Iranian Agriculture News Agency

حجتی در آیین امضای تفاهم‌نامه کشاورزی با ارتباطات:

برنامه‌ریزی کاهش مصرف آب اولویت بخش کشاورزی

پروسه هوشمندسازی بخش کشاورزی کلید خورد

برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف آب یکی از اولویت‌های مهم و اصلی بخش کشاورزی است که در پروسه هوشمندسازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اینکه با آبیاری تحت فشار حداقل به طور متوسط بهره‌وری را 35 درصد افزایش داده و مصرف را بهینه می‌کند.

برنامه‌ریزی کاهش مصرف آب اولویت بخش کشاورزی

در جریان امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات‌ برای هوشمندسازی در بخش کشاورزی، ابتدا مدیران مجری و پیگیر این طرح در هر دو وزارتخانه گزارش کار کوتاهی از این طرح و نحوه هماهنگی بین بخش‌های مختلف وزارتخانه مربوطه و بین دو وزارتخانه ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری ایانا  محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه موضوع مهم و اصلی در بحث هوشمندسازی کشاورزی زیرساخت‌هاست گفت: برای هوشمندسازی کشاورزی نیاز به زیرساخت بود. یکی از این الزامات و پیش‌نیازها آبیاری تحت فشار بود که در حال حاضر تا حدود زیادی اجرا شده است.

او اضافه کرد: پس از اجرای آبیاری تحت فشار و کاهش مصرف آب برای افزایش بیشتر بهره‌وری نیاز هوشمندسازی کشاورزی و آموزش یکی از مهمترین کارهاست که با امضای این تفاهم نامه این امر محقق می‌شود.

حجتی در مورد کاربردهای مهم هوشمندسازی کشاورزی گفت: کاهش مصرف آب، کاهش مصرف سموم و کود، استفاده بهینه از منابع طبیعی، کنترل پوشش‌های گیاهی و استفاده از اطلاعات به دست آمده برای برنامه‌ریز کشت و... از اصلی‌‌ترین پیامدهای این تفاهم‌نامه است.

او اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف آب یکی از اولویت‌های مهم و اصلی بخش کشاورزی است که در پروسه هوشمندسازی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اینکه با آبیاری تحت فشار حداقل به طور متوسط بهره‌وری را 35 درصد افزایش داده و مصرف را بهینه می‌کند.

وزیرجهادکشاورزی با اشاره به اینکه با اجرای هوشمندسازی، یکپارچگی و برنامه‌ریزی کشت در بخش کشاورزی حفظ می‌شود توضیح داد: یکی از مهمترین اهداف ورود فناوری به بخش کشاورزی حفظ یکپارچگی و ارتباط در شبکه توزیع کالاست. در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات فاصله زیاد به مصرف کننده و تولید کننده است. ضمن اینکه شبکه توزیع کالا قابل ردیابی نیست.

حجتی با اشاره به اینکه ورود فناوری اطلاعات به بخش کشاورزی در شبکه توزیع کالا بسیار موثر است گفت: ورود فناوری اطلاعات در بهبود توزیع کالا بسیار موثر است ضمن اینکه شبکه توزیع کالا بسیار گسترده است. بنابراین هوشمندسازی و ورود فناوری اطلاعات به این بخش، کارآمدی را بسیار افزایش می‌دهد.وجود فناوری اطلاعات، ورود استارت‌آپ‌های جدید و فعالیت بهتر استارت‌آپ‌های موجود، فعالیتهای بخش را تسهیل می‌کند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید