Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل بهزیستی سیستان و بلوچستان در گفت‌‎وگو با ایانا:

قربانیان تجاوز ایرانشهر، مشاوره قبول نمی‌کنند

فقط یکی از قربانیان خدمات محدود مشاوره را دریافت کرده است

در حالی که دو هفته از انتشار خبر تجاوز به دختران ایرانشهری می گذرد هنوز برخی از قربانیان برای دریافت خدمات حمایتی اعلام آمادگی نکرده اند. مدیر کل بهزیستی استان سیستان و بلوچستان می گوید این سازمان تاکنون تنها توانسته به یک نفر از قربانیان خدمات محدود مشاوره ای و پزشکی ارائه کند.

قربانیان تجاوز ایرانشهر، مشاوره قبول نمی‌کنند

محمد رضا سراوانی مدیر کل اداره بهزیستی استان سیستان و بلوچستان درباره شرایط قربانیان تجاوز در ایرانشهر و اقدامات این سازمان به خبرنگار اجتماعی ایانا می گوید: اورژانس اجتماعی بهزیستی به این مسئله ورود کرده است. ما مکاتباتی را با سیستم قضایی انجام داده‌ایم و قربانیان این حادثه به ما معرفی شده‌اند. از سه قربانی که حاضر شده بودند اسم و مشخصاتشان در اختیار این سازمان قرار گیرد تنها یک نفر حاضر به دریافت خدمات مشاوره‌ای از بهزیستی شده است.

سراوانی با اشاره به شرایط فرهنگی حاکم بر منطقه می‌گوید: به هر دلیلی دو خانواده دیگر حاضر نیستند که خدمات پزشکی و مشاوره‌ای دریافت کنند. از طرفی بهزیستی در این مورد نمی تواند بدون خواست افراد خدماتی ارائه دهد. در ربخی از مسائل مانند اعتیاد کودکان کار ما می‌توانیم بدون خواست و اعلام آمادگی فرد به مسئله ورود کنیم اما بحث تجاوز بسیار متفاوت و حساس‌تر است و ما فقط با رضایت صد درصدی قربانی و خانواده می‌توانیم خدمات ارائه کنیم.

او در توضیح برنامه بهزیستی برای این افراد ادامه می‌دهد: خدمات ما رایگان و به نسبت شریط افراد در اختیار آنها قرار می گیرد. در بیشتر موراد خدمات فقط مشاوره‌ای است اما اگر تشخیص داده شود مداخلات دیگری هم انجام خواهد شد.

او درباره شرایط یکی از قربانیان حادثه ایرانشهر می‌گوید: ما کار خود را آغاز کرده‌ایم و خدمات مشاوره‌ای و روانی را ارائه می دهیم. آنطور که اطلاع دارم شرایط این فرد در حال حاضر مشکل خاصی ندارد. البته برا رسیدن به شرایط عادی به زمان نیاز داریم .

سراوانی درباره برنامه های پیشگیرانه این سازمان گفت: متاسفانه وقتی یک فاجعه در کشور اتفاق می افتد همه نگاه ها به سمت بهزیستی جلب می شود در صورت که باید شرایطی ایجاد شود تا پیش از فاجعه سراغ بهزیستی بیاییم. در سه سال اخیر ما توانسته ایم همکاری و تعاملات سودمندی را با نهادهای مختلف به ویژه آموزش و پرورش داشته باشیم.

سراوانی اینگونه ادامه می دهد: ما خدمات پیشگیرانه سطح اول را در مدارس با کمک آموزش و پرورش انجام می دهیم و عمده توان ما برای آگاه سازی هم در مدارس است. علاوه بر این آموزش و پرورش از ما خواسته تا درباره آسیب های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد هم در مدارس کارهایی را انجام دهیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید