Iranian Agriculture News Agency

نماینده مردم شیراز مطرح کرد:

محدودیت آب در فارس در پنج سال آینده جدی‌تر می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: فارس با تنش جدی آب مواجه است،گزارشات حاکی از آن است که در پنج سال آینده محدودیت آب جدی‌تر است، که این موضوع معاش، امنیت، خوداتکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

محدودیت آب در فارس در پنج سال آینده جدی‌تر می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، علی‌اکبری در نشست روسای تعاونی_روستایی، مدیران عامل و نمایندگان صنفی اتحادیه تعاونی_روستایی شهرستان‌های فارس گفت: بین بارندگی و رواناب‌ها رابطه سینوسی وجود دارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش 11 درصدی بارندگی باعث کاهش 44 درصدی رواناب‌ها شده است.

نماینده مردم شیراز با اشاره به اینکه شهر شیراز تنها کلان‌شهری است که 75 درصد آب آَشامیدنی آن از طریق چاه تأمین می‌شود، از دیگر مسائل در افزایش خشک‌سالی به برداشت‌های غیرمجاز اشاره نمود و افزود: استان فارس و به‌ویژه در اطراف کلان‌شهر شیراز ، 120 هزار قطعه باغ شهر ایجادشده که 80 درصد آن‌ها تا 1500 مترمربع و بقیه با وسعت بالاتری بوده که همه این‌ها افزایش مصرف آب را در پی داشته است.

اکبری بابیان اینکه پایه شغل در فارس بر اساس کشاورزی تعریف‌شده و صنعت کمتر شکل‌گرفته، افزود: این استان در خیلی از سال‌ها در تأمین مواد غذایی حرف اول زده، همچنان با همه چالش‌ها در 25 محصول غذایی رتبه اول و یا دوم را دارد،  ولی به‌هرحال چالش آب به‌صورت جدی است و در سال‌های آینده خودش را نشان می‌دهد،  یعنی اگر در حوزه آب صرفه‌جویی و برنامه‌ریزی نشود در آینده منافع بلندمدت را از دست خواهیم داد.

نماینده مردم شیراز تصریح کرد: در برنامه ششم ذکرشده که بایستی 11 میلیارد مترمکعب آب با استفاده از تمام راهکارهای مصرف بهینه ، صرفه‌جویی گردد.

او با اشاره به افزایش جمعیت و کاهش منابع، افزود: امروزه باید به سمت افزایش بهره‌وری و محدود کردن سطح زیر کشت پیش برویم ،در غیر این صورت با دچار مشکل خواهیم شد.

به گفته اکبری، 6 ابر چالش «بحران منابع آب کشور»، «مسائل زیست‌محیطی»، «بیکاری»،  «صندوق بازنشستگی»، «بودجه دولت» و «نظام بانکی»  در مجلس تعیین‌شده که باید برای هر یک استراتژی مشخص و معینی داشت.

او در ارتباط با «مسائل زیست‌محیطی» گفت: در حوزه محیط‌زیست وضعیت بسیار شکننده شده بوده،  در استان فارس 11 تالاب و دریاچه وجود دارد که اکثریت خشک‌شده و پیامدهای جدی به دنبال خواهد داشت

اکبری در ارتباط با ابر چالش بیکاری گفت: بیکاری امروزه واقعاً پاشنه آشیل مملکت است، در این راستا از مشکلات غالب مملکت تولید مدرک بدون مهارت است، وی به جوانان توصیه نمود به دنبال کسب مهارت باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید