Iranian Agriculture News Agency

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس :

نقدشوندگی و شفافیت دو اصل تعیین‌کننده در بورس است

ایانا- اقتصاد: در سال گذشته بازده پرتفوی بورسی تاپیکو ۳۶.۶ درصد، بازده شاخص شیمیایی ۳۱.۹ درصد و بازده شاخص کل این شرکت ۲۴.۳درصد بوده است.

نقدشوندگی و شفافیت دو اصل تعیین‌کننده در بورس است

شفافیت یکی از الزام‌های اصلی شرکت‌ها برای حضور در بورس است، همه ناشران نیز باید در دوره‌های زمانی مشخص (3، 6، 9 و 12 ماهه) اطلاعات مالی را افشا کنند.   

به گزارش ایانا، روح‌اله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران در نشست خبری مراسم نمادین زنگ معاملات پنجمین سالروز عرضه اولیه سهام سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین گفت: ارزش بازار سهام شرکت سرمایه‌گذاری نفت‌وگازوپتروشیمی تامین در بین همه شرکت‌های بازار سهام در رتبه پنجم قرار دارد که نشان می‌دهد این شرکت ظرفیت‌های خاصی در بورس دارد.

او اضافه کرد: ناشران تکمیل کننده زنجیره شفافیت در بازار سهام هستند و حاکمیت شرکتی در این بین نقش مهم و تاثیرگذاری در اداره شرکت‌ها و حضور شرکت‌‌ها در بورس دارد. سیستم بورس انتظار دارد اصول حاکمیت شرکتی با استانداردهای نظام مدیریتی و سختگیرانه در شرکت‌ها اجرا شود. این کار مانع از نشت اطلاعات و ایجاد رانت اطلاعاتی می‌شود.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در ادامه با بیان این مساله که سهامداران همیشه از ناشران انتظار ارتقای بازدهی و سود دارند با اعلام آماری اظهار داشت؛ بر اساس تازه‌ترین ارزیابی‌ها، شرکت سرمایه‌گذاری نفت‌وگازوپتروشیمی تامین برترین شرکت از نظر سرمایه ثبتی در میان همه شرکت‌های تالار شیشه‌ای است.

او یادآور می‌شود: با توجه به وضعیت مطلوب سهام تاپیکو، اگر سهامداران درصد سهام شناور را افزایش دهند، این شرکت می‌تواند به بازار اول بیاید.

حسینی مقدم با اشاره به ارزش ثبتی تاپیکو در زمان ورود به بورس تهران،  گفت: ارزش ثبتی تاپیکو زمانی که به بورس آمد، حدود ۵ هزار میلیارد بود، پس از گذشت ۵ سال، اکنون ارزش این شرکت به ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که این نشان از رشد تاپیکو طی این سال‌ها دارد.

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس ادامه داد: همانطور که می‌دانید مهم‌ترین اصل برای سهامداران نقدشوندگی سهام شرکت است که خوشبختانه سهام تاپیکو جزو سهم‌های پرگردشی است که از نقدشوندگی بالایی برخوردار است.

شاخص و بازده کل

در ادامه این نشست محمود مخدومی مدیرعامل تاپیکو در شرح وضعیت پرتفوی این شرکت گفت: در حال حاضر ۳۸ شرکت کنترلی و ۴۲ شرکت غیرکنترلی در پرتفوی این شرکت موجود است که از این تعداد ۳۳ شرکت آن بورسی و ۴۷ شرکت آن غیربورسی است.

او درباره جایگاه تاپیکو در رتبه‌بندی  IMI۱۰۰ بیان کرد: تاپیکو در رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران در سطح فروش به عنوان بیست‌وسومین شرکت، در سطح سودآوری و ارزش افزوده به عنوان یازدهمین شرکت، در سطح صادرات به عنوان چهاردهمین شرکت و از منظر ارزش بازار به عنوان هشتمین شرکت انتخاب شد.

مدیرعامل تاپیکو در مورد بازدهی سهام بورسی تاپیکو در سال ۹۶ گفت: در سال گذشته بازده پرتفوی بورسی تاپیکو ۳۶.۶ درصد، بازده شاخص شیمیایی ۳۱.۹ درصد و بازده شاخص کل این شرکت ۲۴.۳درصد بوده است. اصلاح ساختار مالی تاپیکو با افزایش سرمایه ۳۸۰۰ میلیارد تومانی در آبان ماه سال ۹۶ انجام شد و این مهم توانست تاپیکو را به عنوان برترین شرکت بورسی کشور بر اساس سرمایه ثبتی برساند.

مخدومی می‌افزاید: در سال گذشته تلاش بسیاری برای شفافیت بیشتر تاپیکو انجام شد که در نتیجه این شرکت توانست بر اساس شاخص‌های قابلیت اتکا و به موقع بودن اطلاعات در بین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از رتبه ۲۳۸ به ۸۴ و دربین شرکت‌های هلدینگ از رتبه ۲۹ به ۱۱ برسد.

مدیرعامل تاپیکو درباره صادرات این شرکت و سهم شرکت‌ها از سود سرمایه‌گذاری‌های تاپیکو انجام داده گفت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده سهم صادرات شرکت‌های تابعه تاپیکو از ۳۱ درصد در سال ۹۵ به ۴۰ درصد در سال ۹۶ رسید. در حال حاضر پتروشیمی مارون با ۱۷ درصد، پتروشیمی جم با ۱۵ درصد و پتروشیمی فن‌آوران با ۱۴ درصد در صدر شرکت‌های سودآور تاپیکو قرار گرفته‌اند.

او اضافه می‌کند: ما از سمت دولت مکلف شدیم که بیشتر به سمت سهامداری برویم و کمتر در مدیریت دخالت کنیم، هدف این است که سعی کنیم که طرح جدید اجرا نکنیم و کسانی طرح اجرا  کنند که در چارچوب وظایفشان اجرای پروژه باشد. ما مکلفیم که شرکت‌های کوچک مقیاس، کم سودده یا زیان‌ده را واگذاری قرار دهیم. ما چند شرکت زیان‌ده داریم که به این زودی قابلیت ورود به بورس را ندارند.

مخدومی درباره تاثیر تحریم‌ها بر شرکت تاپیکو و شرکت‌های زیر مجموعه‌اش گفت: در حوزه بانک تدابیر لازم اندیشیده شده است. ما سه بانک در سه کشور که دو تا اروپایی و یکی آسیایی است را پیش‌بینی کرده‌ایم. از طرفی قول قطعی به ما داده شده که ما از نظر پشتیبانی مشکلی نخواهیم داشت. همه چیز برمی‌گردد به اروپا که چقدر به برجام پایبند باشد که البته به نظر من خبرهای خوب در این مورد بیشتر از خبرهای بد است.

مدیرعامل تاپیکو در پاسخ به اینکه چرا هنوز برای ستاره خلیج فارس اطلاعات در سایت کدال درج نشده است گفت: پروژه‌های ملی که حدود ۱۰ سال طول می‌کشد، مشکلات خاص خود را دارند، اگر فاز ۳ راه بیفتد، ۵۰ درصد بنزین کشور را خواهد داد و ۵۰ درصد مابقی را دیگر پالایشگاه‌ها خواهند داد. ما پیگیری می‌کنیم که این پالایشگاه را در منطقه ثبت کنیم تا از تخفیف مالیاتی به مدت هفت سال بهره‌مند شویم. به طوری که مالیات در این مدت صفر می‌شود. انتقادات شما پذیرفته است امکان انتشار صورت‌های مالی وجود نداشت، به همین دلیل هم گفته می‌شود این شرکت باید بورسی شود که این الزامات را رعایت کند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید