Iranian Agriculture News Agency

مهدی پازوکی؛ تحلیلگر اقتصادی:

ترمیم تیم اقتصادی باید با تغییر رویکرد همراه شود

ایانا- اقتصاد: در تمام دنیا بهترین و مدبرترین نیروهای انسانی را به عنوان مدیران ارشد اقتصادی در نظر می‌گیرند. برای نمونه می‌توان به جرات گفت که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشور، به مانند یک ژنرال در حوزه نفت عمل می‌کند، اما مساله اینجاست که چند وزیر مانند زنگنه عملکرد قابل قبولی دارند؟! او مدیر است و حافظ منافع کشور. اما نکته اینجاست که من به شدت به حضور مدیران و وزیران جوان یا خانم به صورت صوری مخالفم. این داستان به ضرر جوانان و خانم‌ها است. به اعتقاد من رئیس جمهوری باید از مدیرانی که تجربه دارند یا اگر تجربه آنها محدود است از دانش کافی برخوردارند، استفاده کند.

ترمیم تیم اقتصادی باید با تغییر رویکرد همراه شود

می‌گویند این روزها حال اقتصاد کشور اصلا خوب نیست. بر این اساس با توجه به آشفته بازار اقتصادی حاکم، تجویزهای زیادی برای بهبود وضعیت ممکن، از سوی مسئولان صورت گرفته که هیچ کدام علاج واقعه نبوده. از این رو چندیست که پیکان انتقادهای نمایندگان مجلس، تیم اقتصادی و کابینه رئیس جمهور را نشانه گرفته. نمایندگان مجلس خط و نشان می‌کشند که حسن روحانی باید اقدامات اصلاحی خود را در زمینه ترمیم کابینه به ویژه تیم اقتصادی خود انجام دهد، در غیر این‌صورت مجلس خودش وارد عمل خواهد شد.

برخی از کارشناسان معتقدند عوامل زیادی باید مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان به این نتیجه رسید که ترمیم کابینه یا تیم اقتصادی روحانی کارساز خواهد بود یا نه؟ از جمله این عوامل می‌توان به بذل و بخشش درآمدهای نفتی در قالب طرح‌های پراکنده، فساد گسترده‌ای که نظام اقتصادی را در بر گرفته، عوامل روانی و خروج آمریکا از برجام اشاره کرد.

اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که تغییر تیم اقتصادی حسن روحانی می‌تواند درمانی برای اقتصاد کشور باشد یا خیر نوشدارویی خواهد بود که بعد از مرگ سهراب به کار آمده است؟

در این باره مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی، در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «در حال حاضر کاملا مشهود است که وضعیت اقتصادی کشور از بیماری سختی رنج می‌برد. در این میان تصمیمات عجیب و غریبی که توسط برخی مسئولان گرفته می‌شود نیز اوضاع را وخیم‌تر می‌کند. اما مساله مطرح کردن ترمیم کابینه روحانی و تغییر تیم اقتصادی آن نیاز به بررسی عمیق‌تری دارد. در این که روحانی از همان ابتدا داستان انتخاب مدیران باید افرادی کارآمد را برای کابینه خود مد نظر قرار می‌داد، شکی نیست؛ در تمام دنیا بهترین و مدبرترین نیروهای انسانی را به عنوان ارشد مدیران اقتصادی در نظر می‌گیرند. یکی از ایراداتی که می‌توان به دولت روحانی گرفت این است که از مدیریت ضعیف‌تری در اداره امور کشور استفاده می‌کند. برای نمونه می‌توان به جرات گفت که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشور، به مانند یک ژنرال در حوزه نفت عمل می‌کند، اما مساله اینجاست که چند وزیر مانند زنگنه عملکرد قابل قبولی دارند؟! او مدیر است و حافظ منافع کشور. اما نکته اینجاست که من به شدت به حضور مدیران و وزیران جوان یا خانم به صورت صوری مخالفم. این داستان به ضرر جوانان و خانم‌ها است. به اعتقاد من حسن روحانی باید از مدیرانی که تجربه دارند یا اگر تجربه آنها محدود است از دانش کافی برخوردارند، استفاده کند.»

او با اشاره به ضعیف بودن برخی از مدیرانی که در نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کنند، ادامه می‌دهد: «در حال حاضر افرادی در نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کنند که ضعیف هستند، برای نمونه مدیرانی جزو رده میانی این نهاد هستند که در دولت نهم و دهم اقتصاد کشور را به سمت نابودی کشاندند. از این رو حسن روحانی باید از مدیران مدبر و تحصیلکرده با دانش کافی استفاده کند، حالا فرقی ندارد که این مدیران جوان یا زن باشند. من به شدت به انتخاب مدیران به صورت کمیته امدادی مخالف هستم.»

این اقتصاددان اظهار می‌کند: «یکی از ایرادهایی که من به دولت روحانی می‌گیرم این است که نفوذ احمدی‌نژادها بر دولت خیلی بیشتر از کسانی بود که جزو حامیان اصلی حسن روحانی بودند.»

او در زمینه ترمیم تیم اقتصادی روحانی تاکید می‌کند: «سیاست ترمیم تیم اقتصادی به تنهایی مثمر ثمر نخواهد بود، بلکه باید رویکردها تغییر کنند. یکی از مشکلات اساسی اینجاست که در ایران حزب توسعه‌خواه وجود ندارد و احزاب اکثرا به دنبال منفعت گروهی و باندی خودشان هستند. مردم با انتخاب خود به دنبال تغییر بودند و اگر رئیس جمهور تغییر را متوجه نشود و از توان مدیریتی کشور استفاده نکند، ضرر خواهد دید. برای نمونه درحال حاضر افرادی که با رانت تحصیل کرده‌اند نفوذ بیشتری در دولت دارند تا جوانانی که بدون رانت درس خوانده‌اند.»

پازوکی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما در راستای بهبود نسبی وضعی موجود چیست؟ اظهار می‌کند: «من معتقدم که برای بهبود وضعیت نیاز است تا اصلاحات ساختاری در دستور کار دولت قرار بگیرد و این اصلاحات به هر میزانی که به عقب بیافتد، هزینه اداره جامعه بالا خواهد رفت. متاسفانه در ایران هزینه فرصت خطاها بسیار پایین و هزینه فرصت اقدام مثبت در کشور بسیار بالا است.»

او با اشاره به اینکه دولت نباید شرکت سهامی باشد، تصریح می‌کند: «خط قرمز روحانی باید منافع ملی کشور باشد. من به عنوان یک اقتصاددان به حسن روحانی انتقاد دارم که چرا تیم اقتصادی او نتوانست مجلس را برای پذیرش FATFمتقاعد کند؟ این داستان به نفع ما بود. اگر می‌خواهیم کشور به سمت پیشرفت حرکت کند، باید از برخوردهای پوپولیستی دولت بپرهیزد و تحولات ساختاری را در دستور کار خود قرار دهد. درحال حاضرمردم وظیفه خود را انجام داده‌اند و حسن روحانی باید بداند بزرگترین سرمایه او مردم هستند که باید منفعت آنها را در نظر بگیرد.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید