Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا مطرح شد؛

طغیان زنجره مو در فارس

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس، از گسترش زنجره مو در شهرستان‌های شیراز، نی‌ریز, کازرون و... خبر داد.

طغیان زنجره مو در فارس

عزیزاله امیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در شیراز، گفت: زنجره مو از آفات مهم انگور است که علاوه بر آن به درختان میوه سردسیری و غیرمثمر از جمله سیب، گردو، بادام، هلو، سنجد، سپیدار، آلبالو، نارون و....خسارت می‌زند.

امیری افزود: پوره‌های این آفت به مدت 4 تا 7سال بر روی ریشه گیاهان میزبان باقی مانده و از شیره نباتی تغذیه می‌کنند، حشرات کامل این آفت نیز جهت تخم‌گذاری روی سرشاخه‌ها شکاف ایجاد کرده و باعث متورم و در مواردی خشک شدن شاخه‌ها از محل تخم‌گذاری می‌شوند.

امیری با بیان اینکه زنجره مو معمولا از گیاهان مرتعی و جنگلی تغذیه می‌کند، افزود: خشک‌سالی، تغییرات اقلیمی سال جاری و از بین رفتن مراتع، باعث طغیان این آفت شده است.

او با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون گزارشی از خسارت جدی این آفت به باغ‌ها ارائه نشده است، افزود: بازدیدهای میدانی و عملیات پایش آفت در سراسر استان توسط شبکه‌های مراقبت در حال انجام است و گزارشات اولیه حاکی از تراکم بالای آفت در باغ‌های مجاور جنگل‌ها و منابع طبیعی است و در باغات و مزارع با فاصله بیشتر از منابع طبیعی به ندرت مشاهده شده است.

امیری با بیان اینکه اکنون پایش مداوم آفت و برگزاری کلاس‌های آموزشی وترویجی جهت  شناسایی آن به خصوص در مناطق آلوده یا مناطق در معرض آلودگی، در جهت کنترل آفت اغاز شده، از باغداران خواست با مشورت کارشناسان کشاورزی یا کلینیک‌های گیاه پزشکی  با انجام عملیات مبارزه همگانی با این آفت شامل هرس سرشاخه‌های آلوده به تخم آفت از 5سانتی‌متر پایین‌تر از محل تخم‌گذاری، شخم یا بیل زدن و زیرورو کردن خاک پای درختان, استفاده از کودهای حیوانی پوسیده و تقویت درختان  از خسارت آن جلوگیری کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید