Iranian Agriculture News Agency

درخواست رییس شبکه هپاتیت از وزارت بهداشت:

داروی هپاتیت ‌B و C را در داخل تولید کنید

روز گذشته سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره کمبود و گرانی داروهای هپاتیت بی و سی توضیح داد. کیانوش جهانپور گفته بود که بخشی از داروهای هپاتیت B و C که تامین کننده‌های داخلی امکان تامین آنها را ندارند به زودی وارد کشور خواهد شد. حالا رییس شبکه هپاتیت ایران با ارسال نامه‌ای به رییس سازمان غذا و دارو، رفع مشکلات شرکت‌های داخلی تولید داروهای هپاتیت سی را خواستار شد.

داروی هپاتیت ‌B  و C را در داخل تولید کنید

آنطور که کیانوش جهانپور گفته امکان تولید داروهای هپاتیت نوع بی و سی در کشور وجود ندارد و این دارو‌ها قرار است به زودی در لیست واردات قرار گیرد و وارد شود. با این حال سید موید علویان اصرار دارد که امکان تولید این داروها با کمترین هزینه و همان اثر گذاری خارجی در کشور امکان پذیر است.

علویان در نامه‌ای که به سازمان غذا و دارو ارسال کرده، نوشته: تولید داروهای هپاتیت سی توسط شرکت‌های دارویی داخلی تنها با یک دهم قیمت جهانی و اثربخشی همانند و عوارض بسیار کمتر از مشابه خارجی امکانپذیر است. از این رو با توجه به تعهد جمهوری اسلامی به حذف هپاتیت سی تا سال ۱۴۱۰ لزوم دسترسی به این داروها بیش از پیش مسجل می‌شود.

او بیان بر این موضوع هم تاکید داشته که: طبق بیانات مقام محترم وزیر بهداشت «چنانچه دارویی مشابه تولید داخل دارد و از نظر کیفیت و اثربخشی با نوع خارجی آن تفاوتی ندارد ، باید همان داروی ایرانی برای بیماران تجویز و توصیه شود و پزشکان و انجمن‌ها باید کمک کنند تا این جایگزینی صورت گیرد.» در این راستا پیرو مکاتبات گذشته مبنی بر اعلام خطر در مورد احتمال کمبود داروهای مربوط به درمان هپاتیت «سی» به دلیل قرار گرفتن واردات مواد اولیه داروهای هپاتیت در گروه دو، با مشکلات بسیار جدی در کشور روبرو خواهیم شد

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید