Iranian Agriculture News Agency

علی‌اکبر نیکواقبال استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایانا

سکه 3 میلیونی کشور را از پا درمی‌آورد

نبود ثبات قیمتی در جامعه موجب بی‌اعتمادی به دولت و درنهایت اختلال در اقتصاد کشور می‌شود.

سکه 3 میلیونی کشور را از پا درمی‌آورد

ایانا_گروه سیاسی|| امروز در حالی قیمت سکه از مرز 3 میلیون تومان گذشته که پیش از این فعالان اقتصادی و کارشناسان به دولت هشدار داده بودند که جلوی نوسانات قیمتی را بگیرد. دراین میان هر چند بانک مرکزی سعی کرد با اجرای طرح پیش فروش سکه نوسانات قیمتی سکه را کنترل کند اما این سیاست آنطور که باید و شاید راهگشا نبود. در نتیجه فقدان سیاست درست موجب شد تلاطم بازار سکه تا آنجایی پیش رود که قیمت آن برای اولین بار از مرز 3 میلیون تومان عبور کند. با این حال، برخی از اقتصاددانان معتقدند که تا نوسانات قیمتی دامنگیر اقتصاد کشور نشده، دولت فکر چاره کند.

درباره این موضوع علی‌اکبر نیکواقبال، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا گفته است: نبود ثبات قیمتی در جامعه موجب بی‌اعتمادی به دولت و درنهایت اختلال در اقتصاد کشور می‌شود.

او اضافه می‌کند: وقتی امنیت اقتصادی و سیاسی در جامعه حاکم نباشد، همه دچار نگرانی می‌شوند و فعالان اقتصادی اعتماد خود را به جریان طبیعی آینده از دست می‌دهند.

به گفته نیکواقبال، فعالان اقتصادی در شرایط ثبات شاخص‌های اقتصادی می‌توانند برنامه‌ریزی کرده و قیمت‌ محصولات تولیدی خود را مشخص کنند اما در صورتی که هر روز شاهد نوسانات قیمتی باشند، با شک و تردید روبرو شده و فعالیت‌های اقتصادی با تعلل انجام می‌شود.

او با بیان‌اینکه با شک و تردید نمی‌توان کاری از پیش برد، اضافه می‌کند: ثبات قیمتی پیش‌شرط تحقق اهداف اقتصادی است.

نیکواقبال با تاکید براینکه نوسان‌های قیمتی بزرگترین خطر برای پیشرفت اقتصادی است، می‌گوید: نتیجه کل فعالیت‌های اقتصادی برآیندی به همراه دارد بنابراین وقتی قیمت‌ سکه و ارز با نوسان زیادی روبرو می‌شود، همگان تعلل و صبر می‌کنند و‌ در نتیجه تحقق فعالیت‌های اقتصادی صدمه می‌بیند.

این اقتصاددان با اشاره به‌ اینکه 70 درصد نگرانی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها به‌دلیل سیاستگذاری‌های داخلی و 30 درصد به دلیل مسائل خارجی چون برجام است، توضیح می‌دهد: درست است وضعیت اقتصاد کشور، امروز به دلیل مسائل سیاسی چون برجام با اشکالاتی مواجه است اما مهم‌تر از آن تحت تاثیر قرار گرفتن شاخص‌های اقتصادی است که همگی می‌تواند شرایط این روزهای کشور را رقم می‌زند.

نیکواقبال با اشاره به‌اینکه نوسانات قیمتی نظم اقتصاد را برهم می‌زند، تاکید می‌کند: از آنجا که عوامل خارجی نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارند اگر راه حل مناسبی اندیشیده شود کشور از بحران نجات می‌یابد اما در غیر این‌صورت شاهد اختلال در نظام اقتصادی کشور خواهیم بود.

او با بیان‌اینکه نوسان قیمتها تا جایی که سکه به 3 میلیون تومن میرسد کشور را به ورطه نابودی می‌کشاند، این توضیح را هم می‌دهد که بحران‌های موجود باید مدیریت شوند ضمن‌اینکه گفت‌وگو نقش اساسی در رفع بحران‌ها دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید