Iranian Agriculture News Agency

انتقاد جدی فعالان حوزه دام‌پروری به گرانی خوراک دام؛

دام‌های مولد به کشتارگاه‌ها می‌روند

ایانا-کشاورزی: فعالان حوزه دام‌پروری در نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران با انتقاد از گرانی خوراک دام و نهاده‌های دامی اظهار کردند: در شرایط فعلی به دلیل مشکلات مالی ناچارند دام‌های مولد خود را به کشتارگاه ببرند تا هزینه ادامه فعالیت آنها تأمین شود که این مسئله در آینده نزدیک به بروز مشکلات جدی در حوزه دام کشور منجر خواهد شد.

دام‌های مولد به کشتارگاه‌ها می‌روند

گرانی خوراک دام، این روزها به یکی از نگرانی‌های جدی دام‌پروران تبدیل شده. افزایش قیمتی که به بهانه نوسانات ارزی از سوی واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور راهی بازار نهاده‌ها شد و تامین خوراک دام را برای دام‌پروران و مرغداران به چالشی جدی تبدیل کرد.

این بازی در حالی در بازار نهاده‌های دام و طیور آغاز شد که همزمان با نوسانات ارزی و تک نرخی شدن ارز که دلار را 4200 تومانی کرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به واردکنندگان نهاده‌های دامی از آن‌ها درخواست کرد تا با توجه به پرداخت مابه‌التفاوت ارز کالاهای اساسی (که به نهاده‌های دام و طیور هم تعلق می‌گیرد)، از افزایش قیمت نهاده‌ها خودداری کنند. این درخواست مورد توجه واردکنندگان قرار نگرفت و بازی قیمت‌ها در بازار ادامه دارد شد.

حالا با گذشت چند هفته‌ای بازی قیمت نهاده‌ها در بازار، خبرهای نه چندان خوبی از دام‌پروری‌ها به گوش می‌رسد. فعالان حوزه دام‌پروری در نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران با انتقاد از گرانی خوراک دام و نهاده‌های دامی اظهار کردند: در شرایط فعلی به دلیل مشکلات مالی ناچارند دام‌های مولد خود را به کشتارگاه ببرند تا هزینه ادامه فعالیت آنها تأمین شود که این مسئله در آینده نزدیک به بروز مشکلات جدی در حوزه دام کشور منجر خواهد شد.

در این نشست که با حضور علیرضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور و جمعی از فعالان حوزه کشاورزی، دام‌پروری و صنایع غذایی برگزار شد. حاضران جلسه به تشریح مشکلات خود در حوزه صادرات دام، تهیه مواد اولیه و فروش محصولات پرداختند و مقرر شد این مسائل در جلسه‌ای اختصاصی مورد بررسی قرار گیرد.

فعالان حوزه دام‌پروری در این نشست با انتقاد از نحوه برخورد با بازار فروش دام سبک، خواستار تسهیل صادرات دام سنگین و متناسب‌سازی بازار داخلی برای عرضه دام سبک شدند.

به گزارش ایانا به نقل از اتاق بازرگانی ایران، یکی از فعالان این حوزه گفت: در سالیان گذشته سرمایه‌گذاری سنگینی برای ایجاد پرواربندی و دام‌پروری‌ها انجام پذیرفته اما در ادامه ظرفیت تولیدی این واحدها به دلیل محدودسازی‌های انجام شده در برنامه‌ریزی‌ها رها شده و تنها راه‌حل برای برگرداندن این واحدهای به مدار تولید این است که صادرات دام سنگین آزاد و نیاز بازار داخل با عرضه دام سبک تأمین شود.

گره خوردن صادرات دام با تنظیم بازار، مشکلی بود که ایرج نوری، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام کرمانشاه نیز آن را مشکل داخلی فعالان این حوزه عنوان کرد.

او با تأکید بر اینکه قیمت گوشت در سطح خرده‌فروشی بسیار بالاتر از قیمت عرضه آن به بازار است، افزود: همواره صادرات دام به‌عنوان عامل افزایش قیمت گوشت در کشور مطرح می‌شود درحالی‌که سود این گرانی به جیب دلالان و توزیع‌کنندگان خاص می‌رود و عملاً صادرات دام بی‌تأثیر است.

به گفته نوری، محدود کردن صادرات قانونی دام، باعث رونق گرفتن قاچاق دام سبک شده درحالی‌که در دهه 80 به‌واسطه عادی بودن صادرات، عملاً قاچاق دام وارد سیر نزولی شده بود.

او دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور را نیز یک از چالش‌های صادرات دام عنوان کرد و رفع مشکلات موجود به‌ویژه در مورد قرنطینه سازی طولانی‌مدت دام‌های صادراتی را خواستار شد.

در ادامه احمد مقدسی، رئیس کانون گاوداران تهران، تعدد مراکز تصمیم‌گیری در حوزه دام‌پروری را یکی مشکلات عمده فعالان این حوزه دانست و گفت: اینکه دستگاه‌هایی غیر وزارت جهاد کشاورزی در تصمیم‌گیری‌های حوزه دام‌پروری دخالت دارند درحالی‌که خود تولیدکنندگان نقشی ندارند مشکلی است که انتظار می‌رود از سوی وزارت جهاد کشاورزی برطرف شود.

مقدسی اختلاف قیمت گوشت قرمز از تولید تا مصرف را نیز ناشی از ناتوانی دستگاه‌های نظارتی در کنترل بازار عنوان و اظهار کرد: حل مشکل گوشت تا زمانی که قیمت شیر اقتصادی نشود، حل نخواهد شد این در حالی است که پس از چهار سال از تعیین قیمت مصوب برای شیر، هنوز قیمت آن به نرخ مصوب 1440 نرسیده آن‌هم در شرایطی که قیمت تمام‌شده شیر 1720 تومان است.

فعالان حوزه دام‌پروری در نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران با انتقاد از گرانی خوراک دام و نهاده‌های دامی اظهار کردند: در شرایط فعلی به دلیل مشکلات مالی ناچارند دام‌های مولد خود را به کشتارگاه ببرند تا هزینه ادامه فعالیت آنها تأمین شود که این مسئله در آینده نزدیک به بروز مشکلات جدی در حوزه دام کشور منجر خواهد شد.

یکی از فعالان این حوزه با اشاره به تخصیص دلار 3800 تومانی به واردات نهاده‌های دامی، گفت: متأسفانه به وجود پرداخت یارانه دولتی به واردات نهاده‌های دامی، قیمت این محصولات در سطح بازار رشد قابل‌توجهی داشته درحالی‌که اگر این یارانه‌های به بخش تولید اختصاص می‌یافت مشکلات بهتر حل می‌شد.

او با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری‌های موردنیاز در حوزه دام‌پروری کشور از قبل انجام شده، خواستار توجه به فعالیت دام‌پروران برای افزایش تولید به‌منظور پوشش دادن بازار داخلی و حفظ بازارهای صادراتی شد.

مسائل مربوط به ستاد تنظیم بازار نیز از دیگر موضوعاتی بود که در نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران مورد نقد و بررسی قرار گرفت. به اعتقاد اعضای این کمیسیون تا زمانی که نمایندگانی از تولیدکنندگان واقعی در این ستاد حضور نداشته باشند، تصمیمات آن قادر نخواهد بود بازار را با در نظر گرفتن منافع تولید ساماندهی کند و مصوبات آن مستقیماً تولیدکنندگان را تحت‌فشار قرار می‌دهد.

حمید پازوکیان، یکی از صادرکنندگان دام کشور نیز در این نشست با اشاره به اینکه اقلیم کردستان تنها بازار صادرات دام سنگین ایران است، گفت: مسئولان اداره دامپزشکی اقلیم کردستان به‌واسطه آشنایی با صنعت دام‌پروری ایران با طرفه‌های ایرانی به تفاهم رسیده بودند که زمان قرنطینه دام وارداتی از ایران 2 تا 3 روز باشد اما فعلاً طبق استانداردهای دامپزشکی ایران مدت قرنطینه باید 21 روز باشد.

او تصریح کرد: وقتی آنها برای واردات دام از ایران سخت‌گیری نمی‌کنند، چرا باید ما مدت قرنطینه را افزایش دهیم درحالی‌که این مدت باعث افت دام و خسارت صادرکننده خواهد شد.

فعالان حوزه صادرات دام پیشنهاد کردند مسئولان دامپزشکی ایران و اقلیم کردستان جلساتی برای هماهنگی داشته باشند و در صورت لزوم متولیان اقلیم را برای آزمایش‌های بالینی به ایران دعوت کنند.

غلامعلی فارغی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران نیز در این نشست با تأکید بر اینکه فعلاً شرایط تولید فرق کرده است، گفت: ما بارها گلایه‌های خود را از نحوه تنظیم بازار به اطلاع وزیر جهاد کشاورزی رسانده‌ایم  تا در سیاست‌گذاری‌ها تجدیدنظر شود اما وقتی وزارت خانه نمی‌خواهد زیر بار برود باید دست به دامان سازمان حمایت شویم یا سیاست‌های تنظیم بازار عوض شود.

فارغی با انتقاد از اصرار بر ثابت ماندن نرخ لبنیات و گوشت، افزود: این سیاست‌ها مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکننده به همراه داشته و آنها را در وضعیت بدی قرار داده است ازاین‌رو توصیه می‌شود برای اهداف کوتاه‌مدت ثبات قیمت‌ها منافع بلندمدت کشور در قالب تضعیف تولید قربانی نشود.

او همچنین اظهار کرد: به دلیل تأخیر در واردات واکسن آنفولانزا، مشکلاتی در این حوزه در حال بروز است چراکه شرکت‌ها فروشنده واکسن، سفارشات ایران را برای سه ماه بعد تحویل می‌دهند و این مسئله به کمبود واکسن در کشور دامن می‌زند.

در ادامه علیرضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به اظهارات حاضران در این نشست گفت: ما در سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم تصمیماتی مرتبط با حوزه بازرگانی کشور اتخاذ کنیم که مسیرهای جدیدی به روی فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی باز کند به‌عنوان‌مثال حوزه تأمین پروتئین موردنیاز کشور آر از منطقه آمریکای جنوبی به کشورهای نزدیک‌تر و متنوع تغییر دادیم که نگرانی برای تأمین نیازهای کشور وجود نداشته باشد.

او همچنین از تشکیل کارگروه ویژه مقابله با تحریم به‌صورت روزانه در سازمان دامپزشکی خبر دارد که اعضای سازمان و وزارت جهاد کشاورزی در آن حضور دارند و بخش خصوصی نیز اگر مشکلاتی دارد می‌تواند در این کارگروه مطرح شود.

او با تأکید بر اینکه دستور داده است سازمان دامپزشکی جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری برای فعالان اقتصادی برگزار نکند مگر اینکه نمایندگان این بخش نیز رد آن حضور داشته باشند، گفت: سازمان دامپزشکی برای تسهیل واردات گوشت مبادی ورودی را افزایش داده و در حوزه صادرات نیز موضوع صادرات از یک مرز به‌به تمامی مرزها و تمامی روش‌های اعم از زمینی، دریایی، هوایی و ریلی تغییر داده است.

به گفته او در موضوع قرنطینه نیز ثبات قوانینی در این حوزه یکی از نقاط مثبت بوده اما باید بررسی شود که آیا قوانین نیازمند تغییرات هستند یا نه.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: اگر بتوانیم به واردکننده دام از ایران تضمین بدهیم که دام سالم به او بدهیم می‌توان زمان قرنطینه را کاهش داد، تصریح کرد: با این‌وجود ما مسئولیم برای حفظ آبروی کشور ضوابط سازمان دامپزشکی در حوزه صادرات دام را رعایت کنیم که متهم به انتقال بیماری‌های دامی نشویم.

رفیعی پور با اشاره به اینکه بیماری آنفولانزا در مرغداری‌های کشور به‌خوبی مهار شده، گفت: این بیماری با تمام بدی‌ها و خساراتی که داشت باعث شد اتفاقات مثبتی بیفتد و برخی از خواب سنگین بیدار شوند. فعلاً تلاش می‌کنیم جلوی تکرار چنین اتفاقاتی را بگیریم و در حوزه واکسن نیز تمهیداتی برای تأمین دوز موردنیاز کشور داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید