Iranian Agriculture News Agency

فلاحت پیشه مطرح کرد:

افراطی‌سازی مناسبات با ایران در دستور کار آمریکا

ایانا_ گروه اخبار و رویدادها|| سخنان تند پمپئو علیه جمهوری اسلامی ایران و بعد توئیت عصبی دونالد ترامپ با آن شیوه نوشتاری حرف و حدیث‌های زیادی راه انداخت. این حرف و حدیث‌ها جای خود، کنش و واکنش‌های ماجرا، به بازار هم کشیده شد و قیمت ارز و سکه را جابه جا کرد. حالا پس آن صحبت‌ها و توئیت محمد جواد ظریف در پاسخ به توئیت دونالد ترامپ، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، رفتارهای دولتمردان آمریکایی را، تحلیل کرده است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که: «رئیس‌جمهور آمریکا دنبال افراطی‌سازی در مناسبات ایران و آمریکاست». او گفت: آقای ترامپ مثلث افراطی‌سازی متشکل از آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان را ایجاد کرده آن هم در شرایطی که مردم آمریکا به دنبال ایجاد بحران نیستند.

افراطی‌سازی مناسبات با ایران در دستور کار آمریکا

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه و رئیس‌جمهور آمریکا، اظهار کرد: پمپئو دنبال جنگ روانی و ترامپ دنبال افراطی‌سازی مناسبات ایران و آمریکاست تا ادبیات فاخر ایران بر دیپلماسی عمومی را بر هم زند که نباید زمینه آن را فراهم کرد.

او افزود: آقای ترامپ مثلث افراطی متشکل از آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان را شکل داده که هدف آن ایران است. ترامپ به دنبال جلوگیری از افول هژمونی آمریکا در افق ۲۰۲۵، عربستان به دنبال فرار از دموکراسی و رژیم صهیونیستی به دنبال حفظ شرایط امنیتی تا زمان عبری‌سازی زمین‌های اشغالی هستند تا راهی به دنبال توسعه اسرائیل پیدا کنند. در چنین فضایی ما نباید در زمین آنها بازی کرده و وارد فضای افراطی‌سازی شویم.

فلاحت‌پیشه تاکید کرد: ایران برخلاف آمریکا هیچگاه موضعش افراطی‌گری در مناسبات بین‌المللی نبوده است. از طرف دیگر مردم آمریکا هم علیرغم میل دولت این کشور به دنبال افراطی‌گری نیستند که در نظرسنجی اخیر آنها با خروج آمریکا از برجام مخالفت کردند. اکنون نیز ترامپ به دلیل افراطی‌گری در داخل تحت فشار است، ما باید در این وضعیت به سمت گسترش بحران نرفته و در داخل از ظرفیت‌های ضد تحریمی استفاده کنیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: معتقدم در مناسبات دوجانبه باید موضوعات اقتصادی را اولویت قرار داد. بر همین اساس ما از معاونت اقتصادی وزارت خارجه خواستیم که هر سه ماه یک بار گزارشی از اقدامات و مناسبات اقتصادی در خارج از کشور به ما ارائه دهد، هر دو هفته هم جلساتی با سفرای ایران در خارج از کشور در موضوعات اقتصادی برگزار می‌کنیم تا در جهت حل اختلافات گام برداریم.

او به ایسنا توضیح داد: روز گذشته مهمان سفیر روسیه در ایران بودیم، قرار شد دو پروژه مشترک نیروگاه را از طریق روسیه پیگیری کنیم که بخشی از مشکل در روسیه و بخشی از مشکل در داخل ایران رفع شود. باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد که در لوای برجام نادیده گرفته شده بود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر لزوم اجرای قانون رفع موانع تولید، گفت: باید موانع امنیتی در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور با داخل رفع شود، بیش از سه میلیون ایرانی با سه تریلیون دلار سرمایه در خارج از کشور وجود دارند که باید از آنها برای حضور در کشور دعوت کرد و فراخوان داد.

فلاحت‌پیشه گفت: مردم آمریکا با سیاست‌های دولت آمریکا موافق نبوده، آنها دنبال بحران نیستند چون شش تریلیون دلار هزینه جنگ‌های آمریکا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ شد که همه بر دوش مردم آمریکا بود، آنها نمی‌خواهند هزینه دیگری تحمیل‌شان شود کما اینکه باید هوشیاری لازم را داشته باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید