Iranian Agriculture News Agency

هشدار فعالان اقتصادی به محدودیت‌ها و مشکلات تجاری

«ب.ز»های جدید در راه‌ آب گل‌آلود اقتصاد

ایانا- اقتصاد: اگر نتوانیم با جهان ارتباط داشته باشیم و مبادلات کالا و صادرات‌مان محدود شود، امثال بابک زنجانی‌ها در اقتصاد سروکله‌یشان پیدا خواهد شد تا بار دیگر از آب گل ‌آلوده ماهی بگیرند.

«ب.ز»های جدید در راه‌ آب گل‌آلود اقتصاد

نگاه‌ها برای خارج شدن از زیر فشاری که این روزها به اقتصاد کشور وارد می‌شود به سمت تولید داخلی چرخیده است و بسیاری اعتقاد دارند که تولید داخلی می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد و مانند ضمادی بر زخم اقتصاد عمل کند. کارشناسان معتقدند که در شرایط کنونی تنها راه کاهش وابستگی اقتصادی به نفت و درآمدهای نفتی و کاهش آسیب‌پذیری کشور، تولید کالاهای ایرانی و جایگزینی آنها با محصولات وارداتی است. از سوی دیگر تولیدکنندگان هم با تاکید بر اینکه تولید کشور چنین ظرفیتی را دارد، راوی نیازهای این بخش می‌شوند. تولیدات داخلی با کمبود مواد اولیه، تجهیزات و... رو‌به‌روست که اگر این مشکلات حل شود، می‌تواند نقش پررنگی در بازار داخل و حتی بازار صادراتی و ارزآوری ایفا کند. اما این بخش جدا از مشکلات تامین مواد اولیه و تجهیزات به‌روز با چالش‌های جدی هم مواجه است که ارزآوری این بخش را مشکل کرده. فعالان بخش اقتصادی نگران روابط اقتصادی کشور با سایر کشورها و بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های صورت گرفته برای حضور در بازارهای جهانی هستند. در این باره عبدالله مقدم فعال اقتصادی به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «در شرایط کنونی که جهان در مقابل اقتصاد کشورمان قرار گرفته و عرصه را بر ما تنگ کرده، ما باید بتوانیم به طور مسالمت‌آمیزی با جهان کنار بیایم و به نوعی باید مشکلات‌مان را با مذاکره و شفاف‌سازی در جهان حل کنیم.»

او ادامه داد: «امروزه روش دنیا تغییر کرده و ما نمی‌توانیم مانند دوره قبلی که گرفتار تحریم‌های بین‌المللی شدیم در این مقطع هم با راهکارهای گذشته پیش برویم، نباید شرایط را برای خودمان سخت‌تر کنیم و عرصه اقتصادی را برخود تنگ‌تر، اما در سیاست‌گذاری‌ها و نگاه به بخش داخلی طوری رفتار می‌کنیم که به نفع اقتصاد کشور و فعالیت بخش خصوصی نیست. به طور مثال ما در ماه‌های اخیر به آلمان صادراتی داشتیم اما به علت آن‌که به موقع نتوانستیم کالا را به آلمان برسانیم زیان مالی بزرگی دیدیم. چراکه کالاهای ما در گمرک ماند و تا بتوانیم مستندات و مدارکمان را فراهم کنیم فرصتمان تمام شد و مجبور شدیم چوب حراج به کالاهایمان بزنیم و بسیار ضرر کردیم که این گونه اتفاقات برای اقتصاد کشور به ویژه بخش خصوصی بسیار زیان‌آور است.»

وقتی بحث تحریم‌های دوباره به میان می‌آید، نگرانی‌ فعالان اقتصادی هم حول بروز فسادهای اقتصادی جدید و حتی ظهور بابک زنجانی‌های جدید می‌چرخد و حتی برخی از آنها خیلی جدی نسبت به این موضوع هشدار می‌دهند، این هشدار توسط مقدم هم تکرار می‌شود و این فعال اقتصادی، ظهور امثال بابک زنجانی را در شرایط حاکم بر اقتصاد، تهدیدی جدی برای کشور می‌داند، «اگر نتوانیم با جهان ارتباط داشته باشیم و مبادلات کالا و صادرات‌مان محدود شود، امثال بابک زنجانی‌ها در اقتصاد سروکله‌یشان پیدا خواهد شد تا بار دیگر از آب گل ‌آلوده ماهی بگیرند.»‌

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید