Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با ایانا اعلام شد:

بهره‌برداری از انتقال آب به دشت سیستان تا پایان سال 97

مجری طرح ملی انتقال آب به دشت سیستان گفت: در صورت تخصیص به‌موقع وتامین اعتبار ، کل طرح 46 هزار هکتاری به دشت سیستان تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از انتقال آب به دشت سیستان تا پایان سال 97

محمدجواد صالحی نژاد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در زاهدان، اعتبار اولیه این طرح در سال 93 را500 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: کسری موردنیاز این طرح در لایحه بودجه سال 97 به میزان 350 میلیون دلار افزایش یافت.

صالحی نژاد، همچنین از بهره‌برداری 21 هزار هکتار خطوط اصلی انتقال آب بالله به دشت سیستان تا پایان شهریورماه امسال خبر داد.

50

مجری طرح ملی انتقال آب به دشت سیستان افزود: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی، حدود 400 میلیون مترمکعب آب برای انتقال آب به 46 هزار هکتار اراضی سیستان موردنیاز است که این مقدار 5 شهرستان منطقه سیستان را تحت پوشش آبیاری قرار می‌دهد.

صالحی نژاد خاطرنشان کرد: طرح انتقال آب به اراضی سیستان برای 3 هزار نفر ایجاد اشتغال کرده است.

مجتبی پیری رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در این زمینه گفت: جلوگیری از مهاجرت ساکنان منطقه و پیامدهای ناگوار اجتماعی و سیاسی آن بر کشور، ناپایداری اکوسیستم طبیعی و انسانی منطقه، بالا بودن تلفات انتقال و توزیع آب، تبخیر افزون بر چهار هزار میلی‌متر در سال، وجود اقلیم خشک و رطوبت کم و دمای بالای 48 درجه سانتی‌گراد، وابستگی کامل اقتصاد معیشت و اشتغال مردم به بخش کشاورزی ضرورت راه‌اندازی این طرح را در منطقه سیستان دوچندان کرده و این طرح می‌تواند با تأمین آب مطمئن در طول سال نویددهنده رونق‌بخش کشاورزی منطقه باشد.

به گزارش ایانا، دشت سیستان بیش از 200 هزار هکتار است که 130 هزار هکتار آن به شکل پراکنده قابلیت کشت محصولات کشاورزی را دارد. در اجرای طرح انتقال آب به دشت سیستان با لوله، 46 هزار هکتار از اراضی دارای قابلیت کشاورزی تحت پوشش قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید