Iranian Agriculture News Agency

در مراسم رونمایی از سردیس بی‌بی مریم عنوان شد

الگوسازی از زنان آزاده‌ی ایرانی در کتابخانه ملی

سردیس بی‌بی مریم بختیاری، مبارز مشروطه‌خواه، دیروز در تالار فرهنگ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نصب شد.

الگوسازی از زنان آزاده‌ی ایرانی در کتابخانه ملی

به گزارش گروه اجتماعی ایانا عصر روز گذشته کتابخانه ملی ایران از سردیس یکی از الگوهای زنان پیشروی ایران هانیه گراییلی، مشاور اجرایی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران،  گفت: «تالار تخصصی مطالعات زنان کتابخانه ملی تلاش می‌کند تا الگوهای زن ایرانی را به جوانان معرفی کند. اگرچه برخی حامیان تفکر قشری‌گری، زنان و دختران ایرانی را تشویق به ماندن در خانه می‌کنند اما باید از زنانی الگوسازی کرد که نه تنها خانه و خانواده خود را حفظ کرده‌اند بلکه به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز پرداخته اند.»

پریچهر سلطانی زَراسوند،  مشاور معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت و نویسنده کتاب «سردار بی‌بی مریم بختیاری؛ سردار آزادگی» گفت: «برای شروع تحقیقاتم به دانشگاه تهران و نزد اساتید تاریخ این دانشگاه رفتم. اولین کسی هم که از او شروع به تحقیق کردم استاد باستانی‌پاریزی بود. ایشان در خیلی از جاها از بی‌بی‌مریم به‌خوبی یاد و به قدرت او اشاره کرده و می‌گوید اگر وقتی بختیاری‌ها تهران را فتح کردند حکومت را به بی‌بی مریم داده بودند، بسیار مقتدرانه عمل می‌کرد و می‌توانست خیلی موفق‌تر از سایرین باشد. با این وجود، ایشان به من گفتند این کار خیلی سخت است و پیدا کردن اطلاعات درباره بی‌بی مریم مثل پیدا کردن سوزنی است که در کاهدان افتاده باشد.».

به گفته نویسنده‌ی این کتاب شرایط سختی بود  اما او نا امید نشده است: «من ناامید نشدم و حدود دو سال وقت گذاشتم و تمام روزنامه‌های آن زمان را خواندم و میلیون‌ها کاغذ را ورق زدم اما چیزی جز کتاب خاطرات خود بی‌بی مریم وجود نداشت. اولین سندی که پیدا کردم، «پاداش فتوت» بود که در روزنامه کاوه در در آلمان در زمان جنگ جهانی اول چاپ شده بود. در آنجا نوشته بود که زنی به نام بی‌بی مریم، افسران آلمانی را نجات داد و امروز امپراتور ویلهلم دوم خوشحال است. پیدا کردن این سند انگیزه‌ای شد تا بیشتر تحقیق کنم و هر بار می‌توانستم چند خط راجع ‌به او پیدا کنم».

  پریچهر سلطانی از همراهی و همکاری خانواده بی‌بی مریم تشکر کرد و گفت:  اسنادی را در اختیارم قرار دادند و توانستم این کتاب را تدوین کنم.  برای پیدا کردن اسناد، سفرهای زیادی داشتم و از کتاب‌ها و اسناد موجود استفاده کردم و خوشبختانه این کتاب در حال ترجمه به انگلیسی است تا به عنوان یکی از آثار جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های کتاب بین‌المللی معرفی شود.»

او به بخش‌هایی از شخصیت بی‌بی مریم اشاره کرد و گفت: «بی‌بی مریم بختیاری که متولد 1249 و متوفی 1316 خورشیدی است، اعضای خانواده اش همه در راه مبارزه با استبداد وطن به شهادت رسیده اند؛ ایمان او ستودنی بود. بسیار بخشنده بود و این بخشندگی به‌ویژه در سال های قحطی ناشی از جنگ جهانی اول و اشغال ایران نمود یافت. او 50 فقیر را تحت تکفل داشت و برایشان ماهانه 500 تومان مقرری تعیین کرده بود. بسیار اهل مطالعه و کتاب بود. از مصرف‌گرایی زنان ایرانی شکایت داشت اما حقوق آنها برایش بسیار مهم بود و حتی از علمای آن زمان درباره ارث زنان و یا حق کار کردن‌شان استفتا کرده بود. آزادیخواهی تمام‌عیار بود و آرزویش اعتلای وطن بود.  بی‌بی مریم در بحبوحه جنگ جهانی اول، در ضدیت با روس و انگلیس، با آلمانی‌ها همراه شد و به اتباع‌شان و همچنین اتباع اتریش و عثمانی پناه داد. وقتی آنان به سرزمین خود برگشتند و شرح واقعه دادند، به پاس سپاسگزاری، مدال شرف و شجاعت ازسوی سلاطین این سه کشور تقدیم بی‌بی مریم شد.»

بعد از توضیحات نویسنده‌ی کتاب از سردیس بی‌بی مریم بختیاری که توسط مِهری والایی ساخته شده است، در  تالار تخصصی مطالعات زنان کتابخانه ملی ایران رونمایی شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید