Iranian Agriculture News Agency

استعفای جهانگیری، موضوعی کهنه اما جدید؛

جناح‌های سیاسی در توانمندی جهانگیری اتفاق‌نظر دارند

شایعه کناره‌گیری یا استعفای معاون اول دولت تدبیر و امید، داستانی کهنه اما همیشه نویی است که گاهی به بهانه‌های مختلف ساخته‌وپرداخته می‌شود و از تحریریه رسانه‌ای بیرون می‌آید و واکنش‌های بسیاری نیز به همراه دارد، فعالان سیاسی چنین حاشیه‌هایی را به صلاح منافع ملی نمی‌دانند.

جناح‌های سیاسی در توانمندی جهانگیری اتفاق‌نظر دارند

به گزارش گروه سیاسی ایانا، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم از تأثیرگذارترین مردان اجرایی رئیس‌جمهوری است. چهره‌ای که به سبب تجربیات فراوان سیاسی و اقتصادی توانسته به‌خوبی در این دو حوزه اثرگذار باشد.

با چنین کارنامه‌ای، حاشیه‌سازی پیرامون وی و شایعه استعفا و کناره‌گیری از دولت چندان دور از انتظار و تعجب‌آور نخواهد بود. تازه‌ترین این شایعه‌ها که بر پایه برداشت‌های شخصی و رسانه‌ای از سخنان جهانگیری به وجود آمد از استعفای او حکایت می‌کنند.

هرچند این شایعه از سوی منابع آگاه و دیگر مردان کابینه از یک‌سو و حضور جهانگیری در مراسم افتتاح طرح‌های صنعتی اصفهان از دیگر سو، رنگ باخت اما پشت پرده ظهور و سقوط این شایعه، آسیب‌های طرح آن و نحوه واکنش دولت می‌تواند موردبحث قرار گیرد.

ایرنا به همین دلیل با حجت‌الاسلام محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس بنیاد بین‌المللی صلح، غلامرضا انصاری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، اشرف بروجردی فعال سیاسی و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخت.

تاختن به جهانگیری، دلسوزی برای دولت نیست

رئیس بنیاد بین‌المللی صلح، داغ شدن شایعه استعفای جهانگیری از معاون اولی رئیس‌جمهوری را ادامه همان فضاسازی‌های پس از التهابات ارزی دانست و گفت: با توجه به این‌که جهانگیری منتسب و نزدیک به حامیان مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و طیفی از اصلاحات است، چنین حاشیه‌سازی‌هایی به‌منظور تضعیف جایگاه وی و درنتیجه تضعیف دولت صورت می‌گیرد و بعید به نظر می‌رسد در جهت منافع دولت و دلسوزی برای دستگاه اجرایی باشد.

محسن رهامی افزود: ممکن است فشارهایی از داخل دولت هم وجود داشته باشد تا جهانگیری نتواند نقش خود را به‌درستی و همان‌گونه که در دوره نخست ریاست جمهوری روحانی ایفا کرد در این دولت هم ایفا کند. این فضاسازی‌ها و ناهماهنگی‌ها در کابینه اقتدار و قاطعیت لازم را از وی به‌عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی می‌گیرد.

وی حمایت کامل رئیس‌جمهوری را راهگشا دانست و یادآور شد: برای مقابله با این حاشیه‌ها لازم است رئیس‌جمهوری با همان قاطعیت مورد انتظار به این شایعه‌سازی‌ها پایان دهد و به معاون اول خود میدان عمل بیشتری دهد.

استاد حقوق دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برداشت جامعه از معاون اول رئیس‌جمهوری، مسئولیتی شبیه نخست‌وزیری است، بنابراین باید تقسیم‌کار جدی میان معاون اول دولت و سایر اعضای کابینه به‌ویژه در حوزه اقتصادی که عرصه مسئولیت وی محسوب می‌شود، صورت گیرد.

رهامی ادامه داد: دلیل دیگری که بسیاری از جریان‌ها و اشخاص تندرو تمایل زیادی به کنار گذاشته شدن جهانگیری دارند ریشه در موضوع سؤال از رئیس‌جمهوری و استیضاح وی دارد.

وی تصریح کرد: گروهی تندرو معتقدند ممکن است سؤال از رئیس‌جمهوری به استیضاح او منجر شده و در صورت کناره‌گیری دکتر روحانی معاون اول او که نزدیک به جریان اصلاحات و مرحوم آیت‌الله هاشمی است ادامه کار را در دست گیرد.

این فعال سیاسی افزود: چنین شایعاتی بعید است رنگ واقعیت بگیرد اما می‌تواند تضعیف‌کننده جایگاه معاون اول دولت باشد اما آنچه از دولت و از آقای جهانگیری مورد انتظار است، پاسخگویی به این حاشیه‌ها و قاطعیت در کار است.

وی همچنین گفت: این موضوع در شرایط کنونی و با خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های آینده اهمیت بیشتری می‌یابد در برهه کنونی به انسجام و همدلی بیشتری در همه ارکان حکومت و دولت نیازمندیم، یکی از این ارکان مهم، جایگاه معاونت اولی دستگاه اجرایی است که جهانگیری با قاطعیت بیشتر باید حوزه اقتصاد و بازار و التهابات ارزی را سامان دهد، سایر اعضای دولت هم باید با همدلی بیشتری به ایشان در جهت پیشبرد امور کمک کنند.

کنار گذاشتن جهانگیری تزلزل دولت را در پی خواهد داشت

غلامرضا انصاری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز شایعه استعفا و کناره‌گیری جهانگیری از کابینه را تلاش دلواپسان برای ناامید کردن مردم از دولت و ایجاد ترس و نگرانی در افکار عمومی دانست.

وی گفت جهانگیری از استوانه‌های قدیم و قوی دولت روحانی است و امیدواریم نقش بیشتری در حوزه‌های اجرایی و اقتصادی دولت بر عهده وی گذاشته شود تا معاون اول رئیس‌جمهوری همان‌گونه در دولت اول روحانی و ایام مبارزات انتخاباتی با تمام وجود برای آمدن مردم پای صندوق‌های رأی و پیروزی رئیس‌جمهوری تلاش کرد، در این حوزه نیز بتواند بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.

این فعال سیاسی تصریح کرد: با توجه به مسائل و مصائبی که طی ماه‌های گذشته در کشور به وجود آمده است، مردم انتظار تحول در دولت را دارند، امیدواریم تحولات مثبتی را در کابینه شاهد باشیم و نقش جهانگیری در ساماندهی امور و کمک به شخص رئیس‌جمهوری پررنگ‌تر شود.

انصاری افزود: با توجه به توانمندی، اقتدار و اخلاص جهانگیری به‌عنوان معاون اول دولت، تمایل به کنار گذاشته شدن و استعفای وی از سوی عده‌ای چندان دور از ذهن نیست. مخالفان دولت و تمام کسانی که حیات و منافع خود را در آشوب داخلی و بحران‌ها جستجو می‌کنند از دوری وی از دولت استقبال می‌کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره موضع اصلاح‌طلبان درزمینهٔ استعفای معاون اول دولت گفت: جریان اصلاحات معتقد به حمایت از دولت در کنار نقد سازنده است. با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی که اکنون در آن قرار داریم به‌یقین تزلزل در دولت و تضعیف دستگاه اجرایی که کناره‌گیری آقای جهانگیری یکی از مصادیق آن است، منافع ملی ایران را دچار چالش‌های جدی خواهد کرد.

انصاری تصریح کرد: تمام طیف‌ها و اشخاصی که معتقد به شعار اساسی جمهوری اسلامی یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» هستند همه باید یک‌صدا و یکدل به تقویت وحدت در فضای داخل کشور کمک کرده تا با تکیه‌بر همین وحدت در عرصه جهانی و در قالب گفتگو و گفتمان برتر به حقوق حقه خود دست پیدا کنیم. در چنین فضایی بستر آشتی ملی در داخل و بستر تفاهم بین‌المللی برای زیست عزتمندانه ایرانیان با نقش‌آفرینان عرصه بین‌المللی فراهم شود.

شایعه کناره‌گیری توطئه‌ای برای تضعیف جایگاه معاون اول است

اشرف بروجردی از فعالان سیاسی نیز شایعه استعفای معاون اول دولت را توطئه‌ای برای کم کردن نقش او در کابینه می‌داند و به ایرنا گفت: شایعاتی که این روزها در فضای سیاسی کشور مطرح می‌شود عمدتاً ناظر بر تضعیف جایگاه جهانگیری در کابینه است.

وی افزود: این موضوعات در حالی مطرح می‌شود که منش و تصمیمات معاون اول رئیس‌جمهوری به‌گونه‌ای است که می‌تواند طیف‌های مختلف سیاسی جذب کند و وی هیچ‌گاه شخص یا جریانی را طرد نکرده‌اند.

رئیس کتابخانه ملی تصریح کرد: فشارها به جهانگیری قابل‌انکار نیست اما با توجه به کارنامه وی بعید است در برهه کنونی تمایلی به کناره‌گیری از مسئولیت داشته باشند مگر اینکه درباره اثرگذاری حضور خود به نتیجه قطعی نرسند.

بروجردی درباره واکنش طیف اصلاحات به این شایعه گفت: چنین شایعاتی در این برهه موجب ناراحتی و نگرانی اصلاح‌طلبان خواهد شد از این منظر که در صورت عدم حضور آقای جهانگیری در کابینه، جریان اصلاحات و طیف وسیعی از مردم حامی این جریان، از چه مجرا و گذری صدای خود را به دولت برسانند.

جناح‌های سیاسی در توانمندی جهانگیری اتفاق‌نظر دارند

همچنین غلامرضا ظریفیان از دیگر فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، معاون اول رئیس‌جمهوری را خارج از نگاه سیاسی و با نگرش ملی یکی از تکیه‌گاه‌های دولت دانست و اظهار داشت: موضوع استعفای جهانگیری که به لحاظ سوابق، توانایی‌ها و اشراف بر مسائل در شرایط کنونی از چهره‌های ملی است، قطعاً شایعه و فضاسازی است که در غیر این صورت چنین بحثی یکی از بغرنج‌ترین و نگران‌کننده‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری به مسئولین پای ‌کار و توانا نیاز فراوان دارد و کنار گذاشته شدن جهانگیری که چنین ویژگی‌هایی را دارا هستند به زیان منافع ملی خواهد بود و جامعه به‌شدت احساس نگرانی خواهد کرد.

معاون وزیر علوم دولت اصلاحات همچنین درباره واکنش اصلاح‌طلبان به این شایعه گفت: اصلاح‌طلبان به سبب نگاه ملی مورداشاره قطعاً با چنین رویدادهایی مخالف خواهند بود و به نظر من بسیاری از جناح‌های سیاسی هم در توانمندی جهانگیری وفاق نظر دارند.

ظریفیان تصریح کرد: جهانگیری ظرفیت توانمندی است که اگر از تمام توانایی‌های ایشان استفاده شود می‌توان به حل امور و مشکلات امیدوار بود. وقتی چنین مدیری از مجموعه کنار رود، درحالی‌که انتظار جامعه کنار گذاشتن مدیرانی است که توانایی کار ندارند، نگرانی‌های جامعه هم از آینده بیشتر خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید