Iranian Agriculture News Agency

توصیه معاون وزیر جهاد کشاورزی به مسئولان استان فارس؛

صنایع تبدیلی انگور را راه‌اندازی کنید

کاشت ۵ هزار هکتاری گیاهان دارویی در استان فارس

معاون وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک روزه خود به استان فارس از نزدیک با مشکلات باغداران آشنا شد.

صنایع تبدیلی انگور را راه‌اندازی کنید

طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در سفر یک روزه خود به استان فارس، از باغ‌های  مثمر دیم انجیر، انگور و گل محمدی واقع در منطقه دشمن زیاری شهرستان ممسنی استان فارس بازید به عمل آورد و از نزدیک مسائل و مشکلات باغداران را بررسی کرد وپس از بازدیدهای میدانی با برگزاری جلسه به پرسش های آنان پاسخ داد.

او گفت: در منطقه دشمن زیاری با قریب 8 هزار هکتار موستان در اراضی شیبدار ایجاب می نماید باغداران با تشکیل شرکت تعاونی نسبت به راه اندازی صنایع تبدیلی انگور اقدام کنند و نیز ضروری است که در این اراضی شخم زدن را تعطیل نموده، نسبت به احداث حوضچه پای درختان اقدام کنند تا هم استحصال آب باران بیشتر شود و هم با فروش علوفه بین درختان درآمد حاصل کنند.

طهماسبی تصریح کرد: در اراضی شیبدار می توانید گیاهان دارویی را به صورت تلفیقی با درختان مثمر دیم کشت نمایید حال اگر اراضی شیب دار، زمین متعلق به خود شخص است که مشکلی نیست ولی اگر اراضی ملی است بر اساس ماده ۳ به صورت اجاره طولانی مدت زمین به اشخاص واگذار می شود .

در ادامه این جلسه طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با اشاره مشکلات مشاهده شده در بعضی از باغ‌های انار اظهار کرد: اناکاران باید بلافاصله بعد از اینکه متوجه نامناسب بودن نهال برای شرایط اقلیمی شدند، سریعا نسبت به استفاده از نهال ها به عنوان پایه و ایجاد پیوندک اقدام می کردند.

او با بیان مثالی در خصوص تغییرات اقلیمی گفت: در برخی مناطق آفت ثانویه کم اهمیت تبدیل به آفت اولیه و خطرناک شده، افزود: مشکلات نهال مربوط به شرایط اقلیمی منطقه بوده و تغییرات اقلیمی در سنوات اخیر به این مشکلات دامن زده، و نیاز به مبارزه شیمیایی دارد.

معاون وزیر در ادامه برای حل شدن سریعتر مشکل چند انارکار شهرستان گفت: ما در اسرع وقت با اعزام چند متخصص مشکلات را ریز بینانه تر بررسی و راه‌کار مناسب را ارائه خواهیم داد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی درخاتمه سخنان خود گفت: به زودی در استان فارس دوره آموزشی بن سای انگور و زیتون را با مدرسین مالزیایی برگزار خواهیم کرد و زمینه اشتغال جدیدی را در این استان فراهم خواهیم کرد.

در باغ‌ها چه کارهایی انجام بدهیم تا مشکل حل شود؟

گودرزی نماینده مردم شهرستان‌های ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: در ممسنی دو منبع درآمدی، کشاورزی و اداری وجود دارد و اگر کشاورزی آسیب ببیند کشاورز؛ کسی که تمام زندگیش به کشاورزی وابسته است به کجا باید برود، در باغ‌ها چه کارهایی انجام بدهیم تا مشکل حل شود؟

هیچ توسعه ای بدون مردم پایدار نیست

در ادامه محمد مهدی قاسمی اظهار کرد: هیچ توسعه ای بدون مردم پایدار نیست و توسعه باغات مثمر در اراضی شیبدار مربوط به زمین های شیبداری است که کاری بر روی آن انجام نشده است و به جای کشت جو و گندم دیم در اراضی شیبدار، گل محمدی، انجیر، انگور یا گیاهان دارویی کشت نمایید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس در ادامه با تاکید بر این که کشاورزی به طور ویژه در استان فارس محرک اقتصاد است، تصریح کرد: در استان فارس و در منطقه دشمن زیاری پتانسیل باغبانی بسیار خوبی هست و باید بهره برداران قبل از احداث باغ کاملا توجیه شوند.

قاسمی در ادامه با تاکید بر اهمیت آموزش در افزایش بهره وری گفت: من به آموزش اعتقاد دارم و آنچه که در هر شرایط معجزه می کند آموزش است چرا که افزایش اطلاعات و آگاهی، قطعا به بهبود رفتار و عملکرد کمک می کند.

وی تصریح کرد، بر اساس آمار مستند، بالاترین آموزش بهره برداران کشاورزی کشور مربوط به استان فارس است، اما کافی نیست و من راضی نیستم. ما خیلی بیشتر از این‌ها به آموزش نیاز داریم.

وی افزود: بالاترین آموزش کارکنان کشور را داشته ایم و در این حوزه ها بر اساس توانمان کار کرده ایم و با حداکثر توان کار می کنیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه با اشاره به نقش ترویج در پیشبرد اهداف نهایی سازمان گفت: هر اعتباری مصوب و تخصیص دارد که من اول اعتبارات ترویج را صد در صد تخصیص می دهم. ولی اعتبارات ترویج کم بوده و انتظار می رود همه عزیزان و افراد ذی مدخل در این حوزه کمک کنند.

قاسمی در قسمت دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تسهیلات اشتغال بابت ایجاد شغل با اولویت به ترتیب با گلخانه‌ها، توسعه کاشت گیاهان دارویی‌، فرآوری گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی- تکمیلی پرداخت می‌شود، افزود: در شهرستان ممسنی نیز مانند سایر شهرستان ها متمولین به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی- تکمیلی ترغیب شوند چرا که صنایع تبدیلی- تکمیلی قطعا ارزش افزوده و اشتغال ایجاد می‌کند.

قاسمی در قسمت دیگری از سخنان خود در ارتباط با کود اوره اظهار کرد: کارخانه‌های پتروشیمی به دنبال افزایش قیمت کود اوره بودند که وزیر جهاد کشاورزی در چند سال اخیر و به طور ویژه یک تنه ایستاده اند و تاکید دارند که کشاورزی ما توان افزایش قیمت اوره را نداشته و نباید افزایش پیدا کند. در یک مقطعی بابت این مسائل مشکل بود اما الان مشکلی نیست.

قاسمی در ادامه گفت: با توسعه کاشت حدود 5 هزار هکتار گیاهان دارویی در استان فارس، بالاترین افزایش سطح گیاهان دارویی در کشور را داریم و ستاد گیاهان دارویی با همکاری علوم پزشکی تشکیل شده و به توسعه کاشت گیاهان دارویی توجه ویژه شده ، اما توسعه بیشتر از این، تا زمانی که کارخانه فرآوری نباشد، به ضرر استان است.

وی در ادامه پیرامون مشکلات انارکاران گفت: حسن پور مدیر کل میوه‌های گرمسیری و محققین متخصصین تغذیه جهت ارائه راهکار به این منطقه مراجعه کرد و گفت: که مشکل رقم نهال در این منطقه وجود ندارد بلکه مشکل تغذیه و کم آبی وجود دارد.

اقلیم و واریته مشکل نداشته، آبیاری، تغذیه و تیمار درخت مشکل داشته که باید راه‌کارهای علمی بپذیریم و با ایجاد پوشش سایبان با تسهیلات گلخانه‌ای کم بهره در جهت کاهش میزان تبخیر و تعرق اقدام کنیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید