Iranian Agriculture News Agency

هشدار نماینده شورای کار در گفت‌و گو با ایانا:

قدرت خرید کارگر از سال گذشته کمتر شده است

جلسه شورای عالی کار برای بازنگری در دستمزد تشکیل می‌‎شود

نمایندگان کارگری شورای عالی کار درخواست بازنگری در دستمزد سال 97 کارگران را به وزارت‌خانه کار ارائه کرده اند. احمد مشیریان معاون روابط کار وزیر خبر داده که هفته آینده نشستی در مورد بررسی این درخواست برگزار خواهد شد. آن طور که علی خدایی عضو کارگری شورای عالی کار به ایانا خبر داده این شورا درخواست بازنگری را به دلیل تغییر شرایط اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید کارگران ارائه داده است.

قدرت خرید کارگر از سال گذشته کمتر شده است

فروردین ماه امسال بود که پس از کش و قوس های فراوان میان نماینده دولت، کارگران و کافرما نرخ حداقل دستمزد کارگران از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام شد. حالا با گذشت کمتر از 5 ماه از این مصوبه نمایندگان کارگران در شورای عالی کار پیشنهاد داده اند تا با توجه به تورم نیم سال گذشته نرخ دستمزد برای نیمه دوم سال تغییراتی داشته باشد.

علی خدایی نماینده کارگری شورای عالی کار در گفت و گو با گروه اجتماعی ایانا درباره این تصمیم می‌گوید: رصد قدرت خرید و سبد معیشت کارگران اولویت اصلی کارگروه دستمزد شورای عالی کار است. طبق بررسی‌های ما در چند ماه گذشته مشخص شد قدرت خرید کارگران به پیش از افزایش دستمزد در سال جدید نزول پیدا کرده است. در این مورد شورای عالی کار خود را موظف میداند که ورود پیدا کند.

آنطور که خدایی می گوید قانون نیز چنین مواردی ار پیش بینی کرده. به گفته او یک بار در سال 85 هم تجربه چنین اتفاقی وجود داشته که حداقل دستمزد در نیمه سال تغییراتی داشته باشد. خدایی توضیح می‌دهد: قانون پیش بینی کرده که در موارد خاص اگر سه نفر از اعضای شورای عالی کار چنین درخواستی را مطرح کنند دولت موظف به بررسی آن است. در مورد کارگران در شرایط فعلی تنها بحث حداقل دستمزد نیست و اولویت ما در بازنگری برای قدرت خرید کارگران است.

خدایی درباره اینکه چقدر امیدوار است با این درخواست موافقت شود میگوید: با توجه به شرایطی که در زمان اعلام حداقل دستمزد در ابتدای سال وجود داشت و کش مکشهای زیادی بین دولت و نماینده کارگران و کارفرما وجود داشت این تغییر سخت خواهد بود اما ما تمام توان خود را برای تغییر میزان حداقل دستمزد خواهیم گذاشت.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید