Iranian Agriculture News Agency

آماده سازی زمین‌های مین‌گذاری دشت زهاب برای کشاورزی

اینجا کشاورزی کنار مین‌ها رونق می‌گیرد

ایانا-کشاورزی: این زمین‌ها باید ابتدا پاکسازی می‌شد و بعد آماده کشت و بهره برداری. برای پاک‌سازی این زمین‌ها از مین مدت‌ها وقت صرف شد، غیر از صرف وقت برای هر هکتار از این زمین‌ها حدود ٤١ میلیون تومان هزینه صرف شده است.

اینجا کشاورزی کنار مین‌ها رونق می‌گیرد

یک طرف جاده کوه است و طرف دیگر دشت و تپه ماهورهایی پوشیده از  درخت‌های بلوط است که گرمی هوا را می‌شکند.  هرچه به سمت غرب که می‌رویم هوا آهسته آهسته گرم‌تر می‌شود. اینجا کرمانشاه به سمت سرپل ذهاب و دشت ذهاب است. جایی که قرار است در آینده ای نه چندان دور تبدیل به قطب کشاورزی غرب کشور شود. جاده به سمت قصر شیرین ادامه دارد و خانه‌های اطراف کم و بیش سرپا ایستاده‌اند. 

به گزارش ایانا، جاده پس از شیب تند به سرازیری می‌افتد هوا هم به یکباره داغ‌تر می‌شود. آنقدر داغ که خنک کننده خودرو هم فقط باد داغ می‌زند. نمی‌دانم درست می‌بینم یا اشکالی در درجه حرارت خودرو مشکلی وجود دارد چون این دستگاه عدد ٦١ درجه سانتیگراد را نشان می‌دهد. 

این دشت وسیع دشت ذهاب است جایی که پشت تپه‌هایش کشور عراق و اقلیم کردستان است.

تا چشم کار می‌کند دشت بی‌درخت است اما تکه تکه سبز و خاکستری است و برخی قطعه‌های زمین مشخص است خاک‌ورزی شده و برای کشت آماده می‌شود. بینابین زمین‌ها و به خصوص حاشیه راه خاکی هموار شده بین زمین‌ها، مکعب‌های سیمانی و لوله‌هایی که از آن بیرون ‌آمده جلب توجه می‌کند. 

اینجا منطقه‌ای است که حدود دو سالی می‌شود وزارت جهاد کشاورزی سعی کرده به آن آبرسانی کند و سیستم آبیاری تحت فشار آن را به بهره‌برداری برساند. 

یکی از مدیران پروژه این طرح در مورد انتخاب این مناطق برای بازسازی می‌گوید: این مناطق جزو ٢٠٠ هزار هکتار ی است که به آنها آبرسانی شده و با آبیاری تحت فشار قرار است به بهره‌برداری برسد. 

علیرضا محمدپور سرپرست کارگاه تخصصی سماوات (قرارگاه خاتم الانبیا) در مورد آماده سازی این زمین‌ها می‌گوید: این زمین‌ها باید ابتدا پاکسازی می‌شد و بعد آماده کشت و بهره بوداری. برای پاک‌سازی این زمین‌ها از مین مدت‌ها وقت صرف شد، غیر از صرف وقت برای هر هکتار از این زمین‌ها حدود ٤١ میلیون تومان هزینه صرف شده است. 

او اضافه می‌کند: این زمین‌ها یک‌بار تا عمق یک متری و برخی از قطعات یک‌بار هم تا عمق دو متری پاکسازی شده‌اند. حداقل ٥٠ درصد زمین‌ها تا ٢متر پاک‌سازی شده‌اند. همه این کارها باید انجام می‌شد تا زمین‌ها برای کارگذاری لوله‌های آب آماده شود.  چون قرار است از هر دو نوع آبیاری قطره‌ای و آبیاری بارانی استفاده شود. 

محمدپور در مورد آبیاری این زمین‌ها توضیح مى‌دهد: سرچشمه این آب از کردستان است که از آب‌های مرزی مهار شده به این سمت هدایت می‌شود. در طول مسیر این آب‌ها حدود ١١ سد کوچک و بزرگ وجود دارد تا بتوان این آبها را مهار کرد. 

او اضافه می‌کند: با توجه به بحران آب و اتفاق‌هایی که در بخش کشاورزی رخ داده چاره‌ای نبود جز اینکه این کار با سرعت پیش برود و اعتبار این کار هم به سرعت از صندوق توسعه ملی تامین شود. در حال حاضر ١٢هزار و ٥٠٠ هکتار از ٥٢ هزار هکتار که در استان کرمانشاه واقع شده تا به امروز به بهره‌برداری رسیده است. 

این مسول اجرایی این پروژه، همچنان در هوای ٦١ درجه دست ذهاب و قصر شیرین توضیح کاملی از آنچه انجام شده و زمین‌هایی که الان در حال بهره‌برداری هستند می‌دهد. زمین‌هایی که به کشت گندم، صیفی، غلات و حبوبات اختصاص یافته است. 

مرادعلی یکی از کشاورزانی است که زمین‌های آماده سازی شده را در اختیار دارد، او زمینش را با متوسط برداشت ٨ تن در هکتار آماده و بهره‌برداری کرده است. او از فروش گندمش بیش از ٦٧ میلیون تومان دریافت کرده و زمینش را برای کشت دوم (کلزا) آماده کرده است. 

مدیر  اجرایی دیگر این پروژه می‌گوید: این زمین‌ها حدود چهار سال است که آماده سازی می‌شود و از دو سال پیش وزرات جهاد کشاورزی با کار شبانه‌روزی این زمین‌ها را آماده بهره‌برداری کرده است اما بخش زیادی از این زمین‌ها که هنوز آب به آنها نرسیده، نیازمند همکاری وزارت نیرو است. البته در تمام این سال‌ها وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی هم پای هم تلاش کرده‌اند تا آب به این زمین‌ها برسد. حالا کار آماده سازی این زمین‌ها از طرف وزارت جهاد کشاورزی به اتمام رسیده و دیگر رساندن آب بر عهده وزارت نیرو است. 

دست تفتیده ذهاب زیر تیغ آفتاب پر از ناهمواری است، وقتی می‌پرسیم چرا قسمت‌هایی از این زمین‌ها هنوز خاکستری است جواب می‌دهند این قسمت‌ها از مین پاک نمی‌شود. این زمین‌ها خط مرزی هستند و برای حفاظت از مرزها اجازه می‌دهند که مین‌ها همانجا بمانند. فقط با علایم هشدار دهنده  این زمین‌ها را جدا می‌کنند. ولی در کنار همین زمین‌ها بازهم زندگی جریان دارد و کشاورزها کشت و کار می‌کنند. اینجا زندگی کنار مین‌ها عادی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید