Iranian Agriculture News Agency

مدیر میدان میوه وتره بار جلال آل احمد:

گرانی در بازار میوه‌ها طبیعی است

ایانا-کشاورزی: واقعیت اینجاست که شرایط باغی- زراعی سال گذشته بسیار نامناسب بوده به طوری که سرمای بهاری، بسیاری از سر درختی‌ها را با خود برده. در حال حاضر به جرات می‌توان گفت که بار ما در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده.

گرانی در بازار میوه‌ها طبیعی است

منتظریم تا تابستان با میوه‌های خوش آب‌ و رنگش از راه برسد. چرا که همه ما عادت کرده‌ایم، تابستان را فصلی برای رسیدن میوه‌های رنگارنگ بدانیم. اما آنچه این روزها حال بازار میوه را در تابستانی داغ به کسادی کشانده، کمبود و گرانی میوه به ویژه میوه‌های به میزان کافی در میدان میوه و تربار و نیز میوه فروشی‌ها است. کاهش عرضه میوه دلیل محکمی برای میوه‌فروشان شده تا بتوانند میوه‌های خود را با قیمت بالا عرضه کنند و خریدار بخت برگشته را بی‌نصیب بگذارند.

در این باره بهمن اردهالی، مدیر میدان میوه وتره بار جلال آل احمد در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «برخی گلایه دارند که عرضه میوه در سال جاری کاهش یافته، در حالی که بسیاری از شرایط را نادیده می‌گیرند. عرضه میوه باید با توجه به شرایط سال گذشته و شرایط اوایل سال جاری سنجیده شود. خوشبختانه هم اکنون محصولات و میوه‌های تابستانه بر روی پیشخوان غرفه و مغازه‌های میوه فروشی به چشم می‌خورد، هرچند که میزان آن کم باشد. اما واقعیت اینجاست که شرایط باغی- زراعی سال گذشته بسیار نامناسب بوده به طوری که سرمای بهاری، بسیاری از سر درختی‌ها را با خود برده. در حال حاضر به جرات می‌توان گفت که بار ما در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده.»

او با اشاره به دلیل قیمت بالای برخی از میوه‌ها، ادامه می‌دهد: «وضعیت قیمت‌ها در هر شرایطی متاثر از عرضه است. اگر فراوانی عرضه در بازار وجود داشته باشد، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت و اگر دچار کمبود باشیم، قطعاً افزایش در نرخ به چشم می‌خورد. برخی در تابستان امسال به قیمت میوه‌ها اعتراض دارند در حالی که اگر مقایسه قیمتی با سال گذشته صورت بگیرد، قضاوتشان به خطا خواهد رفت. این طبیعی است که قیمت میوه در تابستان امسال قدری رشد داشته، چرا که امسال داستان بسیار متفاوت‌تر از تابستان سال گذشته است.»

اردهالی در پاسخ به این سوال که درحال حاضر وضعیت کیفیت میوه‌ها در چه شرایطی به سر می‌برد، توضیح می‌دهد: «در حال حاضر کیفیت میوه‌ها قابل قبول است و مردم می‌توانند میوه خوب را خریداری کنند. گرچه نوسانات جوی نیز در این جریان بی‌تاثیر نبوده است.»

او معتقد است که نابسامانی‌های ارز تاثیراتی را بر روی قیمت میوه‌های وارداتی داشته، اما این افزایش قیمت‌ها خیلی بالا نبوده. برخی گلایه دارند که قیمت میوه‌های وارداتی از نرخ محصولات داخلی کمتراست، در حالی که این داستان صحت ندارد. اگر بخواهیم نگاه کارشناسانه به این داستان داشته باشیم، باید منصافانه به این ماجرا نگاه کنیم. در این راستا تنها قیمت برخی از میوه‌های داخلی که تحت شرایط جوی نامناسب قرار گرفته‌اند و میزان عرضه آنها به صورت محدود است بالا رفته است. اما با این وجود امسال نیز مردم می‌توانند به راحتی خرید میوه را در سبد خانواده خود جای دهند.  

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید