Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تأکید کرد؛

نگاه جدی به الگوی کشت در کشاورزی مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشاورزی مازندران سال‌های خوبی را پیش رو ندارد و بر این اساس باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری در مسئله منابع آبی و نگاه جدی در بحث الگوی کشت داشته باشیم.

نگاه جدی به الگوی کشت در کشاورزی مازندران

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، عزیزالله شهیدی‌فر با بیان اینکه در کشاورزی مازندران ابتدا باید به زیرساخت‌ها توجه جدی شود و امکاناتی که در زیرساخت‌ها وجود دارد شناسایی شود، اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی برای بخش کشاورزی را طبق وضعیت موجود تنظیم کنیم و دورنمایی از آینده داشته باشیم.

شهیدی‌فر با اشاره به این نکته که تولید کشاورزی مازندران یک تولید آب‌بر است، ادامه داد: کشاورزی در حال گذر است و عبور از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن نیازمند منابع آبی زیادی بوده و منابع آبی استان برای تعریف الگوی کشت بسیار مهم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: ذخایر آبی در آب‌بندان، چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و سدهایی در استان داریم که باید جدی آن را دنبال کنیم و ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم چراکه نیاز آبی از شرق تا غرب استان تفاوت است و بستگی به نوع کشت دارد.

این مسؤول اضافه کرد: به‌عنوان نمونه در غرب استان محصولات باغی زیادی داریم، در شرق استان محصولات زراعی حرف اول را می‌زند و در شهرهای مرکزی محصولات زراعی و باغی فراوان است.

شهیدی‌فر به بحث دام و طیور و شیلات اشاره کرد و یادآور شد: بیش از 90 هزار تن محصولات شیلاتی در استان تولید شده که 80 درصد آن خارج از دریا صید می‌شود.

او ادامه داد: ماهیان گرمابی و سردابی که در استخر و آب‌بندان‌ها پرورش پیدا می‌کنند، نشان‌دهنده این است هر فعالیتی در مازندران نیاز آبی فراوانی را می‌طلبد و باید آب در دسترس باشد تا تولید محصولات کشاورزی داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: دنیا، ایران و مازندران سال‌های خوبی را پیش رو ندارد و بر این اساس باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری در مسئله منابع آبی و نگاه جدی در بحث الگوی کشت داشته باشیم و بیشتر محصولات را  شامل باغبانی، گل و گیاه و سبزی و صیفی را به سمت تولید گلخانه‌ای سوق دهیم.

این مسؤول اظهار کرد: به‌دنبال به‌کارگیری تکنولوژی جدید و روش‌های نوین آبیاری را در محصولات زراعی و باغی در استان هستیم و آبیاری تحت فشار، قطره‌ای، کانال‌ها، سردهنه‌ها، رودخانه‌ها، تجهیز نوسازی و زهکشی اراضی را به‌طور جدی دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید