Iranian Agriculture News Agency

در پی بازدید از طرح های دام و طیور استان صورت گرفت؛

پیگیری تکمیل میدان عرضه دام زنده در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بازدید از سه طرح در حوزه دام و طیور، ضمن پیگیری رفع مشکلاتی چون تأمین نهاده‌ها و علوفه، افزایش ظرفیت تولید مجتمع دامپروری بنیاد مستضعفان از 38 به 50 تن، توسعه فاز دوم طرح مرغ تخم‌گذار و تکمیل میدان عرضه دام زنده را از اهداف این بازدیدها اعلام کرد.

پیگیری تکمیل میدان عرضه دام زنده در  کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرنگار ایانا در یاسوج، الیاس تاج‌الدینی  و در روزهای نخست کاری، طالبیان‌پور، معاون بهبود تولیدات دامی و عزیزی، مدیر شرکت پشتیبانی دام خود را صدا کرد تا از چند واحد تولیدی در حوزه دام شهرستان‌های بویراحمد و دنا بازدید و در جریان مشکلات و روند فعالیت آنان قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابتدا به مجتمع دامپروری بنیاد مستضعفان در روستای توت‌نده در شهرستان دنا رفت و از مدیر جوان این مجتمع تولیدی آخرین روند کاری و مشکلات این واحد را شنید و دستورات لازم را صادر کرد.

او بعد از این، از پروژه میدان عرضه دام در محدوده کمربندی جاده اصفهان، دیدن کرد و توصیه‌ها و دستوراتی برای تسهیل در پیشرفت فیزیکی این پروژه مهم که بیش از یک دهه در دستور کار این استان است، داشت.

تاج‌الدینی در گام بعد به واحد تولیدی مرغ تخم‌گذار در روستای گنجه‌ای شهرستان بویراحمد رفت و به صحبت‌ها و درددل‌های مدیر جوان این واحد تولیدی نیز گوش داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد که از واحدهای مختلف مجتمع دامپروری بنیاد مستضعفان دیدن کرده بود در نشستی اداری از امیرمحمد شفیعی، مدیر این مجتمع شنید که تأمین علوفه و نهاده‌های کشاورزی با توجه به وضعیت خشکسالی و کمبود نقدینگی یکی از مشکلات اصلی این واحد تولیدی است.

مدیر مجتمع دامپروری بنیاد مستضعفان همچنین گزارش داد که این مجتمع در حال حاضر با هزار و 300 رأس گاو مولد و هزار و 50 رأس دوشا روزانه 38 تن شیر با کیفیت با کمترین بار میکروبی و درصد پروتئین و چربی کم‌نظیر در کشور با یک برند مشخص تولید می‌کند.

او ادامه داد: در این واحد تولیدی 70 نفر به صورت مستقیم و 1500 نفر با احتساب زنجیره پسین تولید لبنیات به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند که یکی از اولویت‌های ما حفظ اشتغال و تولید موجود با وجود همه سختی‌ها است.

شفیعی، واردات 70 درصد نیازهای تولید در این صنعت، کمبود نقدینگی، حاشیه سود کم و مهم‌تر از این‌ها کمبود علوفه و هزینه‌های بالای تأمین آن را از مهم‌ترین مشکلات مجتمع تحت مدیریتش خواند و تأکید کرد: انتظار ما از مسئولان جهاد کشاورزی حمایت به ویژه برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز است.

او افزود: شما بهتر از ما شرایط این استان و محرومیت‌های آن را می‌دانید بنابراین یک سرمایه‌گذار اگر حمایتی ازمسئولان نبیند نه تنها به فکر توسعه کارش نیست بلکه دلگرمی برای ادامه فعالیت موجود را نیز ندارد.

شفیعی همچنین، موانع توسعه و افزایش ظرفیت این مجتمع دامپروری را از جمله نزدیکی به روستا و مشکلات زیست‌محیطی برای توسعه آن را دیگر مشکلات خواند و از تاج‌الدینی تقاضا کرد تا درا ین زمینه نیز به او کمک کند.

او از رئیس سازمان جهاد کشاورزی برای بازدید از این مجتمع دامپروری قدردانی کرد و گفت که این بازدید در روزهای نخست کاری وی نشان از اهمیت دادن به تولید دارد و این‌ها برای ما دلگرم‌کننده است.

شفیعی قول داد تا اگر از سوی جهاد کشاورزی مورد حمایت قرار گیرد برای احداث چند مجتمع دامپروری دیگر در چند نقطه این استان از جمله شهرستان لنده که بنیاد مستضعفان به عنوان طرح پایلوت اقتصادی در آن فعالیت می‌کند، همکاری کند.

او همچنین برنامه خود را افزایش ظرفیت تولید شیر این مجتمع از 38 تن به 50 تن دانست و گفت این مهم در صورت همکاری و مساعدت جهاد کشاورزی، می‌تواند کمک شایانی به بخش تولید و درآمد این مجتمع در کنار حفظ اشتغال آن داشته باشد.

بعد از این گزارش، تاج‌الدینی از مدیر پشتیبانی امور دام خود خواست تا هرگونه حمایتی را در زمینه تأمین علوفه با شرایط مدت‌دار، ضمانت‌نامه و اقساطی و یا هر روش دیگری انجام دهد و این واحد تولیدی برای تأمین نهاده‌های کشاورزی به دردسر نیفتد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: اینکه یک مدیر جوان اما با تجربه در رأس این مجتمع دامپروری قرار گرفته انسان را امیدوار می‌کند تا با انرژی و انگیزه در مسیر تولید پله‌های ترقی و پیشرفت طی شود.

وی گفت: فعالیت در مناطق محروم صرفا با نگاه اقتصادی نیست و این‌گونه اقدامات بنیاد مستضعفان برای ما بارازش است.

وی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام موضوع تأمین آسان علوفه این واحد دامی را در دستور کار قرار داده است، تصریح کرد: با تهاتر محصول تولیدی این مجتمع یعنی "َشیر" با علوفه از سوی تعاون روستایی می‌توان تا حد زیادی این دغدغه مدیران این واحد تولیدی را رفع کرد.

تاج‌الدینی همچنین برای رفع موانع توسعه و گسترش ظرفیت این مجتمع نیز از معاون بهبود تولیدات دامی خود خواست تا واحدهای راکد دامپروری و گاوداری نزدیک این منطقه را شناسایی کند و آن‌ها را در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دهد تا هم این واحدها فعال شوند و هم مشکل فضای فیزیکی و انتقال بخش گاوهای مولد در این مجتمع حل شود.

او گفت که مجوزهای زیادی در حوزه دام و طیور صادر شده که بخشی از آنها راکد بوده و تمایلی به فعالیت در این زمینه را ندارند اما متأسفانه سرانه‌ها و ظرفیت‌ها را پر کردند و میانگین تولید این استان را به نست تعداد واحدها نیز پایین آورده در صورتی که باید با حذف این مجوزهایی که در میدان تولید جایی ندارند، فضا برای افرادی که واقعا اهل کار هستند فراهم شود.

این پیشنهادات مورد استقبال مدیران مجتمع دامپروری بنیاد مستضعفان قرار گرفت.

مدیر پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این بازدید بیان کرد: حمایت از واحدهای تولیدی رسالت اصلی متولیان بخش کشاورزی است و مجتمع تولیدی موفق دامپروری بنیاد مستضعفان نیز از این امر مستثنی نیست و بنا به دستور رئیس سازمان رفع این مشکلات را در دستور کار قرار می‌دهیم.

عزیزی گفت: پیشنهاد ما این است که مدیران این مجتمع تولیدی جو و ذرت خریداری شده از سوی شرکت پشتیبانی را در بورس با قیمت مناسب خریداری کنند تا متحمل هزینه‌های حمل و نقل نشود.

وی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام امسال 9 هزار تن ذرت را به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری کردیم که پنج هزارتن آن را از طریق بورس به فر.ش رساندیم و این فرصت خوبی برای واحدهای تولیدی حوزه دام و طیور است.

تاج‌الدینی در گام دوم به محل احداث میدان عرضه دام رفت.

مراد احدی‌اصل، مجری این طرح، اشتغال‌زایی آن را 10 نفر خواند و گفت که ظرفیت این میدان عرضه دام زنده هزار 200 دام سبک و 200 دام سنگین است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این بازدید نیز با اشاره به جوان بودن سرمایه‌گذار میدان عرضه دام، تأکید کرد: ورود افراد جوان به بخش تولید، موجب پویایی و تحرک این بخش خواهد شد.

تاج‌الدینی افزود: میدان عرضه دام زنده یک مطالبه قدیمی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که با جدیت روی آن تمرکز خواهیم کرد تا با رفع مشکلات و موانع اجرایی آن به زودی شاهد افتتاح آن باشیم.

مقصد بعدی مدیران بخش کشاورزی، واحد تولیدی مرغ تخم‌گذار در روستای گنجه‌ای شهرستان بویراحمد بود که رحیم پازیر، مدیر این واحد تولیدی در گزارشی گفت: این واحد بعد از یک دوره رکود در سال 92 مجددا فعال شد و اکنون در دوره سوم فعالیت خود است.

پازیر توضیح داد: تولید روزانه این واحد در حدود 2 تن و 700 کیلوگرم در روز است که همگی این تولیدات در درون همین استان مصرف می‌شوند.

وی تصریح کرد: تخم‌مرغ تولیدی استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از باکیفیت‌ترین و سالم‌ترین تخم‌مرغ‌های کشور است که بدون آنتی‌بیوتیک و با جیره غذایی علمی در این واحد تولید می‌شود.

پازیر اشتغال‌زایی این طرح را 10 نفر عنوان کرد.

وی از همکاری خوب جهاد کشاورزی به ویژه در تأمین نهاده‌های مورد نیاز در شرکت پشتیبانی امور دام گفت و افزود که انتظار ما این است که این حمایت‌ها مستمر و بیشتر باشد.

مدیر واحد تولیدی مرغ تخم‌گذار پیشگامان کوثردنا از برنامه سرمایه‌گذار این طرح برای توسعه این واحد در صورت حمایت جهاد کشاورزی گفت اما مخالفت محیطزیست با توجه به نزدیکی به روستا را مانعی برای این هدف مطرح کرد.

محمد جعفر طالبان‌پور، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی نیز در این بازدید از وجود چهار واحد مرغ‌تخم‌گذار در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: این تعداد واحد مرغ تخم‌گذار، حدود 45 درصد از نیاز این استان به تخم‌مرغ را تأمین می‌کنند.

طالبیان‌پور میزان نیاز این استان به تخم‌مرغ را هشت هزار و 500 تن در سال اعلام کرد.

در پایان این بازدید، تاج‌الدینی در پاسخ به دغدغه‌های مدیر واحد  با بیان اینکه جهاد کشاورزی اگر نخواهد از چنین واحدهای فعالی حمایت کند، پس چه رسالت دیگری دارد خطاب به مدیران متولی این بخش گفت: واحدهای فعال اینچنین نباید به هیچ وجه برای دریافت نهاده و هر اقدام حمایتی معطل شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همچنین تأکید کرد: اگر سرمایه‌گذار برای توسعه این واحد تولیدی تمایل دارد، جهاد کشاورزی با رعایت مسائل زیست محیطی از همه ظرفیت‌ها برای صدور این مجوز استفاده خواهد کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید