Iranian Agriculture News Agency

دانکف، عضو حزب جمهوری‌خواه:

خروج از برجام به منافع جهانیان ضربه زد

ایانا_ گروه سیاسی|| خروج دونالد ترامپ از برجام هر چند در فضای بین‌المللی شکاف موافق_مخالف، ایجاد کرد و به قول برخی از تحلیلگران سیاسی باعث ایزوله شدن ترامپ (دست کم در حوزه کلام) شد اما نکته جالب آنجاست که مخالفان این توافقنامه از دورن خود ایالات متحده هم دارند خودنمایی می‌کنند و تحلیل‌هایی در مخالفت با خروج ترامپ از برجام ارائه ارائه می‌دهند. قاعده این است که تصور شود مخالفان خروج ترامپ از برجام دموکرات باشند اما بحث آنجا جالب‌تر می‌شود که این مخالفان از دورن اردوگاه جمهوری‌خواهان و کنسرواتیست‌های آمریکایی برخیزند! «مارک دانکف»، عضو حزب جمهوری‌خواه آمریکا یکی از این افراد است. او برجام را توافقی مناسب دانسته که کاخ سفید باید در آن می‌ماند. دانکف، تاکید کرده که صهیونیست‌ها با سوق دادن ترامپ به خارج شدن از برجام، به توافقی ضربه زدند که هم به نفع جهان و هم به نفع مردم ایالات‌متحده بود.

خروج از برجام به منافع جهانیان ضربه زد

 به گزارش ایانا، «مارک دانکف» که از نامزدهای جمهوری‌خواهان در انتخابات سنا هم بوده، در گفت‌گو با ایرانا درباره این موضوع صحبت کرده است. او در پاسخ به سؤالی درباره اهمیت سفر حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی به سوئیس و اتریش و تلاش‌های اروپا برای بقای برجام گفت:« صهیونیست‌ها با سوق دادن ترامپ به خارج شدن از برجام، به توافقی ضربه زدند که هم به نفع جهان و هم به نفع مردم ایالات‌متحده بود.»

دانکف افزود: کشورهای اروپایی می‌دانند که فروپاشی برجام سرانجام خوبی ندارد. تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با تشویق نتانیاهو انجام شد و نه‌تنها به اعتماد ایران به ما ضربه زد، بلکه برای اعتبار بین‌المللی آمریکا منفی بود.

این فعال سیاسی آمریکا تصریح کرد: اروپایی‌ها هم از سیاست ترامپ درباره برجام و هم مسئله تضادهای ناتو با روسیه دچار نگرانی هستند. باوجوداینکه درگذشته توافقی میان آمریکا و روسیه وجود داشت که ناتو در شرق اروپا گسترش نیابد و کشورهای عضو سابق بلوک شرق به آن وارد نشوند، ما شاهد عکس این روند بوده‌ایم. این موضوع و همین‌طور خروج آمریکا از برجام، می‌تواند به بی‌ثباتی اروپا بینجامد.

دانکف همچنین زیرپا گذاشتن برجام و دیگر توافق‌های بین‌المللی را تهدیدی برای جایگاه دلار آمریکا در اقتصاد جهانی دانست و تصریح کرد: گفته می‌شود که روسیه و کشورهای اتحادیه اروپا به دنبال راه‌حلی برای جایگزین کردن دلار با دیگر ارزها به‌منظور تبادل تجاری با ایران هستند که این تصمیم بر جایگاه دلار اثر منفی خواهد داشت.

او خروج ترامپ از برجام در شرایطی که برای مردم آمریکا منفعت داشته است را نتیجه نفوذ لابی صهیونیستی در واشنگتن دانست و گفت: وقتی درباره سیاست خارجی آمریکا صحبت می‌کنیم، درمی‌یابیم که ائتلافی از صهیونیست‌ها و نئومحافظه کارها آن را به‌پیش می‌برند. آن‌ها بر سیاست‌های روسای جمهوری آمریکا از دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه تأثیر دارند.

نامزد انتخابات سنای آمریکا یادآور شد: در این دولت، چهره‌هایی همچون جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل بخشی از این روند هستند. لابی اسرائیلی و نتانیاهو بر سیاست خارجی آمریکا نفوذ دارند. برای همین توافق هسته‌ای ایران که برای جهان، اروپا، روسیه، چین و همین‌طور ایالات‌متحده سودمند بود، زیرپا گذاشته شد.

دانکف اظهار کرد: من به‌عنوان یک جمهوری‌خواه بارها گفته بودم و اکنون دوباره می‌گویم که برجام توافقی مناسب و قابل‌سنجش بود و باید در آن باقی می‌ماندیم.

عضو حزب جمهوری‌خواه نفوذ لابی صهیونیستی در میان دو حزب را دلیل انفعال کنگره آمریکا درروند تصمیم‌گیری‌ها ترامپ دانست و افزود: میزان پول صهیونیست‌ها که برای نمایندگان کنگره هزینه می‌شود در کنار سیطره آن‌ها بر کمیته‌های مجلس نمایندگان و سنا شگفت‌انگیز است.

این فعال سیاسی آمریکا ادامه داد: کمیته نیروهای مسلح، کمیته امنیت ملی و اطلاعات یا کمیته روابط خارجی در مجلس نمایندگان و سنا، ترکیبی دارند که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها بر آن‌ها سیطره دارند. آن‌ها با کنترل این کمیته‌ها، عملاً خروجی آن‌ها را برای نمایندگان سنا و مجلس کنترل می‌کنند. وقتی کمیته روابط خارجی درباره مسائل خاورمیانه گزارشی می‌دهد، لابی اسرائیلی بر جزئیات آن گزارش تأثیر دارد.

دانکف، پول را یک ابزار اساسی برای نفوذ در کنگره آمریکا دانست و افزود: شلدون ادیسون و پال سینگر به‌عنوان دو صهیونیست ثروتمند، نمونه‌ای از چگونگی کسب نفوذ در واشنگتن از راه پول هستند. آن‌ها در بخش‌های مالی آمریکا و جهان نفوذ دارند و پول سنگینی برای حزب خود خرج می‌کنند.

«شلدون ادیسون» یهودی‌تبار آمریکایی است که پشتیبان وفادار و همیشگی رژیم صهیونیستی و از بزرگ‌ترین حامیان مالی حزب جمهوری‌خواه آمریکا و حزب لیکود در سرزمین‌های اشغالی است. او در سال‌های پیش خواستار بمباران اتمی ایران شده بود.

«پال سینگر» سرمایه‌گذار آمریکایی و عضو حزب جمهوری‌خواه آمریکا است که ثروت او در سال 2017 بالغ‌بر 2.9 میلیارد دلار برآورد شده است. او در سال‌های گذشته مخالف افزایش یک‌درصدی مالیات بود.

او تأکید کرد: از این طریق، آن‌ها سیاست خارجی آمریکا را به گروگان گرفته‌اند. در سطح رسانه‌ها هم افرادی همچون رابرت مرداک نفوذ وسیعی در تلویزیون‌های آمریکا دارند و از این طریق خط سیاست خارجی نئو محافظه‌کاران را در سطح جامعه تبلیغ می‌کنند.

این نامزد سابق انتخابات سنای آمریکا تصریح کرد: منبع مالی هر دو حزب آمریکا همین جریان‌ها هستند؛ هم دمکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان از این گروه‌ها و افراد برای هزینه‌های انتخاباتی خود پول دریافت کرده و می‌کنند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در هجدهم اردیبهشت‌ماه در اقدامی یکجانبه که با استقبال رژیم صهیونیستی قرار گرفت به‌طور رسمی از توافق هسته‌ای ایران خارج شد.

سایر طرف‌های برنامه جامع اقدام مشترک بر حفظ و تداوم اجرای این توافق که پشتوانه قطعنامه شورای امنیت را هم دارد، تأکیددارند و در تلاش‌اند تا با اتخاذ روش‌هایی بتوانند منافع اقتصادی ایران را تأمین کرده و از گزند تحریم‌های آمریکا در امان بمانند.

جمهوری اسلامی ایران شرط ادامه حضور در برجام را بهره‌مندی از منافع اقتصادی و سایر مزایای مندرج در آن اعلام کرده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید