Iranian Agriculture News Agency

موسس استارت‌آپ فروش محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با ایانا:

استارت‌آپ زدیم تا کشاورز به منفعت واقعی‌ برسد

یک سال پیش 5 فارغ التحصیل دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی ایده راه اندازی یک استارت آپ فروش میوه را عملی کردند. محمد امین احمدلو یکی از اعضای موسس این استارت آپ می گوید او با 4 تن از دوستانش که حالا هرکدام در دانشگاه‌های مختلف تهران درس می‌خوانند در اردوهای جهادی این ایده در ذهنشان شکل گرفته و هدفشان از اجرای آن کوتاه کردن دست واسطه های از محصولات کشاورزی، سود بیشتر کشاورزان از تولید و جلوگیری از ضایعات بیش از حد مواد کشاورزی در کشور بوده است.

استارت‌آپ زدیم تا کشاورز به منفعت واقعی‌ برسد

آنها دوران لیسانس را با هم در یک دانشگاه سپری کرده‌اند. با رفتن به چند اردوی جهادی متوجه مشکل کشاورزان برای فروش محصولاتشان شده‌اند و این ایده خلاقانه در ذهنشان شکل گرفته است. محمد امین احمدلو درباره راه اندازی استارت‌آپ فروش میوه به خبرنگار اجتماعی ایانا می‌گوید: اوایل تابستان سال گذشته بود که استارت این کار زده شد. این موضوع که کشاورزان ما بیشتر از همه زحمت می کشند اما کم‌ترین منفعت نصیبشان می‌شود را خیلی از افراد به آن اشاره می‌کنند اما موارد کمی را می‌بینیم که کار عملیاتی در این باره انجام دهند. ما تصمیم گرفتیم این کار را انجام دهیم.

احمدلو می‌گوید: ما سه تا چهار ماه را در حال برسی الگوهای مختلف در جهان بودیم. برای اینکه بدانیم در جهان از چه الگویی برای رسیده به هدف استفاده می‌شود کشورهای مختلفی را مطالعه کردیم. تلاش ما این بود تا بتوانیم دست خرده واسطه‌ها را از این بازار کوتاه کنیم. البته در بسیاری از موراد سودی که نصیب این واسطه ها می شود بسیار اندک است اما اقدامات آنها باعث می شود قیمت تمام شده برای خریداران بسیار افزایش پیدا کند.

او درباره روند کار این فروشگاه  آنلاین توضیح می‌دهد: از دی ماه سال گذشته ما یک باب مغازه را برای  راه اندازی فروشگاه حضوری اجاره کردیم. کارمان را با فروشگاه حضوری آغاز کردیم تا به نوعی میوه فروش‌های دیگر را هم به این کار تشویق کنیم. پس از چند ماه کار در اسفند ماه سال گذشته فروشگاه اینترنتی کار خود را آغاز کرد.

احمدلو درباره روند فعلی فروشگاه می‌گوید: در حال حاضر ما برای دو نمونه از محصولات خود با دو کشاورز کار می کنیم. به طور تقریبی روزانه 40 سفارش می گیریم که  در مجموعه به یک تن میوه می‌رسد. در این سه ماهی که کار خود را در فروش آنلاین شروع کرده‌ایم پیشنهادات زیادی از کشاورزان و میوه فروشان برای همکاری داشته‌ایم اما به زمان نیاز داریم تا بتوانیم مجموعه را گسترش دهیم و برای همکاری‌های بزرگ آماده شویم.

بر خلاف تصور این فروشگاه همه محصولات  کشاورزی را به فروش می‌رساند. یکی از این محصولات برنج است. احمدلو می‌گوید: برنج یکی از محصولاتی است که ما بدون واسطه از خود کشاورز در شمال کشور خریداری میکنیم . یکی از مهمترین دست آوردهای ما در این کار ارتباط گیری با کشاروزان از طریق دانشجویان بود. ما در دانشگاه از سرتاسر کشور دانشجو داریم و آنها می‌توانند در منطقه خودشان کشاورزان را برای همکاری به ما معرفی کنند.

این عضو موسس استارت اپ فروش میوه درباره سرمایه اولیه شروع کار می‌گوید: سرمایه اولیه ما برای شروع این کار حدود 80 میلیون بود. بخش زیادی از این سرمایه را صرف رهن مغازه برای فروش حضوری کردیم و بقیه سرمایه را به خرید میوه اختصاص دادیم. در حال حاضر سرمایه اولیه برگشت داشته اما ما این سرمایه را به عنوان سود استفاده نکرده ایم و فقط صرف گسترش زیر ساخت‌ها شده است.

در حالی که چندی وقت پیش دولت دستور حمایت از کسب و کارهای نوین را داده بود عضو موسس این استارت آپ می‌گوید که تا کنون تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند. او در این باره توضیح می‌دهد: تسهیلات بانکی و وام در دسته تسهیلات پر ریسک قرار می‌گیرد. این شکل از تسهیلات چالش‌های زیادی دارد و با توجه به مشورت هایی که از افراد خبره در این زمینه گرفتیم تصمم براین شد تا از این تسهیلات استفاده نکنیم و به سمت سرمایه گذاران دیگر برویم.

در سال‌های گذشته و با ورود کسب و کارهای آنلاین به ویژه تاکسی های اینترنتی در ایران با اعتراض جمع زیادی از رانندگان آژانس مواجه بود. احمددلو درباره اینکه چه تدبیری اندیشیده شده تا این استارت آپ و موارد مشابه اعتراض میوه فروشان را به دنبال نداشته باشد می‌گوید: دو نکته در این مورد وجود دارد. اول اینکه ما در ابتدای کار ب میوه فروشی‌ها پیشنهاد همکاری را دادیم که آنها با توجه به عدم شناخت استقبال نکردند. پس از ان تلاش کردیم تا الگوی میوه فروشی را پیاده سازی کنیم تا میوه فروشان ب این کار تشویق شوند  

او ادامه می‌دهد: از طرفی طبق اعلام یونسکو ما یکی از بیشترین ضایعات محصولات کشاورزی در جهان را داریم در حالی که تولید محصولات کشاوزری در ایران از میانگین جهانی هم بیشتر است. ما فکر کردیم که باید این مقدار از تولید مدیریت شود تا ضایعات کمتری در بازار داشته باشیم. مثلا در خرید میوه فروشی‌ها از 10 کیلو در روز تنها 3 تا 4 کیلیو به عنوان میوه درجه یک توزیع می‌شود و بقیه یا ضایعات هستند و یا کیفیت مناسبی ندارند. تلاش ما بر این بوده تا بدون اینکه ضایعات زیادی داشته باشیم این محصولات را از زمین کشاورزی به مصرف کننده برسانیم.

یکی از نیازهای فعلی بازار ایران در شرایط فعلی گسترش صادرات است. احمدلو درباره تلاش موسسان این استارات آپ برای گسترش صادرات می‌گوید: صادرات یکی از مهمترین اهداف ما از راه اندازی این استارت آپ است. تاکنون توانسته ایم محصولاتی مانند کاهو را به کشور روسیه صادر کنیم اما صادرات در بعد کلان نیاز به توسعه زیر ساخت‌ها دارد. می‌دانیم که مسیر سختی را در پیش داریم اما به آینده این راه امیدواریم.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید