Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا مطرح شد

پایان صید آزمایشی ماهی از سدهای فارس

سال ۹۶؛ ۵۰۰ تن ماهی از منابع آبی استان صید شد

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی فارس، از اتمام صید آزمایشی از سدهای درود زن، ملاصدرا وسلمان فارسی خبر داد.

پایان صید آزمایشی ماهی از سدهای فارس

علی فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در شیراز، با اشاره به اینکه در سال 1396، با تولید و صید بالغ بر  500 تن ماهی از منابع آبی طبیعی و نیمه طبیعی زمینه اشتغال مستقیم بالغ بر 120 نفر فراهم شد، افزود: صید آزمایشی با هدف ارزیابی ذخایر کپور ماهیان چینی مانندگونه‌های کپور معمولی، فیتو فاگ، کپور علف خوار، بیگ هد وگونه‌های بومی در منابع آبی نیمه طبیعی متمرکز است، که با توجه به جمع آوری هر ساله خصوصیات زیستی این گونه آبزیان، میزان مجاز بهره برداری آنها مشخص می‌شود.

فلاحی با بیان اینکه ذخایر آبزیان منابع آبی نیمه طبیعی فارس، در تیرماه هر سال توسط "کمیته نظام نامه آبزی پروری استان" ارزیابی می‌گردد، افزود: این کمیته با هدف کلی حفظ پایدار اکوسیستم‌های منابع آبی طبیعی، نیمه طبیعی و بهره‌برداری و توسعه تولیدات شیلاتی تشکیل شده که شامل نمایندگان مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی، سازمان آب منطقه‌ای، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، اداره کل محیط زیست و دامپزشکی استان است.

فلاحی از دیگر اهداف صید آزمایشی به تعیین فصول آزادسازی و ممنوعیت صید گونه‌های مهم تجاری واقتصادی، مشخص کردن گونه‌های در معرض خطر وارائه راهکارهای لازم جهت حفظ وبازسازی ذخایر، تعیین صیدگاه و مناطق صید، تحقیق در زمینه ارزیابی و چگونگی بازسازی ذخایر آبزیان اقتصادی و پیشنهاد مقدار، محل و زمان رهاسازی آبزیان ،تعیین زمان‌های شروع و خاتمه دوره صید آبزیان، تعداد  مجوز صادره جهت هر منبع آبی به تفکیک، تحقیق درباره حفاظت از منابع و ذخایر آبزیان در آب‌های داخلی طبق ضوابط و مقررات مربوطه را برشمرد.

این مقام مسئول به صیادان توصیه کرد: در جهت حفظ منابع موجود، از صید غیرمجاز به خصوص درفصل تکثیر ماهی خودداری کرده، جهت هر گونه رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی و صید ماهی با مجوز  "کمیته نظام نامه آبزی پروری استان" اقدام نموده و هنگام صید از ادوات صیادی استاندارد شامل قایق صیادی، تور، قلاب و... با چشمه مناسب استفاده نمایند.

گفتنی است: صید آزمایشی در سدهای درود زن واقع در شهرستان مرودشت، ملاصدرا واقع در شهرستان اقلیدو سلمان فارسی واقع در شهرستان‌های جهرم و قیر و کارزین انجام شده و  بهره‌برداری از سدهای تنگاب فیروز آباد و سد رودبال استهبان نیز با توجه به شرایط اکوسیستم ویژه آن در صورت امکان انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید