Iranian Agriculture News Agency

دلایل تغییرات کابینه در گفت‌وگوی ایانا با شهربانو امانی

عزم دولت برای پاسخ‌گویی به مطالبات مردم

شواهد حاکی از آن است که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران عزمش را جزم کرده تا تغییراتی را درکابینه دولت ایجاد کند.

عزم دولت برای پاسخ‌گویی به مطالبات مردم

 درهمین حال، گفته می‌شود وزارت اقتصاد و  سازمان برنامه‌وبودجه از جمله  تغییرات احتمالی کابینه دولت است. 

به گزارش ایانا، گمانه‌زنی‌ها برای تغییر در کابینه دولت، پس از خروج آمریکا از برجام ، ایجاد جنگ روانی و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها به ویژه نرخ ارز و سکه و توفیق نه چندان مناسب دولت درمهار این گرانی‌ها آغاز شد.دراین میان فشار گروه‌های مخالف دولت، برخی از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی برای تغییر کابینه دولت بیش از پیش شدت گرفت تا جایی که محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهوری اولین نفری بود که از بررسی‌ها برای تغییرات در کابینه سخن گفت.

 روزنامه ارگان دولت نیز به‌تازگی از تغییرات در کابینه دولت  خبر داده بود. با این تفاسیر باید دید که تغییرات در کابینه دولت تنها گریبان کدام وزارتخانه‌ها را  خواهد گرفت؟

*تغییرات کابینه جدی شد

گمانه‌زنی‌ها برای تغییرات در کابینه دولت در حالی است که محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور اخیرا  در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفته بود: امروز با شرایط جدیدی مواجه هستیم که بعد از خروج آمریکا از برجام و برخی تحریم‌ها‌ی به وجود آمده و مهم‌تر از آن جنگ روانی که به ملت ایران تحمیل می‌شود.برای همین هم رئیس‌جمهوری در حال بررسی اسامی مختلف هستند تا در فرصت مناسب برخی تغییرات انجام شود.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز که پیش از این بارها تغییرات در کابینه دولت را رد و تاکید کرده بود که تغییرات کابینه تنها گمانه‌زنی رسانه‌ای است،این بار اما گفته است که  تغییرات به وقتش صورت می‌گیرد.

با این حال سئوال این است که تغییرات در کابینه دولت با چه هدفی قرار است انجام شود؟ 

*پاسخگویی به مطالبات عمومی

شهربانو امانی،فعال سیاسی اطلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا دراین باره می‌گوید: زمانی که حسن روحانی، ریاست دولت یازدهم را عهده‌دار شد، برای اینکه بتواند از مجلس نهم رای اعتماد بگیرد، افرادی را برای کابینه معرفی کرد که هم در عرصه اقتصاد کشور تجربه لازم را داشته باشند و هم توانمند باشند. با این حال، انتظار جامعه این بود که حداقل در پایان دولت یازدهم،  کابینه  ترمیم شود اما این اتفاق عملیاتی نشد. تا اینکه این بحث در دولت دوزادهم در جامعه و از سوی حامیان دولت به یک مطالبه تبدیل شده استخصوصا اینکه در کارزار انتخابات، ستادها و حامیان رئیس‌جمهور انتظار داشتند که دولت دوازدهم با شاخصه‌های مورد انتظار مردم شکل بگیرد.

این فعال سیاسی اطلاح‌طلب با بیان‌اینکه در تغییرات کابینه لازم است، جوانگرایی و حضور زنان  در کابینه که مطالبات نیمی از جامعه است، مورد توجه قرارگیرد، اضافه می‌کند: این دو موضوع از جمله مطالبات تاریخی مردم است.این درحالی است که شاخص‌های تجربه و تخصص از اهم مسائل است.

امانی با تاکید براینکه ترمیم کابینه می‌تواند به بازآفرینی امید مردم به ویژه حامیان دولت کمک کند، می‌گوید: در مدیریت دولت به انسجام حاکمیت و، افراد توانمند، شجاع و کسانی که قدرت تصمیم‌گیری دارند و آینده‌نگر و پاسخ‌گو هستند، بیش از هر زمانی نیازمندیم.

این فعال سیاسی اطلاح‌طلب دربخش دیگری از صحبت‌هایش بابیان‌اینکه ترمیم کابینه ربطی به اعمال تحریم‌ها ندارد، توضیح می‌دهد: ترمیم کابینه برای پاسخگویی و تقویت دولت و در جهت شعارهای رئیس‌جمهور است و ربطی به اعمال تحریم‌ها ندارد.

او با اشاره به‌اینکه عبور از گذرگاه تحریم فقط برعهده دولت نیست، اضافه میکند: هر زمان که تحریم‌ها جدی شده است  دغدغه‌مندان بیشتر دور هم جمع شده‌اند و چالش‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌اند.

امانی می‌گوید: اگر درانتخاب  تیم اقتصادی ضعیف عمل شود، کاسبان تحریم و رانت‌خواران همانند دولت دهم جان می‌گیرند و راه به جایی نخواهیم برد.

او با بیان‌اینکه هم‌اکنون حامیان روحانی و حتی اعضای ستاد و اصلاح‌طلبانی که روحانی را حمایت کرده‌اند اورا نقد می‌کنند، توضیح می‌دهد: فشار مخالفان اما برای امتیازگیری از روحانی و معرفی کاندیدا برای انتخاب وزرا است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید براینکه رقیب همیشه نقد می‌کند وحتی تهمت هم می‌زند، اضافه می‌کند: یکسال از عمر دولت دوازدهم می‌گذرد حتی آقای روحانی مورد انتقاد حامیان خود هم قرار گرفته است و خوشحالیم که می‌خواهند به افکار عمومی پاسخ دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید