Iranian Agriculture News Agency

توسعه پرورش بز کرکی در راستای طرح نژاد دام سبک

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: در راستای حمایت از دامداران و کشاورزان مناطق روستایی و به‌منظور مقابله و کاهش آسیب‌های وارده به بخش تولیدات دامی، طرح اصلاح نژاد دام سبک روستایی با رویکرد افزایش بهره و باهدف حفظ و توسعه پرورش بز کرکی به شکل کاملاً اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است.

توسعه پرورش بز کرکی در راستای طرح نژاد دام سبک

به گزارش خبرنگار ایانا در بیرجند، مریم جوادی بایگی در بازدید خبرنگاران از «ایستگاه اصلاح نژاد بزکرکی» بابیان اینکه بز کرکی در آب‌وهوای خاص پرورش می‌یابد گفت: مناطق استوایی، حاشیه و قسمت‌های خشک کویری و حتی نواحی خشک سردسیر برای بز کرکی مناسب هستند و در مناطق مرطوب هرگز نمی‌توان آن را پرورش داد.

جوادی بایگی افزود: بز کرکی یکی از مهم‌ترین نژادهای بز ایران است که از چندین سال قبل اصلاح نژاد این دام به سبک نیاکان در شهرستان سربیشه خراسان جنوبی در حال انجام است.

او بیان کرد: بزهای بومی خراسان جنوبی توده‌های بز کرکی هستند که بیش از 50 درصد و حتی در نمونه‌هایی 80 تا 90 درصد از پوشش بدن آن‌ها کرک است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه جمعیت دام سبک این شهرستان را 162 هزار و 159 رأس اعلام و افزود: از این تعداد 49 هزار و 170 رأس بز بالغ هستند که به ازای هر رأس 249 گرم کرک تولید می‌شود.

او اظهار کرد: میانگین تولید کرک از هر بز 500 گرم است لذا میزان تولیدات این شهرستان 12 تن کرک و 16 تن مو در سال است.

جوادی با اشاره به فعالیت مرکز اصلاح نژاد بز کرکی استان در شهرستان سربیشه یادآور شد: این مرکز با ایستگاه فعالیت‌های فنی، علمی و اصلاح نژاد فعالیت خود را با خرید بزهای کرکی از گله‌داران منطقه در سال 1378 به‌طور رسمی آغاز کرد و مراکز و ایستگاه‌های اصلاح نژادی به‌عنوان هسته‌های بارز ژنتیکی سبب ایجاد بانک ژن و حفظ نژاد دامی می‌شوند.

او گفت: در مناطق مرزی بادهای موسمی و طوفان‌های شنی فعالیت‌های کشاورزی و دامداری مردم سخت‌کوش منطقه را تحت تأثیر قرار داده است.

او ادامه داد: به علت خشک‌سالی‌های چند سال اخیر که در این منطقه شدت بیشتری داشته تعداد زیادی از دام‌های روستاییان و عشایر منطقه تلف یا کشتار شده و جمعیت دامی به‌شدت کاهش یافت.

جوادی گفت: از طرفی مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها و کاهش جمعیت فعال ساکن در روستا با مشاغل خدماتی نیز رونق چندانی ندارد در این صورت یکی از پتانسیل‌های باارزش منطقه وجود بز کرکی بومی جنوب خراسان است که به لحاظ آشنایی روستاییان و عشایر با دامداری و ویژگی‌های که این فعالیت تولید دارد امکان ایجاد فرصت‌های شغلی در روستاها فراهم‌شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه اظهار امیدواری کرد: سال‌های آینده با حمیات های هوشمندانه و همراهی دامداران استان شاهد توسعه پایدار صنعت دام سبک و ارتقای بهره‌وری و بهبود شرایط اقتصادی دامداران در استان باشیم.

مسئول مرکز اصلاح نژاد بز کرکی سربیشه هم دوقلو زایی را از خصوصیات بارز این نوع بز دانست و افزود: شهرت اصلی این نژاد به دلیل تولید کرک بوده که در نژادهای خالص بیش از 80 درصد بدن آن‌ها را کرک می‌پوشاند.

روح‌الله کلنگی خواه بیان کرد: از شیر این نوع دام بیشتر برای مصرف بزغاله‌ها استفاده می‌شود چون ارزش اقتصادی کرک بالاتر از تولید شیر است.

او اظهار کرد: دام مازاد این مرکز سالانه بین دامداران منطقه باقیمت مصوب توزیع می‌شود با این هدف که اصلاح نژاد دام به سبک نیاکان نسل به نسل منتقل و برای آن‌ها بهره‌وری اقتصادی داشته باشد.

مسئول مرکز اصلاح نژاد بز کرکی سربیشه گفت: این مرکز با مساحت 45 هکتار دارای 15 هکتار تأسیسات و 2 هزار هکتار ساختمان شامل جایگاه‌های نر، ماده و بزغاله است.

او شهرستان‌های سربیشه و درمیان خراسان جنوبی را مستعد پرورش این نوع نژاد دانست و یادآور شد: در حال حاضر کرک تولیدی در شهرستان به فروش می‌رسد و قیمت آن نیز مانند دلار در حال تغییر است به‌طوری‌که هر کیلوگرم کرک 200 تا 250 هزار تومان به فروش می‌رسد.

کلنگی خواه ترویج و حفظ ذخایر ژنتیکی بز کرکی منطقه، رشد کمی و کیفی تولید کرک و تأمین مواد اولیه صنایع و کارخانه‌ها و فراهم کردن امکان توسعه پایدار بز کرکی منطقه را از اهداف ایجاد این مرکز 300 را سی در شهرستان برشمرد.

بز کرکی به‌واسطه تولید کرک مرغوب و کیفیت بالا از ارزش اقتصادی بالایی در بازارهای جهانی برخوردار بوده و زیستگاه اصلی این نوع دام در خراسان جنوبی و شهرستان سربیشه است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید