Iranian Agriculture News Agency

«سیمای آبادی» قدم نخست را برمی‌دارد

ارگانیک یا تراریخته؛ تلویزیون ملزم به موشکافی است

ایانا-گروه فرهنگ وهنر|| «محصولات گواهی شده»، «ارگانیک»، «تراریخته» و اصطلاحات و ترکیباتی هستند که به واسطه معرفی کمتر از سوی رسانه‌ها و عدم توجه تولیدکنندگان محصولات زراعی، تنها از سوی تعداد محدودی از مصرف کنندگان و مردم شناخته می‌شوند.

ارگانیک یا تراریخته؛ تلویزیون ملزم به موشکافی است

حال آنکه زندگی ماشینی امروز که سرعت در آن حرف نخست را می‌زند، موجب شده اهمیت کمتری به تغذیه داده شود و هنگام خرید، موارد دیگری از جمله قیمت یا سهل‌الوصول بودن، اولویت بیشتری نسبت به سلامت محصول داشته باشند. ضمن اینکه اطلاع‌رسانی در این باره نیز چنان محدود بوده و در بسته‌بندی و شناسنامه محصولات کمتر مورد توجه قرار گرفته که خود به خود از دایره توجه مردم خارج شده  .

حال آنکه اگر اطلاع‌رسانی صحیحی درباره اهمیت محصولات ارگانیک در تغذیه مردم از سوی رسانه‌ها داده شود، مصرف کننده با علم به دلایل پرداخت رقم مابه التفاوت بیشتر نسبت به سایر محصولات_ که شامل مواد تراریخت هنیز می شود- ، با رضایت پول بیشتری می پردازد و جنس سالم تحویل می‌گیرد.

محصولات ارگانیک در واقع به دلیل اینکه با سیستم طبیعی در تمام مراحل رشد هماهنگ بوده و برای تولید آنها از مواد شیمیایی استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت و رشد می‌کنند، بسیار سالم  هستند.

دکتر آزاد عمرانی، عضو هیات‌رئیسه انجمن ارگانیک ایران و اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درباره جدی بودن خطر محصولات تراریخته می‌گوید:« به استناد اظهارنظر صریح سازمان بهداشت جهانی یکی از دلایل مقاومت انسان نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها، استفاده از محصولات تراریخته است. دلیل این موضوع این است که به محصولات تراریخته ژن مقاومت نسبت به آفات، عوامل میکروبی یا بیماری‌های گیاهی منتقل می‌شود. این ژن‌ها به‌عنوان یکی از ابزارهای مهندسی ژنتیک است که به خورد جامعه داده می‌شود. این قضیه مثل یک جراح است که ابزار جراحی را در شکم بیمار جا گذاشته باشد. نتیجه هم می‌شود ساخت آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای قوی‌تر و مصرف بیشتر دارو با تاثیر کمتر. ابتلا به بیماری‌های دیگر را هم به این فهرست اضافه کنید»(مجله سیب سبز).

با این وجود، این محصولات به دلیل قیمت پایین تر در قیاس با نمونه ارگانیک بیشتر مورد توجه مردم قرار دارند. در صورتی که نسبت به مضرات آن و عوارض شدیدی که  می توانند به‌همراه داشته باشند،بی اطلاع هستند. از سوی دیگر قیمت بالای محصولات ارگانیک یا همان گواهی شده،از دلایل عدم‌قرارگیری آنها در سبد کالای خانوار است.

گفته می شود در کشاورزی ارگانیک به‌جای استفاده از علف‌کش‌های شیمیایی و دستکاری های ژنتیکی، از روش‌های دوست‌دار محیط زیست بهره گرفته می شود که در صورت حمایت مصرف کننده، ضمن تشویق فعالان این حوزه، قیمت محصول تمام شده نیز کاهش خواهد یافت و زیست بوم سالم تری خواهیم داشت. نکته ای پنهان مانده که از سوی رسانه هایی پرمخاطب چون صدا وسیما نیز چندان مورد توجه قرار نگرفته است. شما کمتر برنامه تاثیرگذار و پرمخاطبی را سراغ دارید که از اهمیت محصولات ارگانیک گفته باشد و مضرات مواد تراریخته را بخوبی یادآور شود.

حال آنکه تشویق مصرف کننده برای استفاده از محصولات ارگانیک و طبیعی به دلیل مزه و طعم بهتر آن نسبت به نمونه تراریخته و دستکاری شده، می تواند او را به سوی این فرهنگ سوق و عادت دهد.

علی اصغر زارعی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی  می گوید:«با وجود هزینه‌های سنگین، جهاد کشاورزی امکان ارائه تسهیلات و مساعدت به باغداران برای تبدیل اراضی کشاورزی به باغات ارگانیک را دارد و با توجه به قیمت بالای فروش این محصولات در بازار می‌توان باغداران را نسبت به این امر ترغیب کرد». موردی که در ترویج این نوع کشاورزی اهمیت بالایی دارد.

در این میان نقش هشداردهنده و آگاهی بخش رسانه ها و بویژه صدا و سیما بیش از پیش در تنویر افکار عمومی برای مصرف این محصولات و اطلاع رسانی به کشاورزان برای درک بهتر تفاوت کشاورزی ارگانیک و تراریخته مشخص تر می شود.

در این باره امروز سه شنبه 19 تیر ساعت 14:45،برنامه «سیمای آبادی» به کارگردانی قاسم بخشی با موضوع تولید محصولات گواهی شده پخش می شود.یکی از مزارع شهرستان فریمان استان خراسان دارای این گواهینامه است که کارشناسان این مزرعه روند انجام کار را برای مخاطبان این برنامه توضیح می دهند.

محصول گواهی شده به عنوان محصولی که میزان کود و سم استفاده شده برای تولید آن، در حد استانداردهای بین المللی باشد و شرکت های بین المللی آن ها را تایید کنند، در این برنامه مورد معرفی قرار می گیرند. سیمای آبادی کاری از گروه جهاد شبکه یک سیماست که با هدف ترویج کشاورزی ، باغداری و شیلات و... تهیه شده و سعی در بیان مسائل و مشکلات این صنعت دارد.

برنامه امروز سیمای آبادی می تواند قدم نخستی باشد برای پرداخت بیشتر به این مقوله مهم در زندگی امروز و در تولیدات آتی صدا و سیما،خصوصا در آثار نمایشی.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید