Iranian Agriculture News Agency

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

دولت، سوار بر موج افزایش نرخ دلار

ایانا- اقتصاد: در حال حاضر دولت کاری از دستش برنمی‌آید، منتها بر موج سوار می‌شود تا منابعی را بدست بیاورد. بنابراین ارز 4200تومانی روز به روز، روند افزایش نرخی به خود می‌گیرد و از این طریق منابعی را برای خود دست و پا می‌کند. متاسفانه نتیجه سیاست‌های کوته‌نظرانه وضعیت کنونی اقتصاد کشور را به وجود آورده است.

دولت، سوار بر موج افزایش نرخ دلار

آشفته بازار ارزی همچنان در اقتصاد کشور ادامه دارد و کاملاً مشهود است که  ارز لگام گسیخته هنوز آرام نشده. این روزها نفس اقتصاد کشور به شماره افتاده و اقتصاددانان معتقدند که سیاست‌های خلق‌الساعه دولتی‌ها نیز این داستان را ترسناک و نابسامان‌تر می‌کند. بازار ارزی کشور هنوز هم دستخوش نوسانات غیرقابل پیش بینی ارز است، به طوری که سیاست‌ها و تجویز دولتی‌ها نیز نتوانسته افسار روند افزایشی نرخ ارز را بکشد. التهاب ارزی آنچنان عمیق شده که گویا درحال حاضر هیچ راه علاجی برای این بیمار سخت وجود ندارد و بازار ثانویه ارز نیز بر خلاف تصور مسئولان، نتوانسته راه به جایی ببرد. براین اساس طی روزهای گذشته دلار توانسته در بازار آزاد، خودش را به مرز 8950هزارتومان برساند و دلار دولتی نیز رقم 4370تومان را به خود اختصاص دهد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بازار ارز قصد آرام گرفتن ندارد و باز هم باید منتظر تلاطم‌های ارزی در بازار و اقتصاد ایران، در آینده نه چندان دور بود.

در این باره محمد قلی یوسفی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «دلار مانند سایر کالاها تابع عرضه و تقاضا است. برخی از کالاها مانند الماس، ارزش مصرفی ندارند، اما از ارزش مبادله‌ای بالایی برخوردارند. در حالی که نمونه دیگری مانند آب، ارزش مصرفی دارد، اما قابل مبادله نیست، از این رو چنین وضعیتی را می‌توان برای دلار شبیه سازی کرد. اگر چه دلار کالایی نیست که مردم بتوانند بلافاصله مصرف کنند، اما به علت مبادله‌ای بودنش، میزان تقاضا برای آن بسیار بالا است. پشتوانه تعادل ارزی هر کشوری تولیدات داخلی و صنعتی آن کشور است، در حالی که ایران عملاً این بخش از داستان را نادیده گرفته.»

او با اشاره به اینکه درحال حاضر مسئولان مربوطه پذیرفته‌اند، ایران در زمینه تولید ناتوان است و باید مصرف کننده باشد، ادامه می‌دهد: «درحال حاضر ایران از لحاظ تولیدی کشوری ضعیف است، در صورتی‌که می‌توانست این ماجرا به شکل دیگری رقم بخورد. سیاست‌مداران با سیاست‌های نسنجیده خود، ایران را تبدیل به یک کشور مصرف‌کننده کردند. سالهاست حتی کالاهای ایرانی که قبلاً تولید و مصرف می‌شدند، از رونق افتاده‌اند و در نتیجه صنعت نیز برای صاحبان صنایع بی‌صرفه شده. همچنین بی‌درایتی مسئولان، باعث شد صنعت و کشاورزی رو به اُفول برود و واردات همچنان در ایران بیداد کند. بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی تقاضا برای دلار بالا و قیمت آن افزایش یابد.»

این کارشناس اقتصادی با یادآوری بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و تاثیر آن بر اقتصاد کشور، می‌افزاید: «خروج آمریکا از برجام و نیز افزایش تحریم‌ها، مورد دیگری است که به افزایش قیمت صعودی دلار دامن زده. این روزها مردم اعتمادی به حرف دولتی‌ها ندارند! بنابراین رو به خرید افراطی دلار و سایر موراد می‌آورند و این داستان موجب افزایش تقاضا برای دلار و سایر کالاها شد.»

او معتقد است که هم اکنون در کشور با کمبود کالا رو‌به‌رو هستیم و آمار واردات سر به فلک کشیده. از این رو تا زمانی که چنین روندی ادامه داشته باشد، تقاضاهای ارزی سیر صعودی خواهند داشت.

یوسفی می‌گوید: «در حال حاضر دولت کاری از دستش برنمی‌آید، منتها بر موج سوار می‌شود تا منابعی را  بدست بیاورد. بنابراین ارز 4200تومانی روز به روز، روند افزایش نرخی به خود می‌گیرد و از این طریق منابعی را برای خود دست و پا می‌کند. متاسفانه نتیجه سیاست‌های کوته‌نظرانه وضعیت کنونی اقتصاد کشور را به وجود آورده است.»

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، معتقد است که تجربه چهل سال گذشته نشان می‌دهد، دولتمردان درختی نکاشته‌اند که حالا بتوان میوه آن را برداشت کرد. سرمایه گذاری تولیدی صورت نگرفته و صنعت کشور رو به نابودی می‌رود. همچنین در بخش کشاورزی  نیز با مشکلاتی رو به رو شده‌ایم که دوام در این بخش را سخت کرده. بنابراین هیچ شانسی برای داشتن صنعت و کشاورزی وجود ندارد، در حالی که مردم هر روز کالا مصرف می‌کنند.»

یوسفی تاکید می‌کند: «رانت خوارانی که در دو جناح حاکم بر اقتصاد ایران وجود دارند در طول چهل سال گذشته قدرت اقتصادی را در دست داشته‌اند. تمام رانت‌هایی که در کشور نتیجه داده و افشا شده توسط این دو جناح رخ داده و چنین پول‌های کلانی به ارز تبدیل می‌شوند، چرا که ارزش پول ملی کاهش یافته. بنابراین باید هم اوضاع اقتصادی و وضعیت ارز در کشور افسار گسیخته باشد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید