Iranian Agriculture News Agency

مدیر عامل بنیاد بازی‌های رایانه‎‌ای:

آسیب های بازی های رایانه ای با توجه به عدم رعایت رده بندی سنی بیشتر می شود

آسیب های بازی های رایانه ای با توجه به عدم رعایت رده بندی سنی بیشتر می شود
مدیر عامل بنیاد بازی‌های رایانه‎‌ای گفت: سواد بازی‌های رایانه‌ای همانند سواد رسانه‌ای دارای اهمیت است و به این کمک می‌کند تا خانواده‌ها انتخاب‌های هوشمندانه‌تری برای فرزندانشان داشته باشند.
به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی جشنواره،حسن کریمی قدوسی مدیر عامل بنیاد بازی‌های رایانه‎‌ای گفت: سواد بازی‌های رایانه‌ای همانند سواد رسانه‌ای دارای اهمیت است و به این کمک می‌کند تا خانواده‌ها انتخاب‌های هوشمندانه‌تری برای فرزندانشان داشته باشند.
حسن کریمی قدوسی، مدیر عامل بنیاد بازی های رایانه ای در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره رسانه های دیجیتال سلامت، در خصوص اهمیت بازی های رایانه ای به عنوان زیر مجموعه ای از رسانه های دیجیتال گفت: سواد بازی های رایانه ای همانند سواد رسانه ای دارای اهمیت است و به این کمک می کند تا خانواده ها انتخاب های هوشمندانه تری برای فرزندانشان داشته باشند. البته در این حوزه نسبت به دنیا عقب تریم چرا که در کشورهای پیشرفته خانواده ها این فرهنگ را دارند که در کنار فرزندانشان بنشینند، با آنان بازی کنند یا اینکه خودشان انتخاب کنند که فرزندانشان به سمت کدام بازی برود، اما در کشور ما معمولا شرایط به گونه ای است که خانواده ها خودشان بازی ها را بدون مشورت با فرزندانشان خریداری می کنند و در اختیار آنان قرار می دهند، یا اینکه فرزندان بدون اطلاع خانواده ها یک بازی را خریداری می کنند. این باعث می شود آسیب های بازی های رایانه ای با توجه به عدم رعایت رده بندی سنی بیشتر شود.
او افزود: بحث دیگر کنترل میزان مصرف است. بر اساس پژوهش هایی که در سال 94 صورت گرفته مصرف متوسط و نرمال استفاده از بازی های رایانه ای در کشور روزانه 80 دقیقه است که اگر از این میزان فراتر برود یعنی آن فرد نسبت به بازی های رایانه ای اعتیاد پیدا کرده است. استفاده از روش های کنترل مصرف بازی ها توسط خانواده ها نیز مقوله‌ی دیگر است که معمولا کمتر کسی به آن اشراف دارد. مثلا کنسول های خانگی که در خانواده موجود است قابلیتی دارد که شما بتوانید میزانی برای بازی در طول روز تعیین کنید، یا بازی های خاصی در آن قابلیت اجرا داشته باشد. متاسفانه ما از ابزارهایی هم که در اختیار داریم استفاده نمی کنیم لذا کنترل مصرف را هم نداریم. این ها یکی دیگر از موضوعات سواد بازی های رایانه ای است که متاسفانه در کشور مغفول مانده است.
کریمی قدوسی با بیان اینکه در حوزه بازی های رایانه ای به این نتیجه رسیده ایم که باید در کشور یک پرتال جامع وجود داشته باشد، ادامه داد: در این صورت تمام بازی ها با محتوای تایید شده در این پرتال قرار داده می شود تا مردم بتوانند از طریق آن پرتال بازی ها را انتخاب و خریداری کنند. با توجه به اینکه بیشتر بازی ها در بستر دیجیتال عرضه می شود، بر اساس تعاملی که با عرضه کنندگان دیجیتال داریم رده بندی سنی هر بازی در مقابل نام و در صفحه بازی نشان داده می شود تا شما انتخاب هوشمندانه تری داشته باشید و بتوانید رده بندی سنی آن بازی را ببینید. همه این موارد در بستر دیجیتال عرضه می شوند.

او در خصوص نقش نهادهای حاکمیتی در توسعه رسانه های دیجیتال اضافه کرد: به نظر من توسعه این موضوع، از اقداماتی است که بخش خصوصی باید انجام دهد و نهادهای حاکمیتی باید در خصوص فرهنگسازی استفاده از رسانه های دیجیتال فعالیت بیشتری کند. برای توسعه این امر تا زمانی که بازار وجود داشته باشد، مطمئنا بخش خصوصی ورود پیدا می کند و قسمتی از بازار را از آن خود کرده و بازی ها را عرضه می کند. ما باید سعی کنیم در این زمینه هم از نظر میزان مصرف و نحوه مصرف فرهنگسازی انجام دهیم.

نخستین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال سلامت، مهر ماه امسال برگزار خواهد شد و امیرحسین اسدی دبیر علمی و محمد علی حجازی دبیر اجرایی جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت، برگزاری این رویداد را عهده‌دار هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید