Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا مطرح شد:

خودروسازی کشور نه هدف دارد، نه برنامه

مشکلات صنعت خودروسازی عمیق‌تر از واردات غیرقانونی است

ایانا- اقتصاد: این روزها همه سرگرم مشکلات و مسائل اقتصادی جامعه هستند و به تازگی نیز خبر تخلف در واردات خودروهای غیرمجاز، بر سر زبان‌ها افتاده. برخی به دنبال چرایی این داستانند، اما نکته اینجاست که مشکل اصلی صنعت خودروسازی واردات غیرمجاز نیست بلکه عمق داستان نگران کننده‌تر از این‌هاست. متاسفانه در صنعت خودروسازی کشور، هیچ‌گونه برنامه‌ریزی و هدفمندی وجود ندارد و ما هنوز قادر به ساخت کامل خودرو نیستیم.

خودروسازی کشور نه هدف دارد، نه برنامه

مهشید فرجی:این روزها کشمکش در زمینه ‌شفاف‌سازی و نیز افشاگری تخلفات پررنگ و لعاب اقتصادی و مالی نقل محافل شده. تازه‌ترین شفاف‌سازی و افشاگری روزهای اخیر، مربوط به لیست واردکننده‌های خودروهای غیرمجاز بود و وزیر صنعت با حضور در یک برنامه تلویزیونی، در راستای تخلفات و فساد صورت گرفته برای واردات غیرقانونی خودرو به کشور، عذرخواهی کرد. بررسی‌های صورت گرفته از وجود ردپای مسئولان سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت در این پرونده ورود غیرقانونی حکایت دارد. تیر ماه 96بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت سامانه ثبت و سفارش خودرو را غیر فعال کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که گویا اشخاص حقیقی و حقوقی با لابی‌گری موفق به ثبت و سفارش غیرقانونی خودرو در زمان بسته شدن سایت مورد نظرکرده‌اند. این ماجرا زمانی برجسته شد که هزار و 900خودرو لوکس با طی تمام مراحل قانونی ثبت و سفارش، پرداخت عوارض گمرکی و مالیات، ناباورانه از گمرک وارد کشور شدند. با اینکه متخلفان دستگیر و تا حدودی اسامی شفاف‌سازی شده، اما به اعتقاد برخی از کارشناسان خودرو، نوشدارو پس از مرگ سهراب دردی را در این راستا دوا نخواهد کرد.

در این باره بهرام شهریاری، قطعه‌ساز خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «در حال حاضر فساد در کشور همگانی شده و نکته قابل توجه اینجاست که افرادی کانون رانت خواری و ترویج فساد اقتصادی و مالی در جامعه شده‌اند که خود از مسئولانِ بخش‌ها و حوزه‌های مختلف محسوب می‌شوند. یکی از دلایلی که وضعیت کنونی اقتصاد و صنعت جامعه را به اینجا کشانده، تصدی‌گری دولت‌ها در بخش‌های گوناگون است.»

او معتقد است که داستان تصدی‌گری دولت ربطی به دولت امروز و دیروز ندارد بلکه تمام دولتی‌ها در هر برهه زمانی چنین نگاهی را نسبت به بخش‌های مختلف در کشور دارند. از این رو دولت باید هرچه زودتر دست از دخالت‌های بی‌مورد خود بردارد، در غیر این صورت امید به بهبود اقتصادی و صنعتی کاهش خواهد یافت.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه ما همیشه عادت داریم با معلول برخورد کنیم نه علت، ادامه می‌دهد: «این روزها همه سرگرم مشکلات و مسائل اقتصادی جامعه هستند و به تازگی نیز خبر تخلف در واردات خودروهای غیرمجاز، بر سر زبان‌ها افتاده. برخی به دنبال چرایی این داستانند، اما نکته اینجاست که مشکل اصلی صنعت خودروسازی واردات غیرمجاز نیست بلکه عمق داستان نگران‌کننده‌تر از این‌هاست. متاسفانه در صنعت خودروسازی کشور، هیچ‌گونه برنامه‌ریزی و هدفی وجود ندارد و ما هنوز قادر به ساخت کامل خودرو نیستیم.»

شهریاری با تاکید بر این نکته که صنعت خودروسازی هنوز نتوانسته گامی اساسی بردارد، توضیح می‌دهد: «متاسفانه صنعت خودرو سازی کشور هنوز مونتاژکار است و وابستگی شدیدی به خودروهای وارداتی دارد. جای تاسف است که ایران هنوز پراید بی کیفیت تولید می‌کند و نتوانسته خودرویی را به مردم ارائه کند که در آن احساس امنیت داشته باشند. صنعت خودروسازی در ایران از فقدان کیفیت رنج می‌برد. این صنعت در طراحی خودرو فقیر است و اوضاع تکنولوژی در این حوزه خیلی بالا نیست. صنعت خودروسازی هنوز در تامین مواد اولیه مشکل دارد و علت اصلی تمام مشکلات موجود، نبود برنامه توسعه صنعتی مشخص است.»

او با طرح موضوع تحریم‌های داخلی و خارجی و تاثیر آن بر صنعت خودرو سازی، ادامه می‌دهد: «در حا ضر تحریم‌های داخلی بیشتر از تحریم‌های خارجی بر روی صنعت خودروسازی تاثیر گذاشته است. مساله اساسی اینجاست که برای بهبود اوضاع کنونی و رونق گرفتن صنعت، باید با سایر نقاط دنیا آشتی کنیم. صنعت کشور نیاز به تبادل تکنولوژی و یادگیری فناوری و روش‌ها و شیوه‌های جدید تولید در دنیا دارد. ایران باید بتواند در زمینه‌های مختلف با سایر کشورها ارتباط برقرار کند. یکی از گام‌های اساسی برای پیشرفت هر صنعتی جذب سرمایه‌گذار خارجی است. چرا که اکنون سرمایه گذاران داخلی ترجیح می‌دهند سرمایه خود را با توجه به اوضاع کنونی در داخل کشور به کار نگیرند. صنعت خودرو سازی نیازمند دانش خارجی از خارج کشور است و ما فرصت‌های زیادی را در این زمینه از دست داده‌ایم و اکنون دیگر زمان آن نیست که زمان بیشتری را نابود کنیم.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید