Iranian Agriculture News Agency

فصل دوم «به اضافه مستند» میزبان نادر طالب‌زاده

خاطرات دهه ۷۰ از بوسنی روی آنتن شبکه مستند

آخرین قسمت از فصل دوم برنامه «به اضافه مستند»، با پخش و بررسی مستند «مارش میرا» ساخته هادی نعمت‌الهی به روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت. فصل جدید این برنامه با طراحی جدید، از اوایل مهرماه پخش خواهد شد.

خاطرات دهه ۷۰ از بوسنی روی آنتن شبکه مستند

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، در این قسمت و پس از پخش مستند، نادر طالب‌زاده، مجری تلویزیون، مستندساز و دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو و هادی نعمت‌الهی، کارگردان مستند «مارش میرا» مهمان برنامه خواهند بود و با موضوع راهپیمایی بزرگ صلح در بوسنی و هرزگوین (مارش‌میرا)، تاریخچه این اتفاق و کشتار مسلمانان بوسنیایی گفتگو خواهند کرد. علاوه براین، محمدتقی فهیم و آرش خوشخو به نقد و بررسی فرمی این مستند خواهند پرداخت. گفتنی است که این قسمت از برنامه، آخرین قسمت از فصل دوم «به اضافه مستند» است و فصل سوم با طراحی جدید از اوایل مهرماه امسال به روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت.

مستند «مارش‌میرا» روایتی تصویری از مراسم پیاده‌روی صلح در کشور بوسنی هرزگوین است که همه ساله به منظور بزرگداشت شهدای مسلمان نسل‌کشی سربرنیتسا در جریان جنگ دهه ۱۹۹۰ میلادی در منطقه بالکان، برگزار می‎شود. سال گذشته و براساس فراخوان تشکل‌های مردم نهاد در ایران، از نویسندگان، پژوهشگران، خبرنگاران و فعالان صلح و مقاومت دعوت شد تا در این مراسم راه‌پیمایی حضور یابند و بنابراین گروهی از نویسندگان، پژوهشگران و مستندسازان ایرانی به این مراسم رفتند. مستند «مارش میرا» حاصل این سفر و روایتی از این راه‌پیمایی بزرگ به یاد بیش از 8 هزار شهید مسلمان بوسنیایی است.

نام بوسنی و سربرنیتسا همواره به یکدیگر گره خورده‌ است. سربرنیتسا شهری مسلمان‌نشین در دل شهرهای صرب‌نشین جمهوری خودمختار صربسکا در بوسنی و هرزگوین است. در ابتدای دهه 90 میلادی و پس از فروپاشی شوروی، یوگوسلاوی نیز به کشورهای مختلف تجزیه شد. کشورهایی مانند صربستان، کرواسی، آلبانی و... قبل از اتحاد، به‌صورت مستقل اداره می‌شدند. بوسنی و هرزگوین نیز یکی از کشورهایی بود که اعلام استقلال کرده بود. با توجه به اینکه تعداد مسلمانان در کل کشور بوسنی از دو فرقه دیگر بیشتر بود، با برگزاری انتخابات سراسری و آزاد، حزب SDA به‌رهبری علی عزت بگویچ به‌نمایندگی از مسلمانان قدرت را به‌دست گرفت. همین دلیل باعث آغاز جنگ بوسنی و حمله صرب‌ها و کروات‌ها به مسلمانان شد.

جولای 1995 روز کشتار جمعی 8372 مرد مسلمان بوسنیایی توسط صرب‌ها در شهر سربرنیتسا است. صرب‌ها در جریان این قتل‌عام، هزاران زن را نیز مورد تجاوز وحشیانه و آزار و اذیت قرار دادند. این جنایت به‌عنوان وحشیانه‌ترین اقدام در اروپا پس از جنگ جهانی دوم و توسط دو دادگاه بین‌المللی به‌عنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته شده است. از آن پس راه‌پیمایی صلح (مارش میرا) همه ساله در نیمه تیرماه در این کشور به یاد آن شهدا برگزار می‌شود. مستند «مارش میرا» ضمن به تصویرکشیدن این راه پیمایی، تاریخچه این اتفاق را مورد بررسی قرار می‌دهد. این مستند برای اولین بار در صدا و سیما و شبکه مستند رونمایی خواهد شد.

«برنامه به اضافه مستند» با اجرای سیدمحمدعلی صدری‌نیا، تهیه کنندگی سید محمدحسین میری و کارگردانی محمدرضا رضاییان سه‌شنبه 19 تیر ماه ساعت 20:30 از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد. بازپخش آن روزهای چهارشنبه 20 تیر ماه ساعت 9 و جمعه 22 تیر ماه ساعت 13:30 است

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید