Iranian Agriculture News Agency

«جهادکشاورزی» در اتاق شیشه‌ای/ آیا در بازار واردات نهاده کشاورزی انحصار وجود دارد؟(1)

مشکل آقای «م» نیست؛ مساله چیز دیگری است

اسناد بانک مرکزی،تعزیرات و بازار می گویند رقابتی است، آراء نمایندگان انحصار

ایانا_ گروه اخبار و رویدادها|| وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید "وضعیت ذخیره نهاده‌ها خوب است، اینکه انحصار است را رد می‌کنم. اسامی شرکت‌ها هست. اصلا ما در جریان نیستیم چه کسی وارد می‌کند، ثبت سفارش می‌کنند و از نظر مقرارات نه دخالت است و نه اعمال نظر، ما فقط ذخایر را کنترل می‌کنیم و ارز مورد نظر را و کشتی‌ها را. سیاست زنجیره را دنبال می‌کنیم و تامین نهاده‌ها با اتحادیه‌هاست. تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها باید وارد کننده باشند تا بدون واسطه در اختیار اعضای خود قرار دهند ، این سیاست ماست. شرکت مورد نظر نماینده محترم، ۴۰ تا ۴۵ درصد حجم واردات بازار را در بعضی سال‌ها بر عهده داشته، آیا بازار را باید از او گرفت آن‌هم برچه اساسی یا بازار یا شرکت‌ها و زنجیره‌های دیگر را باید حمایت کرد. سیاست ما کنترل بازار و حمایت از تعاونی‌ها و اتحادیه‌هاست نه اعمال نظر، چرا که صحبت تامین ماهی یک میلیون تن نهاده است که کشور دچار مشکل نشود." اینها بخشی از سخنان وزیر جهاد کشاورزی در مجلس شورای اسلامی است. صحبت‌هایی که در اسخ به چند سوال مطرح شده است. هر چه که هست، پس‌لرزه‌های بازار ارز (مهمتر از سرمازدگی یکی دوماه گذشته به محصولات کشاورزی و اعتصاب کامیون‌داران) به همه جا سرایت کرده و به بخش کشاورزی هم رسیده است. نمایش و نشانه سرایت این تلاطم‌ها در پرسش و پاسخ دیروز نمایندگان مجلس از وزیر جهادکشاورزی نیز خود را نشان داد. دیروز در پرسش و پاسخی نسبتا مطول که بین یکی دو نماینده و وزیر جهاد کشاورزی در مجلس شورای اسلامی در گرفته بود، سوال کنندگان بر این اعتقاد بودند به دلیل انحصاری که در بازار واردات نهاده‌های کشاورزی وجود دارد، افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی به طور بی‌رویه مشکلات را دوچندان کرده است، اما از آن سو محمود حجتی توضیحاتی داد که مطلعین و آنهایی که اطلاع کمتری از این حوزه دارند، برداشت‌های متفاوتی از صحبت‌های او داشتند، خصوصا نماینده ای که قانع نشد، روایتی از فردی آورد که نزدش رفته بود و روی واژه خود ایستاد، انحصار!

مشکل آقای «م» نیست؛ مساله چیز دیگری است

برخی از نمایندگان می‌گفتند انحصار در واردات نهاده‌های کشاورزی موجب شده تا فرد یا افراد معدودی که واردکننده نهاده‌های دامی هستند، هم ارز دولتی برای واردات دریافت کنند و هم قیمت‌ها را افزایش دهند. مضاف بر آن قیمت‌ نهاده‌های دامی هم در بازارهای جهانی تغییر محسوسی نداشته است به همین دلیل از وزیر جهاد کشاورزی بازخواست می‌شد که چرا این وضع مدیریت نمی‌شود.

آن طور که اخبار و اطلاعات می‌گوید، نخستین و مهمترین شرکت وارد کننده نهاده‌های دامی، شرکت پشتیبانی امور دام است که یکی از وظایف ذاتی و اصلی‌اش واردات نهاده برای حفظ تعادل در بازار است. در کنار این شرکت موسسات و شرکت‌های بخش خصوصی و عمومی در بازار نهاده‌های دامی و تولید خوراک دام و طیور فعالیت دارند.

از سوی دیگر، بانک مرکزی در پی حرف و حدیث‌هایی که برای ارزهای تخصیصی دولتی، ایجاد شده لیستی را منتشر کرده که برخی از سوالات را به خوبی پاسخ می‌دهد. علاوه بر آن لیست وارد کنندگان در سایت گمرک یا اتاق بازرگانی نیز وجود دارد. این دو لیست آن‌قدر اطلاع به دست می‌دهد که هر کس بتواند انحصار در بازار واردات نهاده‌‌های دانی و حتی محصولات کشاورزی را به ارزیابی بنشیند.

این لیست اگرچه هدف دیگری از انتشار داشته اما می‌تواند تا اندازه زیادی، شفافیت در حوزه سوالات نمایندگان را بنمایاند. نگاه به این لیست و تعدد شرکت‌های اعلامی از سوی بانک مرکزی دست کم نشان می‌داد افزایش قیمت خوراک دام طیور و به خصوص ناآرامی و نگرانی در تولیدکنندگان طیور در جای دیگری نهفته است.

در روزهای اخیر و به خصوص پس از جهش‌های قیمت دلار بیش از هر زمان دیگری افزایش قیمت غذای دام و طیور به افزایش قیمت نهاده‌ها نسبت داده شد. آن طور که گفته شد نیز، قیمت نهاده‌ها توسط شرکتی به نام «م» تعیین می‌شود که یکی از واردکننده‌های اصلی است. اما آن روز هیچ کس در مجلس نه پرسید و نه تایید کرد که این موضوع چقدر صحت دارد و در صورت صحت میران تاثیرگذاراش چقدر است!

به هر روی، لیستی که دیروز بانک مرکزی منتشر کرد تعدد شرکت‌های وارد کنند را نشان داد. این لیست که 1482 شرکت را به نام و مشخصات اعلام کرد، شامل واردکنندگان کالاهای کشاورزی به خصوص نهاده‌های دامی است. از این شرکت‌ها حدود 64 شرکت فقط واردکننده جو، ذرت دامی حدود 85 شرکت، کنجاله سویا پنج شرکت، دانه سویا 9 شرکت، کنجاله آفتابگردان پنج شرکت هستند. در مجموع حدود 200 شرکت در این لیست وجود دارند که نهاده‌های دامی را وارد می‌کنند و بیشتر آنها شرکت‌هایی هستند که می‌توان با مراجعه به سایت‌های مختلف نام و نشان آنها را پیدا کرد. حال آنکه همین قدر متقاضی واردات بوده‌اند و اگر 850 که نه بلکه 8500 شرکت هم متقاضی واردات بوده باشند می‌توانستند مجوز دریافت کنند، آن حرف دیگری است و احتمالا همین میزان هم نشان داد، انحصار در بازار کالای کشاورزی، اساسا معنا ندارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید