Iranian Agriculture News Agency

بازی آمریکا واروپا، اقتصاد ایران را متاثر می‌کند؟

اقتصاد جهانی زیر سایه جنجال‌های بی‌منطق

ایانا- اقتصاد: اتحادیه اروپا اعلام کرده، به علت تعرفه‌هایی که آمریکا بر روی کالاهای ما وضع می‌کند، قطعا متحمل صدمات و خسارت زیادی خواهیم شد. بنابراین ما شکایت خود را در این زمینه به سازمان تجارت جهانی می‌بریم. از طرف دیگر آمریکا در پاسخ به شکایتی که به WTO شد، تهدید کرده که از این سازمان خارج می‌شود. چنین داستانی بیشتر شبیه یک بازی پینگ پونگ بین آمریکایی‌ها و ارو‌پائی‌ها شده. خوشبختانه این جنگ زرگری بر روی اقتصاد ایران هیچ تفاوتی ندارد.

اقتصاد جهانی زیر سایه جنجال‌های بی‌منطق

طی چند روز اخیر، دونالد ترامپ، بازی جدیدی را در بازارهای جهانی اقتصاد و نفت، به راه انداخته که برخی اعتقاد دارند این ماجرا بیشتر به یک شوخی جنجالی و بی‌منطق شباهت دارد تا یک داستان واقعی. در این راستا اولین موضوعی که فضای خبری چند روز پیش را ملتهب کرد، توئیت آقای رئیس جمهور، در زمینه افزایش تولید نفت به ولیعهد عربستان بود. همچنین مساله دوم خبرساز، حول محور تهدید خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی می‌چرخید. بعد از رسانه‌ای شدن تهدید ترامپ، خبرها حاکی از آن بود که پیش‌نویسی به دستور رئیس جمهور آمریکا تهیه شده که بر اساس آن می‌شود سازمان تجارت جهانی را دور زد. بعد از جنجال خبری که در پی چنین ادعایی بر پا شد، جمعه 29 ژوئن خبری شنیده شد، مبنی بر اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا، هرگونه خبری را مبنی بر قصد خروج کشورش از سازمان تجارت جهانی تکذیب کرده است.

در این باره مسعود دانشمند، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا در باره کشمکش اقتصادی ایالات متحده و اروپا و اینکه احتمال دارد اقتصاد کشورهای غیراروپایی به خصوص ایران هم از این بازی صدمه می‌بیند یا خیر، می‌گوید: «اتحادیه اروپا اعلام کرده، به علت تعرفه‌هایی که آمریکا بر روی کالاهای ما وضع می‌کند، قطعا متحمل صدمات و خسارت زیادی خواهیم شد. بنابراین ما شکایت خود را در این زمینه به سازمان تجارت جهانی می‌بریم. از طرف دیگر آمریکا در پاسخ به شکایتی که به WTO شد، تهدید کرده که از این سازمان خارج می‌شود. چنین داستانی بیشتر شبیه یک بازی پینگ پونگ بین آمریکایی‌ها و ارو‌پائی‌ها شده. خوشبختانه این جنگ زرگری بر روی اقتصاد ایران هیچ تفاوتی ندارد.»

او با اشاره به بازی‌هایی که رئیس جمهور آمریکا در بازارهای جهانی به راه انداخته، ادامه می‌دهد: «تنها این موضوع به خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی خم نمی‌شود. بلکه توئیت ترامپ به ولیعهد عربستان در راستای افزایش دومیلیون بشکه نفت در روز، حرکت بسیار حماقت‌آمیزی بود. چرا که حتی با خروج ایران از بازار جهانی نفت، عربستان به سادگی نمی‌تواند اقدام به تولید دو میلیون بشکه در روز کند. این ماجرا قطعا برای عربستان هزینه بالایی خواهد داشت. مگر آنکه کشورهایی دیگر تولیدکننده نفت نیز وارد داستان شوند تا در مجموع بتوانند این دو میلیون بشکه را جبران کنند در غیر این صورت چنین دستوری شدنی نیست و رئیس جمهور آمریکا نسنجیده اقدام به دادن چنین دستوری کرده است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید