Iranian Agriculture News Agency

پیام خاص حجتی به کشاورزان استان اصفهان

حمیدرضا عظیمی، روزنامه‌نگار|| اصفهان سالهای سال و شاید نزدیک به قرنها خطه کشاورزی بود و این در همین صدسال اخیر گردشگری، بماند که صنعت وضعیت اصفهان را در 50 سال اخیر اینگونه رقم زده اما در توسعه اقتصادی و صنعتی نوین و پایدار، کشاورزی سنتی نیز باید رویکرد جدید به خود بگیرد و این نیاز به تغییر نگرش، فرهنگ و باور در ریشه های اجتماعی دارد .

پیام خاص حجتی به کشاورزان استان اصفهان

 

اصفهان اکنون میزبان مهندس حجتی است، وزیری که به همراه هیاتی از مدیران ارشد این وزارت به منظور بهره برداری و بازدید از طرح های بخش کشاورزی استان اصفهان به این استان سفر کرده است.

حجتی سفرش را از بازدید از مدرن‌ترین کشتارگاه تکمیل شده زنجیره غذایی در استان اصفهان یعنی کارخانه تولید خوراک طیور در زنجیره تولید مرغ حلال اسپادانا در «کوهپایه» اصفهان آغاز کرد و در آنجا پیامی را برای کشاورزان و کارآفرینان اصفهانی داد که همواره از خشکی و خشکسالی اصفهان گلایه داشته و حاضر به خداحافظی با  کشاورزی سنتی نبودند . او با بیان" امروز کشاورزی فقط در مزرعه خلاصه نمی شود " پیامی را به کشاورزان استان اصفهان و صنعتگران اصفهانی داد که می توان در همین خشکسالی به سمت کشاورزی خارج از مزرعه رفت و موفق شد . کشاورزی نوین و مدرنی که ملزوماتی دارد و مقدماتی ، او از اهمیت برندسازی در حوزه محصولات کشاورزی تاکید کرد: برندینگ مواد غذایی نقش مهمی در ارتقای کیفیت و استاندارد محصولات کشاورزی و نیز جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی دارد .

وزیر جهاد کشاورزی همچنین فصل نوینی را برای این خطه و مردم هوشمند آن بخصوص کشاورزان زحمتکش این دیار بازکرد،  او  با عنایت به آنکه  فعالیت کشاورزی تنها در کاشتن بذر و  غرس نهال برداشت و عرضه محصول به صورت سنتی محدود نمی شود  با حضور در مراسم لیبل گذاری اولین تولیدات نهال گواهی شده در کشور در استان اصفهان و گلخانه های استان مسیر جدیدی را در پیش پای اصفهانی های ناراضی از کمبود آب قرار داد و از طیف گسترده ای از افق صادرات محصولات را در همین استان کم آب فلات مرکزی به نمایش گذاشت .  از همت و تغییر نگاه و رویکرد کشاورزان استان اصفهانی گفت و از حمایت دستگاه های اجرایی برای کمک به گسترش اینگونه فعالیتها که می تواند کانون های تولیدی مانند ورزنه را در اصفهان فعال کرده و فقط چشم انتظار خلاقیت ، ایده پردازی، استفاده از تجریبات، سخت کوشی و  همیت دوباره تولید کنندگان آن مناطق خواهد بود. نسخه ای که می تواند به توسعه سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی این مناطق کمک دوباره کند .

قطعا حضور حجتی در اصفهان پیام های مهمی داشت ، چرا که در شرایط کم آبی و بحران آب و خشکسالی با گسترش تولیدات گلخانه ای  و کنترل شده، کشت گیاهان دارویی و نیز کاشت درختانی مانند  داغداغان و  فعالیت های خاص مربوط به زنجیره تولید دامپروری و طیور  و ..... می توان هم بهره بری بالایی داشت، هم از آب کم و کنترل شده استفاده نمود و هم به به چرخه بازار و اقتصاد داخلی و حتی بین المللی برگشت .

در واقع حجتی تلاش کرد با حضور در مناطق خاصی از استان اصفهان پنجره هایی را باز کند که مورد حمایت و تایید وزارت جهاد کشاورزی است . بدون تردید برنامه های توسعه پایدار محور می تواند در بستری از فرهنگ امید رشد یافته و فردایی را شکوفاتر از امروز رقم زند، چرا که این خشکی  ها نه یک بحران بلکه  بمنزله  فرصتی مغتنم  برای توسعه پایدار کشور بشمار میاید. این امید نیز برای مردمان نصف جهان ما  دور از انتظار نخواهد بود که  در  بستر زاینده اش  باز هم  ترنم آب  از تداوم  زندگانی  حکایت نماید  و برای صنعت توریسم آینده اش دلایلی برای شوق دیدن و عبرت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید