Iranian Agriculture News Agency

رییس جهاد کشاورزی استان تهران در گفت‌وگو با ایانا:

کمتر از ۸ درصدتولیدی‌های کشاورزی تهران نیمه‌فعال است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: از مجموع ۱۵هزار واحد تولیدی- خدماتی (به جز مزارع و باغات) است، که کمتر از ۸ درصد این واحدها درحدود هزار واحد نیمه فعال و غیرفعال است.

کمتر از ۸ درصدتولیدی‌های کشاورزی تهران نیمه‌فعال است

کریم ذوالفقاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در تهران، کشاورزی در استان تهران را پیشرفته و درحدکشورهای توسعه یافته دانست و گفت: در سه ماهه نخست امسال، ۵۰هکتار گلخانه جدید افتتاح شده است.

ذوالفقاری ادامه داد: استان تهران ۵۰درصد از تولید گیلاس و ۳۰درصد تولید گل های شاخه بریده در کشور را در دست دارد؛ محصولات تولیدی کشاورزی استان در حد استانداردهای صادراتی است.

ذوالفقاری گفت: استان تهران علی‌رغم داشتن ۱/۲ درصد اراضی کشاورزی کشور، ۵/۷ درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص  داده است.

این مقام مسئول با ذکر نمونه‌هایی از کشاورزی استان گفت: در استان مجتمع گاوداری با ۲۵ هزار راس دام دوشا داریم؛ همچنین یک گاوداری صنعتی با ۸هزار راس روزانه ۹۰ تن شیر تولید می کند؛ میانگین تولید گندم آبی در کشور ۴ تن است اما در استان تهران به ۶ تن می  رسد.

او گفت: به جز گوشت قرمز و بذور کشاورزی که بخشی از طریق واردات تامین می‌شوند، در سایر محصولات کشاورزی به کفایت نیاز و حتی مازاد تولید در استان وجود دارد که به فرآخور صلاح مملکت به دنبال بازار فروش این محصولات هستیم.

ذوالفقاری با اشاره به کشت فراسرزمینی کشاورزان استان در کشورهای غنا و گرجستان گفت: محصولات پرآب‌بر را در این کشورها تولید خواهیم کرد.

این مقام مسئول بابیان اینکه ۳میلیون تن از کل تولیدات کشاورزی استان با استفاده از صنایع تبدیلی و تکمیلی فرآوری شده و خام فروشی اتفاق نمی‌افتد، افزود: استان تهران با داشتن ۲۰ درصد بازار مصرف کشور، بارانداز خوبی برای محصولات در سطح کشور به شمار می‌رود.

او با اشاره به استفاده از فنّاوری برتر در پروژه‌های مهم کشاورزی استان ازجمله مکانیزاسیون، گلخانه و آبیاری تحت‌فشار گفت: میانگین تولید محصول به ازای هر مترمکعب آب در کشور ۱/۵ کیلوگرم است اما در استان تهران این رقم ۲ کیلوگرم است؛ همچنین متوسط ضریب مکانیزاسیون در کشور ۱/۶ و در استان ۱/۹۶ است

ذوالفقاری با تأکید بر اینکه کشاورزان تهران تمکن مالی دارند، گفت: یکی از کشاورزان استان ۳۶۰۰هکتار زمین دارد؛ کشاورزان ما تجربیات و فنّاوری روز را در اراضی استان که ارزش‌افزوده بالایی نسبت به سایر استان‌ها دارد، وارد می‌کند؛ هم‌چنین کشاورزان استان ارتباط خوب با متصدیان و بدنه سازمان دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید