Iranian Agriculture News Agency

چشم انداز تور اروپایی روحانی در گفت‌وگو با مسعود دانشمند

سفر روحانی، راهی برای حفظ برجام

جزئیات بسته پیشنهادی که اروپا برای ایران ارسال کرده هنوز افشا نشده است

سفر روحانی به اروپا می‌تواند راهی برای زنده نگه‌داشتن برجام و توسعه روابط اقتصادی و سیاسی باشد.

سفر روحانی، راهی برای حفظ برجام

ایانا_گروه سیاسی|| حسن روحانی، رئیس جمهوری در حالی امروز به دعوت روسای‌جمهور سوئیس و اتریش وارد این دو کشور می‌شود که از نگاه برخی از کارشناسان و فعالان اقتصادی، این سفر می‌تواند راهی برای زنده نگه‌داشتن برجام و توسعه روابط اقتصادی و سیاسی باشد.

البته از نگاه این افراد، بسته پیشنهادی اروپا برای تداوم برجام و توسعه همکاری با کشورهای اروپایی حرف اول را می‌زند.  

مسعود دانشمند، عضوهئیت رئیسه اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا، می‌گوید؛بعد از خروج آمریکا از برجام، اروپائیان سعی کردند روابط خود را با ایران نزدیک‌تر کنند حتی بسته‌ برجامی را برای ایران تصویب کردند اما مساله اصلی این است که جزئیات بسته پیشنهادی که اروپا برای ایران ارسال کرده هنوز افشا نشده است و معلوم نیست این بسته تا چه میزان نظر ایران را برای تداوم برجام تامین کند.

دانشمند همچنین با اشاره به‌اینکه این سفر راه بینابینی است که هم می‌تواند آثار تحریم‌ها را کم کند و هم برجام را حفظ کند، توضیح می‌دهد: سوئیس محل گفت‌گو است و اتریش نیز کشوری است که پیش از این مراودات خوبی با ایران داشته است. بنابراین سفر روحانی به سوئیس و اتریش می‌تواند دستاوردهای خوبی به‌همراه داشته باشد. البته همانطور که گفته شد بسته برجامی اروپا برای تداوم همکاری با ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. ضمن‌اینکه باید دید این بسته چقدر با سیاست‌‌های ایران هماهنگ است. اگر بسته پیشنهادی اروپا در چهارچوب سیاست‌های ایران باشد، سفر روحانی می‌تواند تاثیرگذار باشد اما در غیر این‌صورت دلیلی هم ندارد ایران در برجام باقی بماند.

دانشمند این را هم اضافه می‌کند: سفر روحانی به اروپا در شرایطی می‌تواند از آثار و تبعات تحریم‌ها جلوگیری کند  که شرکت‌‌های اروپایی نیز در تحریم آمریکا قرار نگیرند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید