Iranian Agriculture News Agency

حمیدرضا آذرنگ:

تاریخ نشان داده آثار هنری ای ماندگارشده‌اند که به مسائل اجتماعی پرداخته‌اند

تاریخ نشان داده آثار هنری ای ماندگارشده‌اند که به مسائل اجتماعی پرداخته‌اند

حمید رضا آذرنگ بیش از دو دهه است که در تئاتر با خلق آثاری نظیر ترن ، خنکای ختم خاطره و غیره حضورش را به عنوان یک هنرمند دغدغه مند در کلیه مسائل اجتماعی به رخ کشانده است و با بازی و حضورش در کارهایی نظیر آبی مایل به صورتی، ملکه ، آسمان زرد کم عمق حضور موثری در حوزه‌های مختلف هنر/ سلامت داشته است.

به گزارش ایانا به نقل از ستاد خبری سومین جشنواره فیلم سلامت، آذرنگ در این باره به ستاد خبری جشنواره فیلم سلامت گفت: تاریخ نشان داده آثار هنری ای ماندگارشده‌اند که به مسائل مختلف اجتماعی پرداخته‌اند. آثاری که برای سلامت، طرح مسائل درونی آدم‌ها، عشق و امید و... اهمیت قائل بودند و سازندگان‌شان با تفکر به این نوع موضوعات پرداخته‌اند.

او در ادامه گفت: سال قبل همسرم (ساناز بیان) نمایشی را با عنوان «آبی مایل به صورتی» نوشته و کارگردانی کرده بود که من در آن به عنوان مشاورکارگردان و گوینده گفتار حضور داشتم. در این نمایش به قشر خاصی از جامعه (ترنس‌ها) پرداخته شد که همیشه مورد فراموشی و بی‌اعتنایی قرارداشتند و همواره درباره آنها قضاوت‌های از سر عدم شناخت و گاه بسیار بی‌رحمانه انجام شده است. نمایش روی صحنه رفت و بازتاب‌های فراوانی داشت؛ حتی وزیر بهداشت قول ساختن آسایشگاه و امن خانه‌ای تخصصی برای آنها داد. این تاثیرات به صورت کوتاه مدت بود و تاثیرات بلند مدتش در طول زمان به شکل روان شناسی در ذهن مردم حک شد و هرکسی که نمایش را می‌دید، نسبت به قضاوت خودش درباره ترنس‌ها دچار شرم می‌شد و به نگاه اشتباه‌اش اذعان می‌کرد. یکی از بازخوردهای مثبت این اتفاق هنری، این بود که خانواده‌های این افراد می‌آمدند و از اینکه ما دردشان را به اشتراک گذاشتیم، تشکر می کردند. بنابراین در فرآیند این اجرا و خاتمه‌اش، برخی از چالش‌های ترنس‌ها، مورد توجه قرار گرفت و برای حل مشکلات برخی‌ها، شوراهای مشورتی تشکیل شد.

او با اشاره به فعالیت‌هایش در زمینه هنر سلامت به یکی از آثارش اشاره کرد و گفت: بازی در فیلم «بیست و یک روز بعد» را به‌خاطر دغدغه‌مند بودن سازنده‌اش درباره نحوه ارتباط نوجوانی با بیماری صعب‌الاعلاج مادرش قبول کردم. سوای ارائه چنین موضوعی، کارگردان به تکنیک و درام‌سازی هم شناخت کاملی داشت و توانست با تلفیق توانایی فنی خود با این موضوع، فیلمی اثرگذار خلق کند که به نظرم دیدن این فیلم برای کودکان و نوجوانانی که درگیر چنین چالشی در زندگی هستند، خیلی مفید بود.

آذرنگ تأکید کرد: جشنواره فیلم سلامت با پرداختن و برجسته کردن موضوعات پیرامون سلامت اجتماعی و روانی و جسمی، به ویژه در زمان برگزاری نقش مهمی در اعتلای سلامت جامعه دارد.

موسسه آوای هنر سلامت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وبا هدف نمایش آثار ایرانی با محوریت نقش سلامت در زندگی انسان، سومین جشنواره فیلم سلامت توسط  را با شعار «سلامت برای همه؛ اجتماعی شدن سلامت» 1 تا 5 شهریور 97 برگزار خواهد کرد

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید