Iranian Agriculture News Agency

شیلات آسیب کمتری از تحریم‌ها می‌بیند

ارزآوری با پروبال دادن به آبزی‌پروری

ایانا-کشاورزی: به این علت که خلیج‌فارس به آب‌های آزاد جهان راه دارد و در اطراف دریای خزر نیز عمده کشورهایی وجود دارند که روابطشان با ما دوستانه است، می‌توانیم از طریق این صنعت تامین ارز کنیم. در واقع بخشی از ارز مورد نیاز کشور که توسط نفت تامین می‌شود، می‌تواند از طریق صادرات محصولات دیگری همچون صادرات محصولات شیلاتی جایگزین شود. همچنین به علت آن‌که شیلات در مقایسه با نفت تجارت کوچکی به حساب می‌آید تحریم‌ها کمتر آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

ارزآوری با پروبال دادن به آبزی‌پروری

صنعت نوپای پرورش آبزی در کشور با آن‌که چند دهه بیشتر از عمرش نمی‌گذرد اما توانسته ‌است با پیشرفت سریع و رشد روزافزون تولیدات، در بازارجهانی و منطقه‌ای حرفی برای گفتن داشته باشد. زمین و ذخایرآب مناسب برای پرورش آبزیان، به علاوه دانش کافی در این زمینه باعث موفقیت‌های چشمگیری در سطح جهانی و منطقه‌ای شده است اما با درنظر گرفتن وضعیت صنعت پرورش آبزی در جهان و کشورهای صاحب‎نام و پیشرو در این بخش، این صنعت نوپا با وجود مزیت‌های خوبی که در کشور دارد، اما هنوز جای کار دارد.

به گزارش ایانا، علیرضا نصیری عضو هیئت‌ علمی یکی از دانشگاه‌های چین در ارتباط با شرایط سرمایه‎‌گذاری در این صنعت گفت: «سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار در صنعت آبزیان کشور هدفی است که ما از دو دهه گذشته در چین به دنبال آن بوده‌ایم. تامین سرمایه و پیداکردن سرمایه‌گذار برای بخش‌های مختلف از جمله بخش آبزی‌پروری یکی از دغدغه‌ها و راهی برای پیشرفت و گسترش این صنعت است.»

نصیری به بررسی موانع و مشکلات پیش‌روی این صنعت نوپا پرداخت و مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری در این بخش را به سه علت اصلی تقسیم کرد و گفت: «‌یکی از این مشکلات اساسی که مانع  پیشرفت در این صنعت شده‌ است تاخیر ایران در پذیرش تکنولوژی‌های جدید است، حدود15 سال پیش بود که از منطقه آزاد اروندرود خواستار همکاری با شرکت‌های سرمایه‌گذارچینی بودند وقتی از طرف چینی‌ها، پرورش ماهی در قفس به ایران پیشنهاد شد این پروژه به یک علت زیست محیطی متوقف شد و آن هم اعتقاد طرف ایرانی به آلودگی محیط زیست در پی پرورش ماهی در قفس بود. در واقع اعتقاد داشتند بخشی از غذای ماهی که خورده نمی‌شود به بستر دریا می‌رود. همین یک مورد باعث شد، پروسه طولانی و پروژه به خوبی جلو نرفت. علت دوم این است که سرعت رشد آبزی‌پروری در قفس در حال حاضر در ایران  رو به افزایش است. در واقع ما می‌خواهیم تاخیر در به کارگیری و پذیریش تکنولوژی‌ها و عقب‌افتادگی از صنعت جهانی را با سرعت زیاد جبران کنیم، زیرا تکنولوژی پرورش در قفس که امروزه در کشور انجام می‌شود در واقع متعلق به 15سال پیش است و اکنون تلاش می‌شود این فاصله جبران شود. علت سوم عدم توانایی شرکت‌های ایرانی و سرمایه‌پذیرهای ایرانی برای استانداردسازی و جذب سرمایه‌گذاری است.»

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایانا، در ارتباط با نقش آبزی پروری در شرایط کنونی اقتصاد کشور گفت: «آبزی‌پروری می‌تواند موادغذایی داخلی را تامین کند و جایگزین موادی شود که ما از خارج وارد می‌کنیم. همچنین به این علت که خلیج‌فارس به آب‌های آزاد جهان راه دارد و در اطراف دریای خزر نیز عمده کشورهایی وجود  دارند که روابطشان با ما دوستانه است، می‌توانیم از طریق این صنعت تامین ارز کنیم. در واقع بخشی از ارز مورد نیاز کشور که توسط نفت تامین می‌شود، می‌تواند از طریق صادرات محصولات دیگری همچون صادرات محصولات شیلاتی جایگزین شود. همچنین به علت آن‌که شیلات در مقایسه با نفت تجارت کوچکی به حساب می‌آید تحریم‌ها کمتر آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید