Iranian Agriculture News Agency

عملکرد محمود حجتی در گفت‌وگوی ایانا با محسن احتشام:

وزارت نیرو متهم ردیف اول مشکلات آبی

عضو سابق کمیسیون کشاورزی اتاق ایران: دربحث بارش باران،کم‌آبی و خشکسالی، وزیر جهاد کشاورزی اختیاری…

احتشام: برخی انتقادهای مطرح شده درست و برخی نادرست است، دربحث بارش باران،ک م‌آبی و خشکسالی، وزیر جهاد کشاورزی اختیاری ندارد بلکه وزارت نیرو مقصر است.

وزارت نیرو متهم ردیف اول مشکلات آبی

ایانا_گروه سیاسی|| این روزها انتقادها به محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی بیش از پیش افزایش یافته است؛ وزیری که در بحث خودکفایی در تولید محصول گندم ، افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی، روند اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی، حرکت به سمت تولید صادرات محور و کشاورزی اقتصادی با استفاده از فناوری‌های نوین، کارنامه درخشانی داشته حالا به دلیل آنچه که مشکلات دربخش واردات، کمبود آب و خشکسالی نامیده می‌شود، نوک پیکان را به سمت او نشانه گرفته‌اند. مخالفان عملکرد او، تاکید دارند که مشکلات پیش آمده به ویژه در مباحثی چون واردات و کم‌آبی در حیطه اختیارات وزیرجهاد کشاورزی است اما از نگاه برخی دیگر، مباحثی چون خشکسالی و کمبود آب ارتباطی به او ندارد. این گروه،وزارت نیرو را متهم اصلی کم‌آبی و خشکسالی در کشور می‌دانند و می‌گویند: اگرنظام مدیریتی ما تفکر استراتژیک داشتند اکنون با مشکلات دراین بخش روبرو نمی‌شدیم.

محسن احتشام،عضو سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران هرچند معتقد است که برخی انتقادهای مطرح شده درست و برخی نادرست است، در گفت‌وگو با خبرنگارسیاسی ایانا می‌گوید:دربحث بارش باران،کم‌آبی و خشکسالی، وزیر جهاد کشاورزی اختیاری ندارد بلکه وزارت نیرو مقصر است.

او دراین گفت‌وگو با بیان‌اینکه موضوع واردات در حیطه اختیارات وزیر جهادکشاورزی است، می‌گوید: اگر وزرا  تجریه و تحلیل درستی از فضای کسب‌وکارداشته باشند، مشکلی هم ایجاد نمی‌شود. اما بی‌توجهی به این موضوع موجب شده امروز محصولاتی را واردکنیم که در کشور تولید می‌شود. به‌عنوان مثال،‌ موز جزء کالاهایی است که به آ‌ن ارز اختصاص یافته است. سئوال من این است که با شرایط ارزی ما که مثل یک فشنگ است باید موز وارد کنیم. چرا دستور داده می‌شود،‌موز وارد شود؟ اگرموزنخوریم، اتفاقی می‌افتد؟

یا اینکه برنج هندی وچای وارد می‌شود. درحالی‌که به جای واردات این نوع محصولات، باید نهادها،‌کالاهای اساسی و تجهیزات فناوری و ماشین‌آلات نو برای بخش کشاورزی وارد شود.

او می‌گوید: باید واقعیت‌ها را گفت. نباریدن باران خشکسالی و کم‌آبی دراختیار وزیر نیست اما  یک‌سری موارد دست خود وزرا است. باید دربخش نظارت کنترل بیشتری داشته باشیم و موارد واردات را بیشتر مانیتورینگ کنیم و با برنامه‌ریزی پیش رویم. علاوه براین؛‌ باید دربحث واردات و صادرات استراتژی مناسبی داشته باشیم. دربحث واردات از آن جهت که به چه محصولاتی اجازه ورود بدهیم و در بحث صادرات از کالای کشاورزی حمایت کنیم تا این کالاها راحت‌تر صادر شود.

احتشام توضیح می‌دهد: از زمانی‌ که بخشنامه‌هایی جدید ارزی اجرای شده است،‌صادرکننده‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند علاوه براین،صادرات محصولات کشاورزی روان شود و ب ورود محصولات مشابه کنترل و نظارت بیشتری شود.

او دربخش دیگری از این گفت‌وگو به نقش وزارت نیرو در مشکلات حوزه آب اشاره می‌کند و می‌گوید:لازمه برنامه‌ریزی پیش‌بینی است. بزرگترین آفت نظام برنامه‌ریزی ما این است که مدیران ما تفکر استراتژیکی ندارند. متاسفانه تجربیات گذشته  آینده مطلوبی را خلق نمی‌کند. «چو فردا شود، فکر فردا کنیم.» نظام برنامه‌ریزی ما شده است. اگر پیش‌بینی و برنامه‌ریزی درستی برای 20 سال آینده صورت می‌گرفت امروز با این مشکلات روبرو نبودیم.

احتشام با تاکید براینکه باید به سمت خلق آینده برویم، می‌گوید: وقتی نظام برنامه‌ریزی ما «چون فردا شود، فکر فردا کنیم» می‌شود، معلوم است مساله کم‌آبی‌ و خشکسالی ایجاد به چالش اصلی کشور تبدیل می‌شود.

به گفته او،‌ متاسفانه در برخی شهرها سدها بسته شده و آب خیلی از سدها شور شده است این درحالی است این سدها نباید بسته می‌شد. اینها همگی به نظام‌های مدیریتی ما برمی‌گردد.

احتشام با تاکید براینکه وزارت نیرو صد درصد در بحث موضوع آب مقصر است، توضیح می‌دهد: نظام‌های مدیریتی ما به‌گونه‌ای نبوده است از وضعیت موجود، وضعیت مطلوب خلق کنیم.

او با بیان‌اینکه مدیران ما باید تفکر استراتژیک داشته باشند، می‌گوید: این تفکرات موجب می‌شود در صورت بروزخشکسالی و کم‌آبی عملکرد مطلوبی داشیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره عملکرد حجتی نیز این توضیح را می‌دهد: من فقط در حوزه فعالیت خودم می‌توانم قضاوت ‌کنم.اما همیشه از آقای حجتی به‌عنوان مدیر جهادی و عملیاتی نام می‌برم برای همین نیز توقع و انتظار بیشتری از ااو به‌ویژه در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی و حمایت از این صنایع می‌رود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید