Iranian Agriculture News Agency

دستیابی به رکورد بی‌نظیر در ۱۲۳ سال فعالیت صنعت قند کشور

تولید شکر ایران از مرز ۲ میلیون تن فراتر رفت

ایانا-کشاورزی: مجموع چغندر و نیشکر به دست آمده از سطح ۲۱۳ هزار و ۷۶۸ هکتار سطح زیرکشت این دو محصول در سال ۹۶ بالغ بر ۱۵ میلیون و ۹۹۱ هزار و ۲۴۸ تن و میانگین برداشت حدود ۷۵ تن در هکتار بوده است.

تولید شکر ایران از مرز ۲ میلیون تن فراتر رفت

کل شکر تولیدی از چغندر و نیشکر در سال ۹۶ به بیش از دو میلیون و ۱۵ هزار تن افزایش یافته که رکورد بی‌نظیری در عمر ۱۲۳ ساله این صنعت است.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران با اعلام این مطلب گفت: این میزان تولید نسبت به تولید یک میلیون و ۱۲۳ هزارتنی شکر در سال ۹۲ حدود ۸۰ درصد رشد داشته است.

بهمن دانایی، میزان چغندر تولیدی سال ۹۶ را بالغ بر ۸ میلیون و ۶۹ هزار و ۸۴۴ تن عنوان کرد و اظهار داشت: این میزان تولید نسبت به سال ۹۲ بیش از ۱۳۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته او، میزان نیشکر تولیدی نیز در سال ۹۶ با ۲۱ درصد رشد نسبت به سال ۹۲ به عدد ۷ میلیون و ۹۲۱ هزار و ۴۰۴ تن افزایش یافته است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران ادامه داد: شکر تولیدی از چغندر در سال ۹۲، ۵۰۶ هزار و ۶۰۱ تن بوده که این میزان در سال ۹۶ به یک میلیون و ۱۴۳ هزار و ۲۲۶ تن افزایش یافته است.

او اضافه کرد: شکر تولیدی از نیشکر نیز از ۶۱۶ هزار و ۱۵۹ تن در سال ۹۲ به ۸۷۲ هزار و ۱۳۳ تن در سال ۹۶ رسیده است.

دانایی افزود: مجموع چغندر و نیشکر به دست آمده از سطح ۲۱۳ هزار و ۷۶۸ هکتار سطح زیرکشت این دو محصول در سال ۹۶ بالغ بر ۱۵ میلیون و ۹۹۱ هزار و ۲۴۸ تن و میانگین برداشت حدود ۷۵ تن در هکتار بوده است.

او با اشاره به این که راندمان در هکتار چغندر از ۴۲ تن در سال ۹۲ به ۵۲ تن در سال ۹۶ افزایش یافته است، اظهار داشت: راندمان در هکتار نیشکر در سال ۹۲ معادل ۷۵.۵ تن بوده و با رشدی معادل ۱۳.۲ تن در هکتار به ۸۸.۷ تن رسیده است.

دانایی، میزان برداشت قند در هکتار از چغندر و نیشکر در سال ۹۲ را به ترتیب ۷.۵ تن و ۸.۶ تن عنوان کرد و افزود: میزان برداشت قند در هکتار از چغندر در سال ۹۶ به رقم ۸.۸۱ تن و از نیشکر به ۹.۹۸ تن افزایش داشته است.

او گفت: از چغندر به‌دست آمده ۴۴۵ هزار و ۷۵۲ تن تفاله خشک و ۴۶۵ هزار و ۴۶۵ تن تفاله تر تولید و برای مصرف خوراک دام عرضه شده است.

دانایی ادامه داد: از مجموع نیشکر برداشت شده نیز دو میلیون و ۴۴۰ هزار و ۳۷۱ تن باگاس تولید شده که برای تولیداتی همچون mdf،کاغذ و خوراک دام مصرف می‌شود.

او خاطرنشان کرد: مجموع ملاس تولیدی از چغندر و نیشکر تولیدی بالغ بر ۶۳۲ هزار و ۳۷۶ تن بوده که به عنوان مواد اولیه صنایع پایین دست از قبیل خمیرمایه، الکل، مکمل خوراک دام و... مورد استفاده قرار گرفته است.

دانایی، میزان شکر وارداتی در هشت سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم را ۱۲ میلیون و ۶۸۰ هزارتن به ارزش ۵ میلیارد و ۶۳۷ هزار دلار شکر اعلام کرد و افزود: این میزان در پنج سال فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم به دو میلیون و ۸۵۳ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۲۷۹ هزار دلار کاهش یافته است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران با اشاره به این که وزارت جهاد کشاورزی طبق ماده ۳ قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی موظف است برای تامین نیاز داخلی و تنظیم بازار به نحوی عمل کند که سالانه حداقل ۱۰ درصد به میزان تولید داخلی این محصولات افزوده شود تا تولید شکر به مرز خودکفایی برسد، اظهار داشت: خوشبختانه با تلاش‌های مدیران و کارکنان کارخانه‌های قند و شکر و کشاورزان زحمتکش و همچنین حمایت‌های وزیر جهاد کشاورزی در کنترل واردات شکر به کشور، مفاده این قانون در مورد محصول شکر محقق شده و تولید شکر در کشور نسبت به سال ۹۲ بالغ بر ۸۰ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید