Iranian Agriculture News Agency

بهشت پنهان سرزمین ما، لوکیشن‌های ایده‌آل فیلم و مستندسازی

پتانسیل تلویزیون برای انعکاس طبیعت بکر ایران

ایانا- فرهنگ و هنر- هادی اعتمادی مجد|| گشت و گذار در فضای مجازی حتما شما را هم تا به حال با تصاویری از طبیعت بکر و فضاهای سبز مسحورکننده‌ای مواجه کرده است. تصاویری که در یک بازی زیرکانه و طرح پرسش از نشانی محل مورد نظر، شما را ابتدا به کشورهای خارجی ارجاع می دهند، ولی در ادامه در می‌یابید فلان منظره فوق‌العاده و روستای سحرانگیز، گوشه‌ای در همین ایران خودمان قرار دارد!

پتانسیل تلویزیون برای انعکاس طبیعت بکر ایران

مناطق اغلب بکری که کمتر معرفی شده و طبعا کمتر افرادی از وجود آنها آگاهی دارند. ندانستنی که به افسوس و حسرت نسبت به زیبایی‌های طبیعت اروپا از سوی ما ایرانیان می‌انجامد. در واقع کم کاری در این باره، خلایی را ایجاد کرده تا هم هموطنان ساکن آن مناطق از مواهب اقتصادی و فرهنگی جذب توریست بهره‌مند نشوند و هم توریست‌های داخلی یا حتی خارجی از وجود چنین دیدنی‌هایی بکری بی‌خبر بمانند.

این را داشته باشید تا به رابطه این مسئله با عالم فیلم و سریال بپردازیم.

****

اصولا یکی از مواردی که همیشه برای مدیران تولید و کارگردانان در سینما محل بحث بوده، تلاش برای یافتن و انتخاب لوکیشن‌های بدیع و بکر در طبیعت است. این مسئله بویژه برای پروژه‌هایی که روایت و ساختارشان می‌طلبد تا دوربین در دل طبیعت و مناظر  طبیعی به جست و خیز بپردازد، اهمیت بسزایی دارد. مشورت با افراد محلی و مقامات استانی در رسیدن به لوکیشن‌هایی که چشم‌ها را خیره کند و جنگل‌ها و مراتع سحرانگیز داشته باشد، یکی از راهکارهای مفید در این باره است. تصاویری که از این روش به دنیای فیلم و سریال راه می‌یابند، جدا از از جذابیت‌های بصری و اغنای تماشاگر دل‌زده از محیط بسته و سرد شهری، فواید دیگری هم دارد. فایده‌هایی که به اقتصاد بومی مردم منطقه کمک شایانی می‌کند و در گسترش توریسم، به عنوان صنعت پنهان در کشور ما به شدت موثر است. زیرساخت‌های خدمات خاصه آنکه بدانیم ایران از حیث زیرساخت‌های گردشگری در جایگاه 116 و از حیث منابع فرهنگی و مسافرت تجاری در جایگاه 38 دنیا قرار دارد که اولی نیاز به برنامه ریزی و کار دارد.

 این در حالی است که در کنار فیلم‌ها و سریال‌هایی که می‌توانند در این زمینه حتی به رشد گردشگران داخلی بیانجامند، برنامه های مستند هم در این زمینه بشدت موثرند. ضمن اینکه تلویزیون می‌تواند با تکیه بر ظرفیت‌های شبکه‌های خارجی زبانش از طریق بازتاب تصاویر طبیعت ایران، گردشگران فرنگی را هم به سوی دیدار از ناشناخته‌های طبیعی کشور سوق دهد.

در میان شبکه‌های داخلی شبکه یک در این زمینه برنامه‌های مستند و ترکیبی جذابی را روانه آنتن کرده است. برنامه‌هایی که با جانمایی در باکس‌های پیک می‌توانند مخاطبان بیشتری را هم به خود جلب کنند. برنامه‌هایی که  از جهت معرفی نقاط دیدنی و به اصطلاح بهشت‌های پنهان و معرفی نشده ایران، به دلیل طرح جزئیات دسترسی و مستندات مورد نیاز، کارکرد بهتری نسبت به سریال ها هم دارند.

«مستند ایران» یکی از این برنامه هایی است که هر قسمت از آن به محل یا محل هایی از استان های مختلف کشور می پردازد. از جمله مثلا در همدان به غار علیصدر، آرامگاه بوعلی سینا یا آرامگاه باباطاهر سر می زند و با صدای مخملین بهروز رضوی بیننده به آشنایی جالبی درباره این محل ها می رسد. البته این مستند بیشتر به مراکز توریستی و تاریخی شناخته شده سر می زند و به نظر تمرکز عمده آن در جلب توریستهای خارجی است.

تاکنون سه سری از یان مستند ساخته شده و فعلا پخش آن به پایان رسیده است.

برنامه «سرزمین ما» با اجرای گرم ایرج میلانی، به گفته سازندگانش تریبونی است برای مشارکت و فعالیت فرهنگی و هم اندیشی تشکل های زیست محیطی کشور تا فرهنگ مشارکت در حل معضلات زیست محیطی را نهادینه کند.

این برنامه که پنجشنبه هر هفته ساعت 9:30 روی آنتن شبکه یک  می رود، از جهت دیدگاه دقیقو سرراستی که به مسایل زیست محیطی در شهرهای مختلف دارد و تصویری که از پنهان ترین بخشهای زیبای کشور می دهد، جزو شاخص ها در میان نمونه های مشابه است. برنامه ای که می تواند در باکس بهتری پخش شود.

ساخت سه سری از برنامه جذاب «ایرانگرد» با اجرای جواد قارایی نیز از جمله اقدامات مثبت شبکه یک در این باره بوده است. «ایرانگرد» با هدف معرفی جزییات فرهنگی پنهان و ظرفیتهای بالای استانهای ایران از حیث منابع طبیعی و دیدنی های شگفت انگیز ناشناخته، با روایت بی تکلف مجری اش می تواند کاستی های این بخش را بخوبی پر کند. برنام های که به همین دلیل، ضرورت ادامه تولید آن حس می شود.

به نظر می رسد شبکه های دیگر نیز می توانند با انتخاب ژانر مستند به عنوان گونه ای نسبتا ارزان در قیاس با فیلم و سریال سازی و دعوت از برنامه سازان خلاق این حوزه، بهشت های پنهان کشور را در معرض معرفی و شناخت بهتر قرار دهند. شناختی که در سایه آن شکوفایی فرهنگی و اقتصادی به اقصی نقاط کشور خواهد رسید.

گرچه امید می رود در صورت حصول این نتیجه، گردشگران و توریستها نیز با رعایت جوانب مهم زیست محیطی و شروط حفاظت از محیط زیست، در کمک به شکوفایی مناطق مذکور ایفای نقش کنند، نه آنکه ضربه بزنند و آسیب ایجاد کنند.

در ادامه تصاویری از زیباترین و بکرترین مناطق ایران را مشاهده کنید. مناطقی که در نگاه اول جایی در خارج از ایران را به ذهن متبادر می کند. 

گرسماسر

ییلاق گرسماسر در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی رامسر

توتکابن

توتکابن در  ۱۶ کیلومتری شمال شرقی رودبار

دریاچه لفور

دریاچه لفور(سد البرز) در حوالی شیرگاه

روستای گردشگری دَرک چابهار

روستای گردشگری دَرک چابهار 

ییلاق «لپاسر»

ییلاق «لپاسر» در رامسر

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید