Iranian Agriculture News Agency

یک مدیر گلخانه مکانیزه :

ایران در صادرات محصولات کشاورزى نسبت به نفت مزیت دارد

ایانا-کشاورزی: هزینه تولید گل ٣٠ درصد به طور قیمت تمام شده یک شاخه گل است. اما هزینه تولید یک بشکه نفت بیش از ٣٠ درصد قیمت تمام شده آن است

ایران در صادرات محصولات کشاورزى نسبت به نفت مزیت دارد

برعکس هوای خشک بیرون، حتی زیر سقف سوله‌ها هوا خنک‌تر است و رطوبت را هم می‌توان تحمل کرد. از لای در که باز است چیز زیادی پیدا نیست، جز خط هوای سرد که بوی سبزه می‌آورد و برگ‌های سبزی که بین‌شان لکه قرمز معلوم است.

در هردو سالن شرقی و غربی کارگران مشغول به کار هستند و سطل‌های سفید و آبی با تک شاخه‌های گل روی گاری دستی از چارچوب در بیرون می‌آید و کارگر مسئول جابه‌جایی در را می‌بندد.

هر سطل فقط یک واریته رنگی را دارد و بیش از پنج یا شش شاخه گل در آن نیست. گل‌ها به قدری تازه هستند که قطره‌های شبنم را می‌توان روی گلبرگ‌های آنتوریوم دید. اینجا یکی از مدرن‌ترین گلخانه‌های منطقه پیشوای ورامین است. گلخانه‌ای که گفته می‌شود بخش زیادی از محصولش را صادر می‌کند ضمن اینکه در بهر‌ه‌وری و مکانیزاسیون نیز یکی گلخانه‌های شاخص و سرآمد منطقه است. مسولان بسته‌بندی و جابه‌جایی، شاخه‌های گل را با دقت و ظرافت حمل می‌کنند و مسول بسته‌بندی انتهای شاخه‌های گل را داخل لوله‌های کوچکی می‌گذارد و به سطل دیگری منتقل می‌کند.

به گزارش ایانا، مهدی کبریایی زاده مدیر و گرداننده این گلخانه است. او برای گلخانه و هرآنچه که در آن می‌گذرد تمام وقت خود را صرف می‌کند. او در مورد عملکرد این گلخانه می‌گوید: این گلخانه حدود 30 واریته رنگی از انواع آنتوریوم را پرورش می‌دهد. البته ما گل‌های دیگر مانند رز و ارکیده هم پرورش گل داریم اما با این همه پرورش اصلی ما بر روی آنتوریوم است.

او اضافه می‌کند: تولید ما 90 شاخه گل آنتوریوم در متر مربع (برای یک‌سال) است که حدود 20 تا 40 شاخه بالاتر از برداشت معمول آنتوریوم در واحد سطح (50 تا 70 شاخه) است. این نکته را هم به یاد داشته باشید که فقط 30 درصد تولید ما به صادرات می‌رسد و بقیه در بازار داخلی فروخته می‌شود.

کبریایی‌زاده در مورد صادرات گل توضیح می‌دهد: بیشتر مقاصد صادراتی ما اروپا و کشور روسیه است. اما صادرات به خصوص صادرات گل به واقع کار آسانی نیست و هیچ مرجعی هم از در عمل از آن حمایت نمی‌کند. البته ما هم منتظر هیچ مرجع و مسئولی نماندیم و صفر تا صد صادرات را خودمان انجانم می‌دهیم.

او اضافه می‌کند: بازاریابی و شناسایی بازار، بسته‌بندی و ارسال به مقصد صادراتی همه بر عهده خودمان است. صادرات به طور کلی بی‌سامان رها شده در حالی که ارزآوری صادرات محصولات کشاورزی و به خصوص گل بسیار بالاست.

این مدیر واحد تولید کننده گل در مورد شیوه و راه‌های افزایش بهره‌وری و راه یافتن به بازارهای صادراتی می‌گوید: برای اینکه این واحد بتواند به درستی جایگاه خود را حفظ کند، سعی کردیم به بسته‌بندی محصولات‌مان بسیار توجه کنیم. هم مشاوره گرفتیم و هم برای بسته‌بندی از یک طراح حرفه‌ای کمک گرفتیم.

او اضافه می‌کند: بسته‌بندی نقش پایه‌ای برای صادرات دارد. در کشورهای خارجی بسته‌بندی جزئی از کیفیت کالاست و به بسته‌بندی به اندازه کیفیت خود کالا توجه می‌شود. بنابراین به بسته‌بندی گل‌ها و کیفیت‌ نگهداری آن تا زمان رسیدن به مقصد بسیار توجه کردیم.

کبریایی‌زاده در مورد افزایش بهره‌وری در واحد سطح و راهکارهای آن توضیح می‌دهد: مکانیزاسیون و آوردن ماشین‌آلات برای افزایش بهره‌وری اول راه افزایش بهره‌وری است. پس از آن باید از تمامی عوامل محیطی و فنی هم به اندازه کافی درست بررسی کرد. پس از آن استفاده از دانش نوین تخصصی در این زمینه است.

این تولید کننده توضیح  می‌دهد: استفاده از دانش داخلی بخش کوچک از کار بقیه کار باید استفاده و بهره‌بردای از دانش روز و خارج از مرزها باشد. برای مثال به دست آوردن بهره‌وری 90 شاخه در واحد سطح آن هم در حالی که معمول گلخانه‌های آنتوریوم در داخل کشور بین 50 تا 70 شاخه هستند، فقط با استفاده از فناوری امکان پذیر شده است. 

او اضافه مى کند: تجربه ثابت کرده جیره نویسی برای پرورش گیاه یک فن و علم است. ما جیره نویسى براى پرورش انتوریوم را با یک شرکت هلندى انجام مى دهیم. هلند شرکتهایى وجود دارد که ٣٠ سال سابقه  جیره نویسى دارند. ما کارشناسان خودمان را سالى چندبار به هلند مى فرستیم و حداقل سالى ١٠-١٢ مهمان از هلند براى آموزش داریم. 

کبریایى زاده در مورد هزینه هاى بسته بندی صادراتى و افزایش بهره ورى در یک گلخانه مکانیزه مى گوید: محاسبات ما نشان مى دهد بسته بندى صادراتى و بهبود کیفى تولید گل حدود ١١ درصد قیمت تمام شده گل است. این در حالى است که ما خداقل ٤٠ درصد افزایش بهره ورى در سطح داریم. 

او اصافه مى کند: در هلند بهره ورى مطلوب در یک گلخانه بین ١٢٠ تا ١٤٠ شاخه گل در واحد سطح است. اگر این میزان به ١١٠ برسد یعنى این گلخانه اقتصادی نیست و باید تعطیل شود. قیمت تمام شده محصول در بازارهاى جهانى بسیار مهم است. 

کبریایى زاده با اشاره به مزیت هاى صادراتى در مورد گل و محصولات کشاورزى براى ایران مى گوید: هزینه تولید گل ٣٠ درصد به طور قیمت تمام شده یک شاخه گل است. اما هزینه تولید یک بشکه نفت بیش از ٣٠ درصد قیمت تمام شده آن است. این تفاوت را هم در نظر داشته باشید که با مدرن تر کردن ابزار تولید سهم هزینه هاى تولید یک شاخه از قیمت تمام شده به ١٥ درصد هم مى رسد اما در مورد کالایى مانند نفت این مقدار کمتر از ٣٠ درصد نمى شود. 

او اضافه مى کند: زمان در بهره بردارى از گلخانه محصولات کشاورزى و گل بسیار کوتاه است. براى مثال برپایى و به ثمر رسیدن یک گلخانه ٢٧٠٠ هکتارى در نهایت یکسال است اما بهره برداری از یک فاز پروژه هاى نفتى چقدر است؟ یکسال؟ دو سال؟ پنج سال؟ به طور دقیق مشخص نیست. 

کبریایى زاده توضیح مى دهد: راهکار اقتصاد مقاومتى صادرات محصولات کشاورزى است. ایران بکى از سه کشور دنیاست که هزینه تولید به خصوص تولید محصولات کشاورزى بسار ارزان است و مزیت صادراتی براى آن وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید