Iranian Agriculture News Agency

محمود حجتی در جلسه شورای اداری شهرستان نایین:

برخی مسائل در حوزه کشاورزی نیست اما گرفتاری‌اش مال ماست

کاری کردیم نه تولید کننده ضرر کند نه مصرف‌کننده

مهندس محمود حجتی با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان نایین به پرسش‌های مطرح شده توسط نماینده تعاونی مرغداران و موضوعات حوزه کشاورزی پاسخ داد.

برخی مسائل در حوزه کشاورزی نیست اما گرفتاری‌اش مال ماست

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا از اصفهان، وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه  به توضیح مسائل مطرح شده  توسط نماینده تعاونی مرغداران  و کشاورزان پرداخت و گفت: موضوعات مطرح شده در این جلسه مربوط به قیمت خرید لاشه دام سبک توسط شرکت پشتیبانی امور دام، بالا رفتن قیمت کود شیمیایی و موضوع حقابه بخش کشاورزی، موضوعات با اهمیتی هستند. حجتی گفت: برخی از مسائل هستند که عملا موضوعات، بین بخشی است و صرفا با اعمال مدیریت در زیر مجموعه‌های وزارت‌خانه مربوط نمی‌شوند. به عنوان مثال پترشیمی‌ها قصد داشتند که ٦٥ درصد قیمت محصولات خود را افزایش دهند. افزایش هر کیلو سوپر فسفات ٥٥ تومان،  اوره ٢٨ تومان و.... با این حال چند کود مهم هستند که ما اصرار داریم قیمت‌شان افزایش پیدا نکند.

حجتی: برخی مسائل گرفتاری‌اش مال ماست اما مسئولیتش با دیگران

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه این جلسه گفت: برخی مسایل و حوادث هستند که  اخبار و تبعات ناشی از آن حوادث به ما می‌رسد اما مسئولیتش با وزارت کشور و مجموعه‌های تابعه آن اعم از استانداری‌ها و فرمانداری‌هاست. متاسفانه گرفتاری‌های چنین مسائلی ماند حقابه، که وزارت نیرو هم در آن دخیل است،  برای کشاورز و  بخش کشاورزی است اما ما به عنوان مسئول بخش کشاورزی آنها را با جدیت دنبال می‌کنیم و به عنوان یک مسئولیت مشترک پیگیر آن هستیم. در این زمینه با ستادی که در شهرستان تشکیل شده به دنبال رفع نارسایی‌ها و مشکلات و تبعات این حوادت هستیم.

حجتی در بخش دیگری از شورای اداری نایین تاکید داشت: هزینه مالی استمهال برای بانک‌ها و مراکز مالی زیاد است اما در برخی موارد چارهای نیست و باید به این موضوعات رسیدگی کنند. درباره پاره‌ای از مشکلات این حوزه و حوادث مبتلابه کشاورزان راه حل ما، بیمه محصولات کشاورزی است اما اگر  این بحث پاسخگو نبود با شیوه دیگر به آن رسیدگی می‌کنیم.

حجتی: در مسائل اقتصادی دقت کنید

وزیر جهاد کشاورزی افزود: تعاونی مرغداران نایین، مشکلاتی را مطرح کردند که باید گفت روزی که مرغداران در زمینه قیمت مرغ با مشکلاتی مواجه شدند ما توسط شرکت پشتیبانی امور دام از شما مرغ خریدیم به این دلیل که آن زمان قیمت مرغ به شدت افت کرده بود و ما  مرغ را فقط برای تنظیم بازار و ثابت ماندن قیمت با این شیوه خریداری کردیم. این را هم باید توجه داشت که ما نمی‌توانیم بدون ضابطه هر کاری را انجام دهیم. آن  موقع قیمت مرغ در کشتارگاه ٧٦٠٠ تومان اما در میدان بهمن قیمت ٥٦٠٠ تومان بود. ما به آن قیمت خریدیم تا مرغدار ضرر نکند. درخرداد و تیر ماه، روزانه ١٠٠ تن مرغ خریداری کردیم تا ضرر مرغدار و مصرف‌کننده کمتر شود . این اقدام بسیار سخت بود و فشارهای زیادی را تحمل کردیم. الان هم منتظریم تا درباره قیمت شیر   و مرغ سازمان تنظیم بازار قیمت‌ها را اعلام کنند. ما به عنوان مسئول تولید دنبال به حداقل رسیدن ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده هستیم. به گفته حجتی اصرار بر این بود که برای نهاده‌ها یارانه گرفته شود. تا کنون برای اینکه تولید کننده ضرر نکند، ٢ هزار میلیارد تومان برای یارانه سویا و ذرت هزینه شده است تا این نهاده‌ها گران نشود. 

وزیر جهاد کشاورزی، تاکید کرد: از تعاونی مرغداران تقاضا دارم مباحث اقتصادی را به درستی دنبال کند. آنها باید به این موضوع توجه  داشته باشند که چرا جوجه ١٧٠٠ تومانی رومانی را گران‌تر و با قیمت ٢٥٠٠ تا ٢٧٠٠ تومان خریدید و مرغش را در خرداد گرانتر عرضه کردند؟.خود مرغداران ولع داشتند و جوجه را گران خریدند، و همین باعث شد کار تنظیم بازار سخت شود. تنظیم بازار کار ظریف و حساسی است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید