به همین دلیل نماینده مردم نجف آباد امیدوار است که این لایحه تا یک ماه آینده از مجلس به شواری نگهبان ارسال شود.

لایحه حمایت از حقوق کودک یک ماه دیگر در شورای نگهبان

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون قضایی مجلس، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی ایانا درباره زمان احتمالی ابلاغ قانونی این لایحه گفت: «امروز 7 ماده از 51 ماده بررسی شد و احتمالا ظرف یک ماه آینده مجلس لایحه را تقدیم شورای نگهبان می‌کند؛ انتظار می‌رود این لایحه تا حداکثر چهار ماه دیگر جنبه قانونی پیدا کند.»

اما آنچه که در برخی موارد ممکن است موضوع مورد سوال باشد، مفاهیم تعریفی در لایحه است که ممکن است نگرانی ها را افزایش دهد، مثلا در ماده یک لایحه اصطلاحات به کار رفته توضیح داده شده، یکی از این اصطلاحات «سو رفتار» است که «توهین یا تهدید نسبت به طفل یا نوجوان» را در صورتی که «جنبه تادیبی داشته باشد»، مجاز می‌داند. عضو کمیسیون قضایی توضیحاتی درباره اینکه چگونه توهین جنبه تادیبی پیدا می‌کند، ارائه کرده است.

او در این مورد گفت: «این ماده شامل هر فردی نمی‌شود بلکه گاهی پدر و مادر و معلم، کلامی را به کار می‌برند که هدف اصلی آن تادیب است اما در این مورد هم تشخیص با قاضی است.»

نماینده مردم نجف آباد در ادامه افزود: «توهین مبحث قضایی پیچیده‌ای است که قضات با توجه به سن و شغل و جایگاه شاکی و متهم درباره آن حکم صادر می‌کنند، زیرا انواع توهین از قبیل بیانی و عملی و نوشتاری داریم و افراد نیز واکنش‌ها و برداشت‌های مختلفی در این مورد دارند.»

به گفته او، نگرانی در مورد موضوعات وجود ندارد و این لایحه پیشبرنده در نهایت به حفظ حقوق کودکان و نوجوانان با همراهی قوه قضاییه کمک بسیار می کند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید