Iranian Agriculture News Agency

روایت نائب رئیس کمیسیون صنایع از ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر؛

توان تولید برق در آینده هم کفاف مصرف را نمی‌دهد

دولت باید بر روی انرژی‌های تجدیدپذیر مانور و سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد. چرا که در غیر این صورت توان تولیدی انرژی برق کشور کفاف مصرف را نخواهد داد و در سال‌های بعد نیز قطعاً با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

توان تولید برق در آینده هم کفاف مصرف را نمی‌دهد

هر سال، وقتی زور گرما زیاد می‌شود و تاب تحمل فشار مصرف را از شبکه توزیع برق می‌گیرد، یکی از راه‌هایی که به فکر مسئولان می‌رسد تا برق خانگی را تامین کنند، قطع برق صنایع است. این امر سالیان متمادی در حال تکرار شدن است و تدوین تفاهم‌نامه‌های بی‌کاربرد بخش صنعت و وزارت نیرو، جهت کاهش مصرف به ویژه در ساعات پیک مصرف به اقدامی کاملا عادی تبدیل شده. با توجه اینکه نوسانات اقتصادی ماه‌های اخیر، تاثیر مستقیمی بر روی روند فعالیت صاحبان صنایع گذاشته، این روزها نیز قطعی مکرر برق بر مشکلات این حوزه افزوده. بسیاری از کارشناسان مربوطه اعتقاد دارند، دولت باید برنامه منظمی را در زمینه قطعی برق صنایع به شهرک‌های صنعتی ارائه دهد تا واحدهای تولیدی بتوانند برنامه‌ریزی ممکن را انجام دهند تا کمترین آسیب و خسارت را از قطعی‌های برق متحمل شوند.

در این باره فریدون احمدی، نائب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «این روزها شاهد قطعی برق در ساعات مختلفی از شبانه‌روز هستیم. چرا که بسیاری از طرح‌های توسعه نیروگاه‌های کشور به بهره‌برداری نرسید و یکی از دلایل وضعیت کنونی را می‌توان به این داستان نسبت داد.  در حال حاضر کمبود برق در کشور به بحرانی جدی تبدیل شده حتی در چند روز اخیر، صادرات برق به کشورهای همسایه هم متوقف شده است. طبق بررسی‌های صورت گرفته خاموشی‌هایی که در کشور رخ می‌دهد، از نوع قطعی برق اضطراری نیست و تماماً حساب شده است که مشکلات عدیده‌ای را برای بخش‌های مختلف کشور به بار آورده.»

او با اشاره به اینکه دولت باید به داستان قطعی برق در صنایع به طور ویژه نگاه کند و دست به خاموشی‌های ناگهانی در این بخش نزند، ادامه می‌دهد: «حداقل کاری که دولت می‌تواند برای صنایع انجام دهد، موضوع اعلام زمان‌بندی‌های قطعی برق است. همچنین خاموشی‌ها باید برای فعالان صنعتی متفاوت‌تر از سایر بخش‌ها و ارگان‌ها صورت بگیرد، چرا که در غیر این‌صورت در فصل گرما، تولیدات کشور به شدت افت خواهد کرد و این داستان موضوعات زیادی را تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد.»

احمدی اظهار می‌کند: «برخی از تولیدات صنایع برای کشور بسیار حساس و حیاتی هستند، از این رو نیروی کار بالایی در این واحدها مشغول به کارند که قطعاً با قطعی نابهنگام برق دچار مشکل خواهند شد. باید دولت بررسی کند که در مقابل این قطعی‌ها چه خساراتی را متحمل بخش‌های مختلف خواهد کرد. این داستان مصادق این جمله است که "چه چیزی هزینه می‌کنیم و چه گیرمان می‌آید." چرا که هزینه قطعی برق برای صنایع سنگین خواهد بود.»

نائب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گوید: «دولت باید بر روی انرژی‌های تجدیدپذیر مانور و سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد. چرا که در غیر این صورت توان تولیدی انرژی برق کشور کفاف مصرف را نخواهد داد و در سال‌های بعد نیز قطعاً با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید