Iranian Agriculture News Agency

هشدار مسوولان درجشنواره خیرین مدرسه‌ساز

تهران فرسوده ترین مدارس کشور را دارد

روز گذشته بیستمین همایش خیرین مدرسه ساز کشور با حضور شهردار تهران امام جمعه موقت تهران، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، استاندار تهران و تعدادی از خیرین مدرسه‌ساز کشور در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

تهران فرسوده ترین مدارس کشور را دارد

در این همایش استاندار تهران درباره فضای آموزش در پایتخت هشدار داد و گفت: میانگین فضای آموزشی و تراکم دانش‌آموزی در کشور ۲۴ نفر است و در شهر تهران ۳۱.۵۶ نفر است؛ البته در بعضی مدارس تا ۳۹ و ۴۰ نفر را داریم. افزایش بعضی‌ شهرها به دلیل مهاجرت بالا، طبیعی نبوده است مثلاً شهری که ۱۰ هزار نفر جمعیت داشته، اکنون ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.در منطقه ۲۲ تهران کمترین فضای آموزشی را داریم در حالی که ساخت و سازها بر اساس طرح بوده است، در شهر تهران و  شهرستان‌های تهران با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم. 

در ادامه این همایش افشانی شهردار تهران نسبت به نا ایمن بودن مدارس در تهران خبر داد و گفت: باید فضای امن برای دانش‌آموزان خود ایجاد کنین تا اگر خدای ناکرده اتفاقی مانند زلزله روی داد، دانش‌آموزان ما زیر آوار نمانند.

افشانی با بیان اینکه شناسنامه فنی ۱۴ سال پیش برای یکصد هزار مدرسه ایجاد شد، گفت: در این شناسنامه، ۱۸ صفحه مشخصات درباره مدرسه وجود دارد و در آن تاریخ، تهیه  ۱۰۰ هزار شناسنامه کار بزرگی بود.. بر اساس شناسنامه فنی، نسبت معلم به دانش‌آموز در کشور های دیگر یک معلم به ازای ۱۸ تا ۲۴ دانش‌آموز است و در ایران یک معلم  به ازای ۱۳ دانش‌آموز است.

وی از ایجاد خیرین شهرساز خبر داد و  گفت: می‌خواهم خیرین شهرساز را راه‌اندازی کنیم و اولین قدم، یک خبر قرار است ۵ پارک در ۵ نقطه محروم تهران ایجاد کند.

مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این مراسم بخشی از برنامهها و نیازهای سازمان نوسازی مدارس را اعلام کرد و گفت: 918 مدرسه دوشیفته در استان تهران داریم که 168 مدرسه در شهر تهران و 750 مدرسه در شهرستان‌های تهران قرار دارند.

رخشانی مهر با بیان اینکه سرانه استاندارد فضای آموزشی 8.39 متر مربع است، ادامه داد: سرانه متوسط فضای آموزشی در کشور 5.18 مترمربع است در حالی که سرانه فضای آموزشی استان تهران 4026 مترمربع است یعنی با سرانه متوسط فضای آموزشی کشور 92 صدم مترمربع، فاصله است.

وی به مدارس تخریبی استان تهران اشاره کرد و افزود: در استان 8524 کلاس درس باید تخریب و بازسازی شود که از نظر فضای فرسوده در جایگاه اول در کشور قرار دارد.14 هزار کلاس درس نیز در استان تهران باید مقاوم‌سازی شود.

به گفته او برای تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس برآورد می‌شود به 2300 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیز به 149 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. 6500 مدرسه در مهرماه امسال افتتاح می‌شود که نیمی از آنها توسط خیرین احداث شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید