Iranian Agriculture News Agency

سومین کنفرانس امنیتی تهران برگزار می‌شود

سومین کنفرانس امنیتی تهران با عنوان «امنیت منطقه ای در غرب آسیا ، چشم انداز ثبات ، همکاری و پیشرفت جمعی» برگزار می شود.

سومین کنفرانس امنیتی تهران برگزار می‌شود

به گزارش ایانا از دبیرخانه سومین کنفرانس امنیتی تهران، این کنفرانس بهمن ماه 97 در تهران گشایش می‌یابد.

اولین و دومین کنفرانس امنیتی تهران با شعار «گفت‌وگو، احترام، اعتماد و همکاری متقابل جهت نیل به امنیت و پیشرفت جمعی» در غرب آسیا، درسال های 1395 و 1396 برگزار شد.

بنا به اعلام دبیرخانه این کنفرانس با توجه به دستاوردها و انعکاس گسترده مواضع و دیدگاه های سخنرانان و شرکت کنندگان دو کنفرانس قبلی که هریک با حضور افزون بر 200 نفر از مقامات سیاسی و تحلیلگران داخلی و خارجی برگزار شد، امسال پیش از برگزاری کنفرانس اصلی در تهران، سه سمینار داخلی و خارجی (بین المللی و منطقه ای) در ماه های آبان، آذر و دی تشکیل می شود. 

این سمینارها، چهارچوبی اصیل و بومی برای بحث و بررسی مسائل منطقه ای، تبیین راهبردها و سیاست های امینتی و خارجی جمهوری اسلامی ایران و طرح ایده ها و راهبردهای درون زا برای نیل به امنیت و پیشرفت جمعی خواهد بود.

در نشست اصلی و سمینارهای داخلی و خارجیِ سومین کنفرانس امنیتی تهران، مهم ترین مسائل و موضوعات امنیتی در غرب آسیا و فرصت ها و چالش های امنیتی منطقه ای، به منظور یافتن راه حل ها و راهکارهای مناسب و مطلوب، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

همکاری و منازعه در غرب آسیا، پیشرفت جمعی در غرب آسیا، راهبرد بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای در قبال صلح و ثبات در غرب آسیا، سیاست های دفاعی و امنیتی همکاری جویانه در غرب آسیا، ماهیت و الزاماتِ منطقه ای و بین المللیِ نظم امنیتی منطقه ای در غرب آسیا، دیپلماسی دفاعی در غرب آسیا، دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران، نقش و جایگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران در صلح و ثبات منطقه ای در غرب آسیا و الگوهای تسلیحاتی و کنترل تسلیحات در غرب آسیا از جمله مهمترین محورهای مباحث کنفرانس امنیتی تهران و سمینارهای مقدماتی آن است. 

در چهارچوب سومین کنفرانس امنیتی تهران دو سمینار داخلی با درجه «علمی و پژوهشی» نیز در ماه های آذر و دی امسال از سوی چند مرکز راهبردی جمهوری اسلامی ایران از جمله دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، شورای راهبردی روابط خارجی، مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، و مرکز مطالعات راهبردی دیپلماسی دفاعی وزارت دفاع با همکاری سایر موسسات و نهادها برگزار می شود. 

به منظور فراهم شدن بستر مناسب برای هم اندیشی و هم افزایی فکری نخبگان علمی و اجرایی در حوزه امنیت منطقه ای ، پیش از برگزاری این سمینارها، مهم ترین محورها و موضوعات آنها به صورت نشست های تخصصی در یکی از دانشگاه های همکار برگزار می شود.

برای تقویت جنبه های بین المللی و منطقه ای کنفرانس علاوه بر میهمانان خارجی شرکت کننده در کنفرانس های پیشین از مقامات سیاسی فعلی و سابق کشور و صاحب نظران علمی و اجرایی کشورهای مختلف نیز برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده اند.

براساس اعلام دبیرخانه این کنفرانس، محورهای دقیق مباحث سمینارها، تاریخ برگزاری هر یک از آنها، نحوه ثبت نام و ارسال مقالات و پژوهش ها و تازه ترین خبرهای مرتبط با سومین کنفرانس، در روزهای آینده در سایت رسمی کنفرانس امنیتی تهران اطلاع رسانی می شود. 

پیشتر رییس دبیرخانه دائمی کنفرانس امنیتی تهران هدف از برگزاری این کنفرانس را ایجاد مجمعی برای گفت‌وگو، اعتمادسازی و تقویت همکاری بین کشورهای غرب آسیا برای رسیدن به امنیت و پیشرفت جمعی عنوان کرد.

دومین کنفرانس امنیتی تهران دی ماه سال 96 با موضوع «امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا، چالش‌ها و روندهای نوظهور» با سخنرانی افتتاحیه « محمد جواد ظریف» در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

در دومین دوره این کنفراس تعدادی از مقامات عالیرتبه داخلی و خارجی از جمله کمال خرازی ، حسام الدین آشنا، علی لاریجانی رییس مجلس، وزیران دفاع فعلی و سابق جمهوری اسلامی ، یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان، جک استراو وزیر امور خارجه پیشین انگلیس ، نخست‌وزیر سابق ایتالیا ، معاون وزیر خارجه تاجیکستان، مشاور رییس‌جمهوری لبنان ، رییس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و تعدادی از سفرای خارجی مقیم تهران و اساتید حوزه روابط بین الملل شرکت داشتند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید