Iranian Agriculture News Agency

پایان جلسه کمیسیون برجام

وین؛ تلاقی واقعیت و آرزوها

موگرینی: برای نجات برجام هر کاری می کنیم/ ظریف: در تهران تصمیم می گیریم

ایانا_ گروه اخبار و رویدادها|| برجام حالا وارد مرحله جدیدی شده است. مرحله‌ای که با خروج ایالات متحده از این توافقنامه دور دیگری را دارد تجربه می‌کند. همان زمان که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند رهبر معظم انقلاب بر این موضوع تاکید داشتند که اروپایی‌ها باید تضمین بدهند. حالا محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، یک بار دیگر وارد مذاکراتی شده که بتواند طی آن تضمین‌های لازم و البته کافی را از اروپائی‌ها بگیرد.

وین؛ تلاقی واقعیت و آرزوها

در وین نشست  4+1  در هتل کوبورگ  برگزار شد. در این نشست بسته پیشنهادی اقتصادی اروپا با هدف تامین منافع اقتصادی تجاری و مالی ایران از ادامه اجرای برجام بدون آمریکا ارائه شده است .

به گزارش ایانا اخبار نشست به شرح زیر می آید :

ظریف در جمع خبرنگاران بعد از نشست : باید وارد مرحله اجرایی شدن تعهدات اروپایی ها شویم و قبل از تحریم های آمریکا باید تعهدات اروپایی ها اجرایی شود ، تصمیم را در تهران می گیریم .

موگرینی دقایقی پیش بعد از پایان نشست بیانیه ای خواند که یک صفحه و نیم بود و تکرار صحبتهایش بود .

وزیر خارجه فرانسه قبل از نشست  : ایران از تهدیدهایش دست بردارد، بسته پیشنهاد ها قبل از ماه اوت نمی رسد اما تلاش می کنیم قبل از تحریم های دور دوم آماده شود .

رویترز : آلمان اعلام کرد بسته پیشنهادی اروپا بطور کامل تحریم های آمریکا را جبران نخواهد کرد.

دیپلمات اروپایی: به پیشرفت‌هایی برای حفظ برجام دست یافته‌ایم.

یک دیپلمات اروپایی با بیان اینکه هدف از نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۴ حفظ برجام است، گفت: ما به پیشرفت‌هایی دست یافته‌ایم، اما بعید است بتوان تمام انتظارات ایران را برآورده کرد.

رویترز، وزیران امور خارجه انگلیس، چین‌،‌ آلمان و روسیه قرار است امروز به همراه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای اولین بار پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با یکدیگر دیدار کنند، اما دیپلمات‌ها فضای کمی برای نجات این توافق می‌بینند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی در این باره گفت: هدف (از این نشست) حفظ توافق هسته‌ای است. ما به پیشرفت‌هایی شامل تضمین بخش‌هایی از فروش نفت دست یافته‌ایم، اما بعید است انتظارات ایران برآورده شود. این مساله تنها مربوط به آنچه اروپایی‌ها انجام بدهند نیست، بلکه درباره این است که چینی‌ها، ‌روس‌ها، هندی‌ها و دیگران چه کمکی می‌توانند ارائه دهند.

فرانسه: پیشنهاد اقتصادی اروپا به ایران تا «نوامبر» آماده می‌شود.

ظریف با وزیر خارجه چین دیدار کرد

نشست ظریف و وانگ یی پیش از نشست وزیران خارجه ایران و ۴+۱ و موگرینی برگزار شد.

ظریف پیش از نشست برجام، با لاوروف دیدار کرد

وزیر خارجه کشورمان پیش از نشست با وزیران خارجه ۴+۱ و موگرینی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

صبحانه کاری ظریف و موگرینی

 

محمد جواد ظریف پس از ورود به وین در جمع خبرنگاران گفت: دستور کار من کاملا روشن است؛ دستیابی به راه حل های عملی.

 

ظریف ادامه داد: انتظار دارم همتایانم در اتحادیه اروپا بویژه سه کشور اروپایی به اضافه چین و روسیه بجای قول های بزرگ و نامشخص، تعهداتی روشن و قابل اجرا بدهند.

وزیر خارجه در پاسخ به این که روز جمعه بسته اقتصادی اتحادیه اروپا به ایران ارائه خواهد شد، انتظارات شما از این بسته چه خواهد بود؟ گفت: آنچه که انتظار داریم این است که روز جمعه بسته ای را که ارائه می دهند تعهدات مجموعه کشورهای باقی مانده از ۱+۵ یعنی کشورهای چین و روسیه و سه کشور اتحادیه اروپایی و خود اتحادیه اروپا در واقع تعهداتی باشد که حقوق مردم ایران از برجام، حال چه حقوق اقتصادی و چه سایر حقوقشان را دیده باشد، چون برجام منحصرا حقوق اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایجاد نکرده است بلکه در حوزه هسته ای و سیاسی اقداماتی را پیش بینی کرده است که باید توسط طرف های دیگر انجام می شده است.

وی گفت: خیلی از این اقدامات مخصوصا در حوزه اقتصادی اقداماتی بوده است که منوط به برداشته شدن تحریم های آمریکا و اکنون که این تحریم ها بازگشت پیدا کرده بر اثر اقدام غیرقانونی ایالات متحده، لازم است که سایر اعضای برجام به عنوان مسئولیت مشترکی که داشتند جبران بکنند.

ظریف افزود: لذا آنچه که ما توقع داریم این است که حقوق مردم ایران دیده بشود البته ریز توقعات خودمان را به اتحادیه اروپا و سایر اعضای برجام اطلاع داده و حال روز جمعه باید ببینیم که تا چه میزان این انتظارات جمهوری اسلامی که انتظارات به حقی است را اینها مورد توجه قرار می دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید